Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Re: Hva har du gjort med motorsykkelen i dag?
Det er en såkalt "mekanisk tetning" eller "plantetning" denne er kjølt av kjølevesken.
Man må være ekstremt forsiktig med disse da kun et lite korn med dritt på flaten vil ødelegge tetningen ved oppstart-skal heller ikke smøres da det ødelegger tetningen.
Disse tetningene blir brukt i dykkede lense/avløpspumper mellom elmotor og impeller-i større pumper er det 2 med et oljehus i mellom som man kan sjekke oljen for å se om den ytre tetningen holder tett.
Man må være ekstremt forsiktig med disse da kun et lite korn med dritt på flaten vil ødelegge tetningen ved oppstart-skal heller ikke smøres da det ødelegger tetningen.
Disse tetningene blir brukt i dykkede lense/avløpspumper mellom elmotor og impeller-i større pumper er det 2 med et oljehus i mellom som man kan sjekke oljen for å se om den ytre tetningen holder tett.
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Ladet batteriet og mente få det inn i går men trangt som
så får fri til naboen i kveld...han er mer fingernem enn en gammel skjelven kall 

- ojda
- Bamsefar
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
I dag var'n på veien igjen, å det er denna som har skylda 

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Jada, det har gått greit.
2 md sia nå, men bilen gikk inn på rep i dag.
Ser ut til at jeg kalkulerte sessongstart ganske bra
Hater kollektivt vettu
2 md sia nå, men bilen gikk inn på rep i dag.
Ser ut til at jeg kalkulerte sessongstart ganske bra
Hater kollektivt vettu
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Idag har jeg kjørt BSA'n hjem fra verkstedet. Ca 3 mil i fint vær, sesongen 2025 er startet 

- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Og i kveld har naboen fått batteriet på plass,mottor `n går som en japsemottor skal ...mangler bare oljeskift,småjusteringer og nytt framdekk...

Driver og renoverer bremsene.
Hovedsylinder foran og bak har blitt demontert, rengjort og satt sammen igjen. Bremseslanger produsert oktober 1984 er erstattet med nye stålomspundne slanger. Bremsecalipere skal rengjøres for gammel gørr og få nye tetninger før montering tilbake på sykkelen igjen med nye bremseklosser.
Bakre caliper ferdig rengjort, klar for nye tetninger og sammenstilling.
Hovedsylinder foran og bak har blitt demontert, rengjort og satt sammen igjen. Bremseslanger produsert oktober 1984 er erstattet med nye stålomspundne slanger. Bremsecalipere skal rengjøres for gammel gørr og få nye tetninger før montering tilbake på sykkelen igjen med nye bremseklosser.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
-
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Idag har Pikes Peak fått lavere og bredere forhvilere fra DesertX. De er vel 1 cm lavere og en god del breiere. De er jo Ducati originaldeler, og passet rett på. Regner med det gir litt bedre plass og bedre vinkler for mine lange bein.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Deilig med litt mer flate.ArcticTiger wrote: ↑07 Apr 2025 16:08 Idag har Pikes Peak fått lavere og bredere forhvilere fra DesertX. De er vel 1 cm lavere og en god del breiere. De er jo Ducati originaldeler, og passet rett på. Regner med det gir litt bedre plass og bedre vinkler for mine lange bein.

- mekkern
Husk å bruke silikonfett og ikke noe oljeholdige produkter-rødsprit er fint å vaske med-eller ren bremseveske.Brigg wrote: ↑06 Apr 2025 23:13 Driver og renoverer bremsene.
IMG_5282.jpeg
Byttet fordekk til nytt Karoo Street igår.

Idag bestilte jeg service for ventilsjekk og bytte fuel-injectorer (som jeg tror må være grunnen til litt ujevn gang) hos MCO Drammen - kostnadsestimat 27,7K inkl
Jaja, sånn er det når'n ikke har mekke-garasje, men uansett tidkrevende å jobbe på den Hondaen...

Idag bestilte jeg service for ventilsjekk og bytte fuel-injectorer (som jeg tror må være grunnen til litt ujevn gang) hos MCO Drammen - kostnadsestimat 27,7K inkl

Last edited by RuneMC on 09 Apr 2025 09:32, edited 1 time in total.
-
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Og idag har jeg overhalt «Nøkkærn» med nytt batteri, så nå er jeg klar for Sessongen 2025
Kostnad var kr 5,00.
- haakeik
- MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt) - Location: Asker
Montert fattigmanns Carpe Iter tab på Stelvioen.
Kjøpte en brukt Samsung Tab Active 3 på ebay + en låsbar Brodit holder.
Trodde det var en helt vanlig Samsung Tab Active 3 jeg hadde kjøpt, men da jeg startet den opp, kom det fram en melding om at denne tab´en var administrert av firma xxxxx. Så skulle den absolutt ha meg til å logge på Office365. Faa..., tenkte jeg. Jeg har fått en låst Enterprise versjon av Samsung Tab Active 3. Jeg prøvde på nytt å sette den opp, skippet alle valg jeg fikk og tilslutt var jeg inne i det kjente Android grensesnittet. Koblet til WIFI og begynte å installere noen apper. Etter en liten stund dukket det opp en melding som igjen sa at denne enheten er administrert av firma xxxx og alt innhold vil bli slettet om 2 timer. Da ga jeg opp for dagen. Neste dag sendte jeg en e-post til firmaet og forklarte at jeg hadde kjøpt tab'en på ebay, av en forhandler av brukt IT-utstyr, la ved kopi av kvittering og ba om at enheten ble slettet fra MDM systemet deres. Hørte ingenting fra dem. Hm, kanskje jeg kan prøve å å fikse dette selv, tenkte jeg og begynte lete fram 15 år gammel kunnskap om rooting av Android mobiler pluss google søking. Jeg fant til slutt en oppskrift på youtube som visst nok skulle kunne fjerne slike dumme sikkerhetspolicier på Android enheter. Ja, ja, tenkte jeg. Her er det bare å kjøre på.
Og jammen virket oppskriften. Så nå har jeg en fullt fungerende Samsung Tab Active 3, uten å måtte roote den
Jeg har også prøvd den i solen. Virker helt ok, men når solen kommer rett bakfra og skinner rett på skjermen, må man bøye seg litt frem for å kunne se innhold. Jeg har også satt på en matt skjermbeskytter.
Kjøpte en brukt Samsung Tab Active 3 på ebay + en låsbar Brodit holder.
Trodde det var en helt vanlig Samsung Tab Active 3 jeg hadde kjøpt, men da jeg startet den opp, kom det fram en melding om at denne tab´en var administrert av firma xxxxx. Så skulle den absolutt ha meg til å logge på Office365. Faa..., tenkte jeg. Jeg har fått en låst Enterprise versjon av Samsung Tab Active 3. Jeg prøvde på nytt å sette den opp, skippet alle valg jeg fikk og tilslutt var jeg inne i det kjente Android grensesnittet. Koblet til WIFI og begynte å installere noen apper. Etter en liten stund dukket det opp en melding som igjen sa at denne enheten er administrert av firma xxxx og alt innhold vil bli slettet om 2 timer. Da ga jeg opp for dagen. Neste dag sendte jeg en e-post til firmaet og forklarte at jeg hadde kjøpt tab'en på ebay, av en forhandler av brukt IT-utstyr, la ved kopi av kvittering og ba om at enheten ble slettet fra MDM systemet deres. Hørte ingenting fra dem. Hm, kanskje jeg kan prøve å å fikse dette selv, tenkte jeg og begynte lete fram 15 år gammel kunnskap om rooting av Android mobiler pluss google søking. Jeg fant til slutt en oppskrift på youtube som visst nok skulle kunne fjerne slike dumme sikkerhetspolicier på Android enheter. Ja, ja, tenkte jeg. Her er det bare å kjøre på.
Og jammen virket oppskriften. Så nå har jeg en fullt fungerende Samsung Tab Active 3, uten å måtte roote den

Jeg har også prøvd den i solen. Virker helt ok, men når solen kommer rett bakfra og skinner rett på skjermen, må man bøye seg litt frem for å kunne se innhold. Jeg har også satt på en matt skjermbeskytter.
- Palma
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
En sammsong er vel en grei investering, det trenger jo ikke koste mange tusen og hete i dette tilfelle Carpe Iter. Har prøvd det der, og lykken varte i 2 år, og da gikk den i svart...
Den samsungen til en brøkdel av prisen gjør samme jobben.
Den samsungen til en brøkdel av prisen gjør samme jobben.