Gielas sin blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Gielas
Posts: 1225
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Gielas sin blogg

Post by Gielas »

JRO wrote: 24 Jan 2025 22:02
Gielas wrote: 24 Jan 2025 20:28
ojda wrote: 17 Oct 2015 01:20 Hallo Gielas å gratulere med bloggen, her blir det juging framover tenker jeg :thumleft
Sitter her i godstolen og koser meg med spritkvota di, godt valg :thumleft
Juge litt sånn ca 9 og ett halvt år senere; skal jeg kanskje gå for en Kawa... :smt006 :smt003

[Legg merke til datoene i disse innleggene]
Kawa kan vel være bra, har du kikket på noen modeller? :thumleft [-X
Jeg blir på BMW fra sesongstart. :thumleft
Kult at du går for BMW! :smt032
[jugemodus} jeg har ingen seriøse planer om å bytte merke, bare planer.
Gielas
User avatar
Gielas
Posts: 1225
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Gielas sin blogg

Post by Gielas »

Noen som vet hva "DIAGNOSTIC BMW MOTORRAD" egentlig går ut på? (Seff er det det, jeg må jo fiske :smt006 )
(Dette er fra servicenota for dere som ikke kjenner til uttrykket.)
Gielas
User avatar
intruder
Posts: 4720
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Gielas sin blogg

Post by intruder »

For en gammal tomsing er det kanskje en ide å hinte om noe diagnosegreier... :-k :-#
knutk
Posts: 2472
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Gielas sin blogg

Post by knutk »

Om jeg ikke bommer fælt så er DIAGNOSTIC BMW MOTORRAD en samling av flere 'verktøy'. Diagnose programmet gir dypere forklaring på feilkoden enn hva som finnes på greiene man kan benytte via telefon. Feks. beskrives testprosedyrer for å sjekke om en sensor har feilet slik at man få det bekreftet før man gyver på og bytter den.
I tillegg har de programvare for å reprogrammere komponenter som byttes, samt generell oppdatering av sykkelens programvare.

Man får kjøpt alt dette via Ebay, (kopier som fungerer) og det er innafor en hobbyist's budsjett. Men i praksis holder det med mye enklere greier til hjemmebruk. Den tyske programvaren er ikke spesielt intuitiv, og om man beveger seg forbi diagnose/sletting av feilkoder skal man holde tunga rett i munnen. Der er tildels dårlig sikring mot feilbruk, så der er potensiale for å ødelegge mer enn man fikser....

Ved vanlig service vedlikehold, hvor et av punktene nevner BMW Diagnostic er det mer bare å sjekke/slette for feilkoder samt sette inn ny service dato og Km. Dette oppnår man med GS911 eller MotoScan.

Sletting av feilkoder kan være greit å ha. Mens man holder på og feks. kobler fra et eller annet for å komme bedre til vil enhver aktivering av tenningen også utløse en feilkode.
I tillegg til feilkoden blir det lagret info om tidspunktet feilen ble registrert samt om feilen fortsatt er aktiv eller ikke.
Således er det greit å kjøre diagnosen etter alt er satt på plass, og da bare slette alle feilkodene. Om der så er aktive feil som også ble slettet i samme slengen så vil disse dukke opp på nytt om man skrur tenning av/på og kjører ny scan av feilkoder...
User avatar
Gielas
Posts: 1225
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Gielas sin blogg

Post by Gielas »

knutk wrote: 26 Feb 2025 22:57 Om jeg ikke bommer fælt så er DIAGNOSTIC BMW MOTORRAD en samling av flere 'verktøy'. Diagnose programmet gir dypere forklaring på feilkoden enn hva som finnes på greiene man kan benytte via telefon. Feks. beskrives testprosedyrer for å sjekke om en sensor har feilet slik at man få det bekreftet før man gyver på og bytter den.
I tillegg har de programvare for å reprogrammere komponenter som byttes, samt generell oppdatering av sykkelens programvare.
Så etter at mekaniker har koblet seg til og programmet har gjort sin diagnose kan hen se hva som må rettes på?

Takk for informativt svar @Knutk!

PS: Fikk napp fra storfisken på første kast :smt026
Gielas
knutk
Posts: 2472
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Gielas sin blogg

Post by knutk »

Gielas wrote: 27 Feb 2025 18:37
knutk wrote: 26 Feb 2025 22:57 Om jeg ikke bommer fælt så er DIAGNOSTIC BMW MOTORRAD en samling av flere 'verktøy'. Diagnose programmet gir dypere forklaring på feilkoden enn hva som finnes på greiene man kan benytte via telefon. Feks. beskrives testprosedyrer for å sjekke om en sensor har feilet slik at man få det bekreftet før man gyver på og bytter den.
I tillegg har de programvare for å reprogrammere komponenter som byttes, samt generell oppdatering av sykkelens programvare.
Så etter at mekaniker har koblet seg til og programmet har gjort sin diagnose kan hen se hva som må rettes på?

Takk for informativt svar @Knutk!

PS: Fikk napp fra storfisken på første kast :smt026
Ja, du kan godt si det sånn.

De 'store' feilene vil i tillegg til interne feilkoder også vise en varsel i instrumentpanelet, mens feil som ikke betyr så mye for sikkerheten forblir i det skjulte.

Eksempel:
Feil på gass-spjeldet ('Throttlebody') vil trigge en varsellampe, og man vil merke det på motor.
En ventil i ESA demper (der sitter små motorer som justerer dempingen) vil ikke gi noen varsellampe.

Rett nok har introduksjon av TFT skjermen bidratt til at de kan legge inn varsel som bare kommer opp som en gul trekant, og som kan klikkes bort med 'rulla' muliggjort at man kan gå inn i TFT skjermen (og eventuelt GPS om man har BMWs Navigator) og lese en del feilmeldinger, slik at utvalget av helt skjulte meldinger har gradvis blitt færre.
Men samtidig har antall komponent som rapporterer feil øket, så der vil fortsatt være feil som kun kan leses av via diagnose.
User avatar
Gielas
Posts: 1225
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Gielas sin blogg

Post by Gielas »

knutk wrote: 27 Feb 2025 19:39
Gielas wrote: 27 Feb 2025 18:37
knutk wrote: 26 Feb 2025 22:57
I tillegg har de programvare for å reprogrammere komponenter som byttes, samt generell oppdatering av sykkelens programvare.
Så etter at mekaniker har koblet seg til og programmet har gjort sin diagnose kan hen se hva som må rettes på?

Rett nok har introduksjon av TFT skjermen bidratt til at de kan legge inn varsel som bare kommer opp som en gul trekant, og som kan klikkes bort med 'rulla' muliggjort at man kan gå inn i TFT skjermen (og eventuelt GPS om man har BMWs Navigator) og lese en del feilmeldinger, slik at utvalget av helt skjulte meldinger har gradvis blitt færre.
En feilmelding som har irritert meg mye er "EMERGENCY CALL FAILED", er du utenfor dekning for telesignaler over en gitt tidsperiode får du denne meldingen, samme om du velter eller ei. (På senere modeller, 2015-ish?)
Gielas
User avatar
Ambro
Posts: 503
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Gielas sin blogg

Post by Ambro »

Gielas wrote: 02 Mar 2025 17:15
knutk wrote: 27 Feb 2025 19:39
Gielas wrote: 27 Feb 2025 18:37
Så etter at mekaniker har koblet seg til og programmet har gjort sin diagnose kan hen se hva som må rettes på?

Rett nok har introduksjon av TFT skjermen bidratt til at de kan legge inn varsel som bare kommer opp som en gul trekant, og som kan klikkes bort med 'rulla' muliggjort at man kan gå inn i TFT skjermen (og eventuelt GPS om man har BMWs Navigator) og lese en del feilmeldinger, slik at utvalget av helt skjulte meldinger har gradvis blitt færre.
En feilmelding som har irritert meg mye er "EMERGENCY CALL FAILED", er du utenfor dekning for telesignaler over en gitt tidsperiode får du denne meldingen, samme om du velter eller ei. (På senere modeller, 2015-ish?)
Etter et par år med BMW selv så har jeg vært mye borti dette. Og det har fint lite med om du har signal eller ikke. Det har med om de har gjort endringer på systemet sitt som krever oppdatering av klientene (syklene), sist sommer så måtte jeg inn 3 ganger for å få en oppdatering som gjorde at sykkelen var kompatibel igjen... Nøyaktig hva det var som skjer i bakgrunnen som gjør at systemet plutselig er utdatert klarte jeg aldri å lure ut av MCoslo, men kan ikke si det er en tjeneste som jeg satt stor pris på.

Hadde det vært signal skulle det jo vært nok å bare starte sykkelen på nytt et sted det var greit med dekning, noe jeg og fikk beskjed om å prøve dersom dette gjentok seg mange ganger. Men det var helt tilfeldig når den datt ut, og ytterst sjelden at den klarte å fikse seg selv bare ved å starte sykkelen på nytt.
knutk
Posts: 2472
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Gielas sin blogg

Post by knutk »

Ambro wrote: 02 Mar 2025 19:53
Gielas wrote: 02 Mar 2025 17:15
knutk wrote: 27 Feb 2025 19:39

Rett nok har introduksjon av TFT skjermen bidratt til at de kan legge inn varsel som bare kommer opp som en gul trekant, og som kan klikkes bort med 'rulla' muliggjort at man kan gå inn i TFT skjermen (og eventuelt GPS om man har BMWs Navigator) og lese en del feilmeldinger, slik at utvalget av helt skjulte meldinger har gradvis blitt færre.
En feilmelding som har irritert meg mye er "EMERGENCY CALL FAILED", er du utenfor dekning for telesignaler over en gitt tidsperiode får du denne meldingen, samme om du velter eller ei. (På senere modeller, 2015-ish?)
Etter et par år med BMW selv så har jeg vært mye borti dette. Og det har fint lite med om du har signal eller ikke. Det har med om de har gjort endringer på systemet sitt som krever oppdatering av klientene (syklene), sist sommer så måtte jeg inn 3 ganger for å få en oppdatering som gjorde at sykkelen var kompatibel igjen... Nøyaktig hva det var som skjer i bakgrunnen som gjør at systemet plutselig er utdatert klarte jeg aldri å lure ut av MCoslo, men kan ikke si det er en tjeneste som jeg satt stor pris på.

Hadde det vært signal skulle det jo vært nok å bare starte sykkelen på nytt et sted det var greit med dekning, noe jeg og fikk beskjed om å prøve dersom dette gjentok seg mange ganger. Men det var helt tilfeldig når den datt ut, og ytterst sjelden at den klarte å fikse seg selv bare ved å starte sykkelen på nytt.
Nå kan en feilmelding bli forårsaket av flere faktorer. Men etter å brukt mer enn 1 sykkel i løpet av de siste 6 år så er i allefall min erfaring at feilemeldingen oftest kommer på steder hvor telefondelingen er mangelfull. Og feilmeldingen forsvinner av seg selv mens man kjører, uten å legge igjen spor i diagnoseavlesing i ettertid.

Jeg utelukker på ingen måte at problemet også kan oppstå grunnet tekniske årsaker. Men for min egen del er min opplevelse sammenfallende med hva @Gielas skriver.
User avatar
Ambro
Posts: 503
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Gielas sin blogg

Post by Ambro »

knutk wrote: 03 Mar 2025 20:55
Ambro wrote: 02 Mar 2025 19:53
Gielas wrote: 02 Mar 2025 17:15
En feilmelding som har irritert meg mye er "EMERGENCY CALL FAILED", er du utenfor dekning for telesignaler over en gitt tidsperiode får du denne meldingen, samme om du velter eller ei. (På senere modeller, 2015-ish?)
Etter et par år med BMW selv så har jeg vært mye borti dette. Og det har fint lite med om du har signal eller ikke. Det har med om de har gjort endringer på systemet sitt som krever oppdatering av klientene (syklene), sist sommer så måtte jeg inn 3 ganger for å få en oppdatering som gjorde at sykkelen var kompatibel igjen... Nøyaktig hva det var som skjer i bakgrunnen som gjør at systemet plutselig er utdatert klarte jeg aldri å lure ut av MCoslo, men kan ikke si det er en tjeneste som jeg satt stor pris på.

Hadde det vært signal skulle det jo vært nok å bare starte sykkelen på nytt et sted det var greit med dekning, noe jeg og fikk beskjed om å prøve dersom dette gjentok seg mange ganger. Men det var helt tilfeldig når den datt ut, og ytterst sjelden at den klarte å fikse seg selv bare ved å starte sykkelen på nytt.
Nå kan en feilmelding bli forårsaket av flere faktorer. Men etter å brukt mer enn 1 sykkel i løpet av de siste 6 år så er i allefall min erfaring at feilemeldingen oftest kommer på steder hvor telefondelingen er mangelfull. Og feilmeldingen forsvinner av seg selv mens man kjører, uten å legge igjen spor i diagnoseavlesing i ettertid.

Jeg utelukker på ingen måte at problemet også kan oppstå grunnet tekniske årsaker. Men for min egen del er min opplevelse sammenfallende med hva @Gielas skriver.
Finnes absolutt flere grunner til at dette problemet dukker opp, men om det ikke går over av seg selv er det som regel en firmware oppdatering som skal til. MCOslo fortalte meg at folk kom inn i bølger etterhvert som det ble gjort systemendringer som i noen tilfeller krevde endringer ute blandt syklene. Veldig merkelig måte å gjøre ting på spør du meg, men er nå min erfaring.
User avatar
kvase
Posts: 4336
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Gielas sin blogg

Post by kvase »

Ambro wrote: 03 Mar 2025 21:28
knutk wrote: 03 Mar 2025 20:55
Ambro wrote: 02 Mar 2025 19:53
Etter et par år med BMW selv så har jeg vært mye borti dette. Og det har fint lite med om du har signal eller ikke. Det har med om de har gjort endringer på systemet sitt som krever oppdatering av klientene (syklene), sist sommer så måtte jeg inn 3 ganger for å få en oppdatering som gjorde at sykkelen var kompatibel igjen... Nøyaktig hva det var som skjer i bakgrunnen som gjør at systemet plutselig er utdatert klarte jeg aldri å lure ut av MCoslo, men kan ikke si det er en tjeneste som jeg satt stor pris på.

Hadde det vært signal skulle det jo vært nok å bare starte sykkelen på nytt et sted det var greit med dekning, noe jeg og fikk beskjed om å prøve dersom dette gjentok seg mange ganger. Men det var helt tilfeldig når den datt ut, og ytterst sjelden at den klarte å fikse seg selv bare ved å starte sykkelen på nytt.
Nå kan en feilmelding bli forårsaket av flere faktorer. Men etter å brukt mer enn 1 sykkel i løpet av de siste 6 år så er i allefall min erfaring at feilemeldingen oftest kommer på steder hvor telefondelingen er mangelfull. Og feilmeldingen forsvinner av seg selv mens man kjører, uten å legge igjen spor i diagnoseavlesing i ettertid.

Jeg utelukker på ingen måte at problemet også kan oppstå grunnet tekniske årsaker. Men for min egen del er min opplevelse sammenfallende med hva @Gielas skriver.
Finnes absolutt flere grunner til at dette problemet dukker opp, men om det ikke går over av seg selv er det som regel en firmware oppdatering som skal til. MCOslo fortalte meg at folk kom inn i bølger etterhvert som det ble gjort systemendringer som i noen tilfeller krevde endringer ute blandt syklene. Veldig merkelig måte å gjøre ting på spør du meg, men er nå min erfaring.
Veit enkelt ganger nullstiller de all program etc før de legger det inn på nytt - da fungerer lytefritt som for det meste da det ikke andre ting der i programet og knuffer
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply