Yamaha Jog r som går dårlig
Yamaha Jog r som går dårlig
Hei, prøver å fikse en Yamaha jog r 2012 modell luftkjølt modell som går veldig dårlig i både oppover og bortover. Jeg har gjort/sjekket følgende:
Demontert og rensket forgasser, helt fin
Sjekket reed, virket fin
Sjekket gnist og byttet plugg
Byttet stempel og sylinder
Byttet reim
Byttet variatorvekter
Stilt inn forgasser.
Byttet pakninger på reed og sylinder så mistenker ikke falskluft.
Jeg tok av svinghjulet på den for det kom noen ulyder der fra. Det viste seg at det var mye grus mellom svinghjul og stator som er fjernet og det er litt rust på stator. Har det mye og si? Hvis noen har noen tips, fyr løs. Takk på forhånd.
Demontert og rensket forgasser, helt fin
Sjekket reed, virket fin
Sjekket gnist og byttet plugg
Byttet stempel og sylinder
Byttet reim
Byttet variatorvekter
Stilt inn forgasser.
Byttet pakninger på reed og sylinder så mistenker ikke falskluft.
Jeg tok av svinghjulet på den for det kom noen ulyder der fra. Det viste seg at det var mye grus mellom svinghjul og stator som er fjernet og det er litt rust på stator. Har det mye og si? Hvis noen har noen tips, fyr løs. Takk på forhånd.
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Yamaha Jog r som går dårlig
Først ville jeg sjekka at eksosrør ikke er full av gørr som det kan bli på totaktere. Blir den ikke kvitt eksos kan den dra dårligere.
Blander den 2-takstsoljen selv? Sånne symptom kan komme av for mye 2-taktsolje i bensinen.
Hjulene ruller lett? Løft opp og rull rundt. Bremser slipper etter man har bremset?
Blander den 2-takstsoljen selv? Sånne symptom kan komme av for mye 2-taktsolje i bensinen.
Hjulene ruller lett? Løft opp og rull rundt. Bremser slipper etter man har bremset?
Prøvde å blåse gjennom eksosen, var ingen motstand. Eksosen ser ellers veldig fin ut. Denne skuteren har egen oljetank så den blander selv. Anbefaler du å koble fra den å bare blanne i tanken? Eventuelt hvor mange prosent bør den ha?
Hjulene ruller lett og har gått over bremser på den.
- Tekumseh
OK, da har du sjekka det meste...Jon25 wrote: ↑16 Mar 2025 20:25 Prøvde å blåse gjennom eksosen, var ingen motstand. Eksosen ser ellers veldig fin ut. Denne skuteren har egen oljetank så den blander selv. Anbefaler du å koble fra den å bare blanne i tanken? Eventuelt hvor mange prosent bør den ha?
Man risikerer å ødelegge pumpa på oljetanken hvis man ikke bruker den, da oljen i seg selv smører den.
Regner med det er 2% på disse, men vet ikke sikkert.
Du har ny bensin på tanken? Og ikke noe kondens/vann i tanken. Ved lagring er det lurt å ha på 98 Oktan, da spriten i 95-oktanen drar til seg fukt.
Heller ikke tette bensinfilter / siler på bensintilførselen noe sted?
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Har du sjekka luftfilteret?
Da kobler jeg ikke fra oljetanken. Bensinen som står på er ikke særlig gammel, men er 95. Skal få byttet den så kan jeg utelukke det også. Skal også sjekke om det er et filter til bensinen i samme slengen. Fyr løs hvis du har flere tips, begynner å gå tom for ideer.Tekumseh wrote: ↑16 Mar 2025 21:30OK, da har du sjekka det meste...Jon25 wrote: ↑16 Mar 2025 20:25 Prøvde å blåse gjennom eksosen, var ingen motstand. Eksosen ser ellers veldig fin ut. Denne skuteren har egen oljetank så den blander selv. Anbefaler du å koble fra den å bare blanne i tanken? Eventuelt hvor mange prosent bør den ha?
Man risikerer å ødelegge pumpa på oljetanken hvis man ikke bruker den, da oljen i seg selv smører den.
Regner med det er 2% på disse, men vet ikke sikkert.
Du har ny bensin på tanken? Og ikke noe kondens/vann i tanken. Ved lagring er det lurt å ha på 98 Oktan, da spriten i 95-oktanen drar til seg fukt.
Heller ikke tette bensinfilter / siler på bensintilførselen noe sted?
- ole m.
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Totaktere er avhengige av tette veivhus for å fungere. Litt lekkasje rundt tetteringene rundt veiva, så vil de gå dårlig, blir ofte litt tungstartet samtidig.
Ny bensin bør prøves ja, og fyll gjerne 98-oktan uten etanol fremover. Regner med du har byttet tennplugg også.
Ny bensin bør prøves ja, og fyll gjerne 98-oktan uten etanol fremover. Regner med du har byttet tennplugg også.
Ser ikke at km-stand er nevnt, men hva med kompresjon, er den målt?
Blåse i potta er ikke noe særlig relevant test.
Jeg fikset en moped med samme symptomer for mange år siden ved å åpne potta og brenne den ren innvendig med skjærebrenner. Den mopeden hadde vært på verksted og fått borret sylinder osv uten å bli bedre.
Nyere to-takt mopeder brenner renere, men det tar bare litt lengre tid før de soter igjen i forhold til de gamle.

Nyere to-takt mopeder brenner renere, men det tar bare litt lengre tid før de soter igjen i forhold til de gamle.
Tennplugg er byttet. Noen tips til å sjekke etter lekasje rundt veivhuset?ole m. wrote: ↑17 Mar 2025 07:49 Totaktere er avhengige av tette veivhus for å fungere. Litt lekkasje rundt tetteringene rundt veiva, så vil de gå dårlig, blir ofte litt tungstartet samtidig.
Er det noen måter å brenne ut av potta uten å åpne potta?pelsen wrote: ↑17 Mar 2025 09:17 Blåse i potta er ikke noe særlig relevant test.Jeg fikset en moped med samme symptomer for mange år siden ved å åpne potta og brenne den ren innvendig med skjærebrenner. Den mopeden hadde vært på verksted og fått borret sylinder osv uten å bli bedre.
- ole m.
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Jeg ville i tilfelle forsøkt å rense potta med saltsyre. Å forsøke å brenne ut fungerer dårlig i en tett potte, da må man gå drastisk til verk som pelsen har gjort.Jon25 wrote: ↑17 Mar 2025 10:36Er det noen måter å brenne ut av potta uten å åpne potta?pelsen wrote: ↑17 Mar 2025 09:17 Blåse i potta er ikke noe særlig relevant test.Jeg fikset en moped med samme symptomer for mange år siden ved å åpne potta og brenne den ren innvendig med skjærebrenner. Den mopeden hadde vært på verksted og fått borret sylinder osv uten å bli bedre.
- Tekumseh
Jeg spraya full potta på Tempoen med en boks med Luna Citrus Clean Sitrusrens, og varma sånn passe med en varmluftspistol. Da begynte det å røre på seg, og etterhvert kom det ut ganske mye. Men det var ikke forkulla, mer som tykk grease som kom ut.ole m. wrote: ↑17 Mar 2025 13:59Jeg ville i tilfelle forsøkt å rense potta med saltsyre. Å forsøke å brenne ut fungerer dårlig i en tett potte, da må man gå drastisk til verk som pelsen har gjort.Jon25 wrote: ↑17 Mar 2025 10:36Er det noen måter å brenne ut av potta uten å åpne potta?pelsen wrote: ↑17 Mar 2025 09:17 Blåse i potta er ikke noe særlig relevant test.Jeg fikset en moped med samme symptomer for mange år siden ved å åpne potta og brenne den ren innvendig med skjærebrenner. Den mopeden hadde vært på verksted og fått borret sylinder osv uten å bli bedre.
Stator som du nevner kan også ha skylda, men den burde kunne måles? Tennpluggkabel, rett type tennplugg (lengde, varmeverdi, resistans osv.)