Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Min 1985 Yamaha XVZ 1200 skal ha 120/90-18 som framdekk. Dette er en stor touringsykkel som må ha dekk deretter.
Original dimensjon viser seg være vanskelig å finne. Men det er bedre utvalg av dekk i lavere profil (120/80) og smalere med samme profil (110/90). Begge disse holder seg innenfor 5 % avvik i rulleomkrets sammenlignet med originalt.
Dersom jeg velger å gå for en av disse alternative dimensjonene, hva bør jeg velge? Er det fordeler/ulemper med et smalere dekk kontra et med original bredde men med lavere profil?
Original dimensjon viser seg være vanskelig å finne. Men det er bedre utvalg av dekk i lavere profil (120/80) og smalere med samme profil (110/90). Begge disse holder seg innenfor 5 % avvik i rulleomkrets sammenlignet med originalt.
Dersom jeg velger å gå for en av disse alternative dimensjonene, hva bør jeg velge? Er det fordeler/ulemper med et smalere dekk kontra et med original bredde men med lavere profil?
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
- Tekumseh
- Posts: 2369
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
På bil bruker jeg å gå ned på bredde og opp på profil for å få tilnærmet samme diameter = rett speedometer og rett ergonomi i sykkelen. 5% har dog lite å si når du ikke ligger sidelengs på tørr asfalt og sliter hele dekksida.
Kommer speedometerwire fra framhjulet eller gearboksen?
Kommer speedometerwire fra framhjulet eller gearboksen?
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Avon Roadrider MK2 kommer i dimensjon 120/90-18, og kan brukes både foran og bak. Ser dekket bak til sykkelen din skal være 140/90-18, og den dimensjonen har de ikke i den modellen, om du vil ha samme dekktype foran og bak.
https://www.avontyres.com/en-gb/tyres/r ... motorcycle
https://www.avontyres.com/en-gb/tyres/r ... motorcycle
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
@ole m.
Jeg har diskutert med andre som har samme sykkel og hører ikke mye godord om Avon. Det jeg har fått anbefalt er Metzeler Marathon eller Michelin Commander II, og jeg ønsker helst samme dekktype på begge hjul.
Jeg har diskutert med andre som har samme sykkel og hører ikke mye godord om Avon. Det jeg har fått anbefalt er Metzeler Marathon eller Michelin Commander II, og jeg ønsker helst samme dekktype på begge hjul.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Ok, da er det vel bare å kjøpe det.
Avon Roadrider skal være et bra dekk, men mulig XVZ-en blir for tung. Den veier vel 320 kg tørr, vesentlig mer enn de fleste andre "tunge" motorsykler.
Avon Roadrider skal være et bra dekk, men mulig XVZ-en blir for tung. Den veier vel 320 kg tørr, vesentlig mer enn de fleste andre "tunge" motorsykler.
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Må kalkulere med 350 kg egenvekt 
Men for å gjenta spørsmålet i første innlegg:
Om jeg skal gå for annen dimensjon enn originalt, hva bør jeg velge av smalere dekk med samme profil kontra original bredde med lavere profil?
Men for å gjenta spørsmålet i første innlegg:
Om jeg skal gå for annen dimensjon enn originalt, hva bør jeg velge av smalere dekk med samme profil kontra original bredde med lavere profil?
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Maxxis
M6011F
120/90-18 TL 65H forhjul
eller 120/80-18 hvis du må gå ned på noe.
Uansett sjekk lastindex
M6011F
120/90-18 TL 65H forhjul
eller 120/80-18 hvis du må gå ned på noe.
Uansett sjekk lastindex
- increasing
- Posts: 53
- Joined: 14 May 2020 14:47
- MC: R1250GSA
- Location: Lillestrøm
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Hvis du kalkulerer med ca 350 kg blir det riktig da tørrvekt er 320 kg og da er dekket som @mekkern viser til godt innafor, Maxxis M6011F 120/90-18 forhjul. Du kan ikke akkurat velge og vrake i dekk i dimensjon 140/90-18 og 120/90-18. Har ingen erfaring med Maxxis dekk men har kjøpt to prisgunstige som jeg skal bruke. Mitt råd blir å finne dekk du kan leve med og dimensjon så nært som mulig standard dimensjon men også dekk du har plass til hvis du går opp i størrelse. Ville ikke vært engstelig for å gå ned i dimensjon så lenge du er innafor på rulle diameter spesielt foran. Håper du finner dekk av samme merke foran og bak 
https://www.tacomaworld.com/tirecalc?ti ... -140-90r18

https://www.tacomaworld.com/tirecalc?ti ... -140-90r18
increasing
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"

Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
For å konkludere denne tråden.
Jeg endte opp med å gå ned til 110 bredde på framdekket samtidig som profilen fremdeles er 90 som originalt. Fikk da tak i Michelin Commander II foran og Commander III bak.
Da blir det spennende å kjenne hvordan sykkelen oppfører seg når den kommer på veien. Har noe arbeid med bremsene som må gjøres først.
Jeg endte opp med å gå ned til 110 bredde på framdekket samtidig som profilen fremdeles er 90 som originalt. Fikk da tak i Michelin Commander II foran og Commander III bak.
Da blir det spennende å kjenne hvordan sykkelen oppfører seg når den kommer på veien. Har noe arbeid med bremsene som må gjøres først.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
-
- Posts: 656
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Hmm, tallet 90 er kun % av bredden. Dermed har nok du endt opp med et dekk som har litt mindre diameter en orginalt. 110/95-18 ville nok gitt omtrent samme diameter. det finnes tabeller for slikt...Brigg wrote: ↑14 Apr 2025 17:32 For å konkludere denne tråden.
IMG_5283.jpeg
Jeg endte opp med å gå ned til 110 bredde på framdekket samtidig som profilen fremdeles er 90 som originalt. Fikk da tak i Michelin Commander II foran og Commander III bak.
Da blir det spennende å kjenne hvordan sykkelen oppfører seg når den kommer på veien. Har noe arbeid med bremsene som må gjøres først.
Forskjellen er vel ikke så stor. Du kan jo sammenligne med det gamle dekket.
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Avviket i omkrets er 3,4 %. Det kan jeg leve med, og er godt innenfor 5 % som jeg forstår er maks tillatt avvik.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
- increasing
- Posts: 53
- Joined: 14 May 2020 14:47
- MC: R1250GSA
- Location: Lillestrøm
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Dette er ikke noe problem eller noe å tenke på, følelsen og opplevelsen med å ha nye dekk vil være som å ha ny sykkel 

increasing
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"

-
- Posts: 656
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Framdekk vanskelig å finne - gå for lavere profil eller smalere dekk?
Ja, enig. Jeg ville bare påpeka at utrykket "orginal profil" er litt misvisende, når man endrer dekkbredde. Særlig to hakk. Noe som forøvrig sikkert er ulovlig. Selv om en 240 kg sykkel på 80' tallet, normalt hadde 140 bredde som bakdekk, i vognkortet. Har en tilsvarende sykkel i dag 190 som orginalt bakdekk....increasing wrote: ↑14 Apr 2025 21:50 Dette er ikke noe problem eller noe å tenke på, følelsen og opplevelsen med å ha nye dekk vil være som å ha ny sykkel![]()
