ole m. wrote: ↑12 Feb 2025 09:15
Ja, den likner på tanken på Yamaha Enduro 50! Det var en vakker liten moped. Eller var det DT 100 du mener, siden du skriver 7 hk? Det er en sykkel jeg ikke kjenner selv. Hos oss var det stort sett Yamaha RS 100, Kawasaki KH 100, Suzuki TS 100 ER og en og annen Honda CB 100. Det råeste var Yamaha LS2 100, som var tosylindret, den gikk det ikke mange av, og den er nok ettertraktet også i dag.
Men, bensintanken på Yamaha OW27 125, som jeg la ut bilde av over, er nok noe helt annet enn på disse DT-ene. Tanken er av aluminium, og for å spare vekt laget så tynn at de ikke turde å ha punktinnfesting via braketter i forkant. I stedet ble den klemt fast via stroppen du kan se er spent over tanken, for å unngå lokalt høye spenninger i materialet i tanken. Legg også merke til radiatoren som er plassert bak startnummeret på gaffelen. Dette var det samme de gjorde på den første vannkjølte YZ 125 fra 1981. De hadde samme prinsipp i 1982 også, først i 1983 ble den plassert fastmontert i ramma rett under tanken.
Har helt klart sansen for crossere / enduro sykler, flotte bilder. Du nevner mange kjente lettvektere her, hadde selv to Yamaha LS2 100 etter hverandre som var helt fantastiske sykler og avsluttet med Yamaha RS100 som var nedtur vs LS2 før det ble større motorsykkel på -70 tallet
Du var en av de heldige få som kjørte LS2 ja. Flotte sykler, ikke minst var jo lyden av dem helt rå. og jeg synes fortsatt tidlig RS 100 med den gule tanken og stripene, om du husker, er veldig fin.
Flott lyd i LS2 ja! Husker RS100 gul, min var gul og jeg hadde den i 1977
increasing "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
Jeg kjøpte i 1970 en ny Tempo Fighter 125 ccm som jeg behandlet stygt og byttet likt i en Jawa 350 fra 50-tallet etter et år...
Var vel ikke produsert så mange hundre av disse Tempoene så ville vært artig å ha den i dag
Det kommer vel en tid der man angrer på at man kvitta seg med en del ting, det er en av grunnene til at jeg etter hvert slutta å selge motorsykler. I ettertid ser jeg at det har blitt litt vel mange av dem her...
Her er Tempo-en, Intruder, men dette er vel kanskje en 100 ccm av samme sykkel:
ole m. wrote: ↑21 Mar 2025 14:13
Det kommer vel en tid der man angrer på at man kvitta seg med en del ting, det er en av grunnene til at jeg etter hvert slutta å selge motorsykler. I ettertid ser jeg at det har blitt litt vel mange av dem her...
Her er Tempo-en, Intruder, men dette er vel kanskje en 100 ccm av samme sykkel: