Åkei, får prøve å enten renske potta eller prøve med en annen. Hvordan måles dette, og eventuelt hvilke verdier burde man få? Jeg kjøpte lik type plugg som stod på som den virket optimalt med tidligere. Har ikke prøvd å bytte tennpluggkabel eller coil.Tekumseh wrote: ↑17 Mar 2025 14:48Jeg spraya full potta på Tempoen med en boks med Luna Citrus Clean Sitrusrens, og varma sånn passe med en varmluftspistol. Da begynte det å røre på seg, og etterhvert kom det ut ganske mye. Men det var ikke forkulla, mer som tykk grease som kom ut.
Stator som du nevner kan også ha skylda, men den burde kunne måles? Tennpluggkabel, rett type tennplugg (lengde, varmeverdi, resistans osv.)
Yamaha Jog r som går dårlig
Re: Yamaha Jog r som går dårlig
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Jeg har kun gjort det på en 4-takts motorsykkel, men regner med det er samme måte.
Her bl.a. er det en som forklarer og måler:
Plukket du ut et lass grus fra svinghjulet, så kan det vel tenkes at tetningen rundt veivaksling har sett sine beste dager
Ja det kom noen ulyder fra svinhjulet og da lå det grus mellom stator og svinghjul. Gjorde ingen forskjell å fjerne det. Får skru av stator og alt på den siden å sjekke ut tetningen. Noen annen måte å sjekke den enn bare visuell sjekk?
Hvordan potta kan renses kommer an på hvordan den er utformet og hva slags verktøy man har tilgjengelig. Jeg hadde gassveiseapparat og vinkelsliper og brukte dette.Jon25 wrote: ↑17 Mar 2025 10:36Er det noen måter å brenne ut av potta uten å åpne potta?pelsen wrote: ↑17 Mar 2025 09:17 Blåse i potta er ikke noe særlig relevant test.Jeg fikset en moped med samme symptomer for mange år siden ved å åpne potta og brenne den ren innvendig med skjærebrenner. Den mopeden hadde vært på verksted og fått borret sylinder osv uten å bli bedre.
Nyere to-takt mopeder brenner renere, men det tar bare litt lengre tid før de soter igjen i forhold til de gamle.
Idag ville jeg brukt kaustikksoda, det er lett å få tak i og koster ikke mye. Ikke røyklegger man hele distriktet heller. Dessuten angriper det ikke stålet slik som syre gjør. Hvis det er noe aluminium i potta så kan man ikke bruke kaustikksoda, den løser aluminium meget effektivt.
Det må blandes veldig sterkt, og da er kaustikksoda mye farligere enn i svake blandinger. Tykke gummihansker og vernebriller. Det blir også veldig varmt når det blandes, plastbøtte kan være et litt uheldig valg

Fyll potta og la det stå noen dager. Den guffa som kommer ut er spesialavfall.