Roterommet til ole m.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
increasing
Posts: 53
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA
Location: Lillestrøm

Re: Roterommet til ole m.

Post by increasing »

ole m. wrote: 19 Feb 2025 14:52
increasing wrote: 19 Feb 2025 07:35
ole m. wrote: 12 Feb 2025 09:15 Ja, den likner på tanken på Yamaha Enduro 50! Det var en vakker liten moped. Eller var det DT 100 du mener, siden du skriver 7 hk? Det er en sykkel jeg ikke kjenner selv. Hos oss var det stort sett Yamaha RS 100, Kawasaki KH 100, Suzuki TS 100 ER og en og annen Honda CB 100. Det råeste var Yamaha LS2 100, som var tosylindret, den gikk det ikke mange av, og den er nok ettertraktet også i dag.

Men, bensintanken på Yamaha OW27 125, som jeg la ut bilde av over, er nok noe helt annet enn på disse DT-ene. Tanken er av aluminium, og for å spare vekt laget så tynn at de ikke turde å ha punktinnfesting via braketter i forkant. I stedet ble den klemt fast via stroppen du kan se er spent over tanken, for å unngå lokalt høye spenninger i materialet i tanken. Legg også merke til radiatoren som er plassert bak startnummeret på gaffelen. Dette var det samme de gjorde på den første vannkjølte YZ 125 fra 1981. De hadde samme prinsipp i 1982 også, først i 1983 ble den plassert fastmontert i ramma rett under tanken.
Har helt klart sansen for crossere / enduro sykler, flotte bilder. Du nevner mange kjente lettvektere her, hadde selv to Yamaha LS2 100 etter hverandre som var helt fantastiske sykler og avsluttet med Yamaha RS100 som var nedtur vs LS2 før det ble større motorsykkel på -70 tallet :thumleft
Du var en av de heldige få som kjørte LS2 ja. :thumleft Flotte sykler, ikke minst var jo lyden av dem helt rå. og jeg synes fortsatt tidlig RS 100 med den gule tanken og stripene, om du husker, er veldig fin. :)
Flott lyd i LS2 ja! Husker RS100 gul, min var gul og jeg hadde den i 1977 :thumleft
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

Porsche 911.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4720
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Roterommet til ole m.

Post by intruder »

Jeg kjøpte i 1970 en ny Tempo Fighter 125 ccm som jeg behandlet stygt og byttet likt i en Jawa 350 fra 50-tallet etter et år... :redface
Var vel ikke produsert så mange hundre av disse Tempoene så ville vært artig å ha den i dag :plystre
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

Det kommer vel en tid der man angrer på at man kvitta seg med en del ting, det er en av grunnene til at jeg etter hvert slutta å selge motorsykler. I ettertid ser jeg at det har blitt litt vel mange av dem her... :roll:

Her er Tempo-en, Intruder, men dette er vel kanskje en 100 ccm av samme sykkel:

Image

https://classicmc.no/klassiske-sykler/t ... igther-220
https://sorlandsavisen.no/2021/01/25/ma ... tore-drom/
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Roterommet til ole m.

Post by ole m. »

10-D1_The-Accurate-menu_4ff3afed-dcea-49a0-934e-8758ab4a320d_1.jpg
https://mrjoneswatches.com/collections/ ... e-accurate
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4720
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Roterommet til ole m.

Post by intruder »

ole m. wrote: 21 Mar 2025 14:13 Det kommer vel en tid der man angrer på at man kvitta seg med en del ting, det er en av grunnene til at jeg etter hvert slutta å selge motorsykler. I ettertid ser jeg at det har blitt litt vel mange av dem her... :roll:

Her er Tempo-en, Intruder, men dette er vel kanskje en 100 ccm av samme sykkel:

Image

https://classicmc.no/klassiske-sykler/t ... igther-220
https://sorlandsavisen.no/2021/01/25/ma ... tore-drom/
Takk for svar ole m. ...gikk ei stund før jeg var innom og så det,,,
125 ccm som jeg fikk opp i 140 km / t husker jeg
Post Reply