Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
increasing
Posts: 53
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA
Location: Lillestrøm

Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by increasing »

Nå er ST1100 en gammel sykkel men også masse erfaring rundt den der ute, er det noen på mc-forumet.no med erfaring fra bruk eller vedlikehold av ST1100 … Er det mange på norske veier av disse i dag …
IMG_3053.jpeg
IMG_3072.jpeg
IMG_3082.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
User avatar
intruder
Posts: 4720
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by intruder »

Selv har jeg erfaring kun med min brors Suzuki 350 1970 modell samt mine egne Suzuki Intruder 750 1992 og Yamaha Virago 750 1993 og kan ikke erindre vesentlige problemer...med unntak av Intrudermotoren som gikk til et unevnelig sted for sarte sjeler her inne for tre år siden... \:D/
men håper denne tråden følges opp da jeg har stor glede av stoff fra " gammelvæla " sjøl om det tekniske er meg totalt ukjent :plystre
User avatar
increasing
Posts: 53
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA
Location: Lillestrøm

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by increasing »

Raskt søk viser at det er 411 registrerte ST1100 i Norge i dag …

https://regnr.info/husker-ikke-hele-regnr
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
Brigg
Posts: 31
Joined: 11 Aug 2023 21:49
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by Brigg »

Jeg har ingen erfaring med ST1100, er faktisk usikker på om jeg har sett en slik noengang. Men ut fra bildene ser den ut til å være en OK touringsykkel.

Disse begynner å dra på årene, men designet holder seg godt etter min mening. Hvilke alternativer finnes dersom man ønsker å kjøpe noe tilsvarende nytt i dagens marked?
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
User avatar
increasing
Posts: 53
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA
Location: Lillestrøm

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by increasing »

ST1100 er utviklet av Honda R&D Offenback i Tyskland for Europa som ble introdusert høsten 1989 som 1990 model og produsert frem til 2002 hvor ST1300 tok over og som ser ut til å være produsert til 2016. Nytt i dag i samme segmentet blir modeller i Sport Touring / Touring segmentet.
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
knutk
Posts: 2472
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by knutk »

increasing wrote: 16 Apr 2025 00:07 Nå er ST1100 en gammel sykkel men også masse erfaring rundt den der ute, er det noen på mc-forumet.no med erfaring fra bruk eller vedlikehold av ST1100 … Er det mange på norske veier av disse i dag …
bør
Hvorfor spør du?
Er det planer om å kjøpe eller er det bare generell nysgjerrighet?

Jeg har ingen personlig erfaring med ST1100 utover at en kompis har kjørt en slik i mange år.

Basert på observasjoner av nevnte sykkel fremstår den som en traust og relativt pålitelig sykkel.

Det er en sykkel som er utviklet for over 30 år siden, og forventningene til kjøre egenskaper og bremser bør vel ha det i baktanken. Når det er sagt: De fleste jeg har møtt som kjører ST1100 ( har møtt noen få) virker å være godt fornøyd med sykkelen.
User avatar
increasing
Posts: 53
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA
Location: Lillestrøm

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by increasing »

knutk wrote: 19 Apr 2025 01:06
increasing wrote: 16 Apr 2025 00:07 Nå er ST1100 en gammel sykkel men også masse erfaring rundt den der ute, er det noen på mc-forumet.no med erfaring fra bruk eller vedlikehold av ST1100 … Er det mange på norske veier av disse i dag …
Hvorfor spør du?
Er det planer om å kjøpe eller er det bare generell nysgjerrighet?

Jeg har ingen personlig erfaring med ST1100 utover at en kompis har kjørt en slik i mange år.

Basert på observasjoner av nevnte sykkel fremstår den som en traust og relativt pålitelig sykkel.

Det er en sykkel som er utviklet for over 30 år siden, og forventningene til kjøre egenskaper og bremser bør vel ha det i baktanken. Når det er sagt: De fleste jeg har møtt som kjører ST1100 ( har møtt noen få) virker å være godt fornøyd med sykkelen.
Mitt første innlegg sier en del men det er ikke så mye info fra norske brukere, pr i dag er det fortsatt 411 registrerte ST1100 i Norge og ikke endret de siste dagene. Mulig påregistreres noen flere over påske …

Ja … Hvorfor jeg spør? Nysgjerrig, ja på alt av eldre motorsykkler :D For å se om det er noen her på mc-forumet.no som kjører ST1100, det ser ikke slik ut til nå men mulig det er noen som har kjørt ST1100 som nå kjører ST1300 … Det er engang slik, de som er fornøyde henger ikke på nettet.

Har sansen for sykler i denne kategorien som i mitt hode er touring sykler men ser de går under sports touring betegnelse, det er flere sykkel kategorier som prismessig kommer veldig gunstig ut med noen år på baken. Hyggelig pris på disse brukt men service, drift og vedlikehold koster det samme som en nyere med mindre du gjør alt selv.

Har en hel god sesong bak meg på en 350 + kilo’s touring sykkel hvor hver eneste tur var bensin på bålet til større bruksområde samt flere og lengre turer hele tiden. Stor tung sykkel snakkes ofte ned, uhåndterlige med snevert bruksområde. Min erfaring er det motsatte, milsluker med god beskyttelse mot kulde og vær som forlenger sesongen i begge ender. Sykkel med «pondus» som kan brukes til det meste og du må ikke ha revers, det er lov å bruke hode :thumleft

Hvis lysten avgjør kjøper jeg en … men hvis fornuften avgjør er det bra med det jeg har.
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
User avatar
increasing
Posts: 53
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA
Location: Lillestrøm

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by increasing »

Brigg wrote: 17 Apr 2025 10:57 Hvilke alternativer finnes dersom man ønsker å kjøpe noe tilsvarende nytt i dagens marked?
Tilsvarende fra Honda i dag ny blir 2025 Honda NT1100 med tosylindrede motor 8 ventiler 1084 kubikk 102 hestekrefter ved 7500 rpm med dreiemoment på 112 Nm ved 6250 rpm. Vil tro noen her inne kjører NT1100 …

https://kellox.no/produkter/mc/motorsyk ... -dct-2025/
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 572
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by Roargutten »

@Bikeridr svarene til denne personen virker mer som AI en en person som skriver.
Lav godt være mulig jeg tar feil. Men får en magefølelse av at noe ikke stemmer.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
increasing
Posts: 53
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA
Location: Lillestrøm

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by increasing »

Roargutten wrote: 20 Apr 2025 16:12 @Bikeridr svarene til denne personen virker mer som AI en en person som skriver.
Lav godt være mulig jeg tar feil. Men får en magefølelse av at noe ikke stemmer.
Dette må du forklare bedre, hva er budskapet her …
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
Brigg
Posts: 31
Joined: 11 Aug 2023 21:49
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by Brigg »

@Roargutten Jeg har ikke hatt gleden av å treffe @increasing , men basert på andre innlegg han har skrevet har jeg en mistanke om at han er høyst virkelig. Jeg tror ikke AI har kommet så langt enda at den/det får til å restaurere veteran motorsykler til perfekt original stand.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 572
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Erfaring med Honda ST1100 Pan European …

Post by Roargutten »

Brigg wrote: 20 Apr 2025 18:26 @Roargutten Jeg har ikke hatt gleden av å treffe @increasing , men basert på andre innlegg han har skrevet har jeg en mistanke om at han er høyst virkelig. Jeg tror ikke AI har kommet så langt enda at den/det får til å restaurere veteran motorsykler til perfekt original stand.
🤣 da legger jeg meg flat og beklager masse @increasing tråkket midt i salaten, prøver nå å krabbe meg ut igjen.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Post Reply