Onsdag ble det omsider gjort oljeskift. Glemte selvsagt å sjekke dette grovfilteret som ligger i ramma, men det ble sjekka i fjor. Note to myself til neste år.
To tappeplugger, en foran og en bak. Teip leder oljen ned i karet i stedet for bak beskyttelsesplata under ramma. Må jo av med deksel til oljefilteret på sida av motoren også, så det er egentlig 3 steder det renner... Men i år ble det ikke noe søl på eksosen - kun på gulvet.
I år valgte jeg å bruke det gamle HiFlo-filteret jeg har hatt liggende noen sesonger, da jeg egentlig kjører kun med original. Skal bli interessant å se om forgasseren oppfører seg annerledes, at det er mer luftgjennomstrømming eller ikke.
Nytt vs gammelt (oem som sto i fra før)
Litt små skittent...
Ikke kjempeille inni her
Ferdigmontert HIFlo luftfilter
Neste år igjen må jeg huske å kjøpe nye kobberringer til oljepluggene og luftinga på oljefilteret.
Nå er det kun bytte av bremsevæske og lufting igjen, så skal jeg si meg fornøyd.
Tekumseh's Blogg
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh's Blogg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
Og i går fikk traktoren ny motorolje. Her har jeg vært slapp i vinter og glemt å peile olje.. Så det var lite trykk på oljemåleren da jeg lot den gå varm før jeg skulle tappe av, og det ante meg hva det var. Det var bare 2 av 3 liter igjen på motoren.
God klaring under, så man slipper ligge i grusen
Så på Biltema i huj og hast (kjent gjøremål) og kjøpe en 6-kant 25 mm (disse 12-kantene ødelegger mer enn de er til nytte...) for å få ut bunnpluggen. Også ble det noe herk i hagl, regn, snø og sol for å få av o-ring til oljefilteret, og ikke minst å få inn en ny... Og idiot-søking på nett etter hvilken vei filterinnsatsen skal stå - noe som hadde bare en mulighet i praksis pga gjennomgående bolt.... Jaja, alt skal læres.
3 liter fersk mineralolje 10W-30 fra Biltema og én liter til gode til påfylling under vedarbeidet neste vinter. Utført - check.
Fint vær imellom haglskurene
Pakninga mellom blokk og oljefilterhus var ikke av den enkle typen...
Bilen fikk ny olje for 3 uker siden, så nå er det kun motorsaga som venter på en service (har utsatt det i 2 mnd, og i fjor ble det ikke gjort i det hele tatt.)
Her kjører jeg på litt annet enn Biltema-varer
Kaffekopp med kald kaffe hører med - for man glemmer jo den når man holder på..
God klaring under, så man slipper ligge i grusen

Så på Biltema i huj og hast (kjent gjøremål) og kjøpe en 6-kant 25 mm (disse 12-kantene ødelegger mer enn de er til nytte...) for å få ut bunnpluggen. Også ble det noe herk i hagl, regn, snø og sol for å få av o-ring til oljefilteret, og ikke minst å få inn en ny... Og idiot-søking på nett etter hvilken vei filterinnsatsen skal stå - noe som hadde bare en mulighet i praksis pga gjennomgående bolt.... Jaja, alt skal læres.
3 liter fersk mineralolje 10W-30 fra Biltema og én liter til gode til påfylling under vedarbeidet neste vinter. Utført - check.
Fint vær imellom haglskurene
Pakninga mellom blokk og oljefilterhus var ikke av den enkle typen...
Bilen fikk ny olje for 3 uker siden, så nå er det kun motorsaga som venter på en service (har utsatt det i 2 mnd, og i fjor ble det ikke gjort i det hele tatt.)
Her kjører jeg på litt annet enn Biltema-varer
Kaffekopp med kald kaffe hører med - for man glemmer jo den når man holder på..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 05 May 2025 10:09, edited 1 time in total.
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Veldig hyggelig å se at du er i sving...jeg har bare vært i Dala i går på glade maidager i går hvor deler av gågata var forbeholdt motorsykler...
mye gammalt lækkert og lite skjermer a la Tesla osv
Ellers mye stands av ymse slag ellers også !
mye gammalt lækkert og lite skjermer a la Tesla osv

Ellers mye stands av ymse slag ellers også !
- Tekumseh
Kan tenke meg det var litt å se på der. Dere har hatt fint vær også? Her har det vært 5 grader noen dager og skikkelig "aprilvær" med sol, snø, sludd, hagl og regn. I dag regner det sidelengs og er 3 grader..
Blir vel en tur ut med lille SR når det blir over 10 grader, liker meg helst over 15.. ;-p