Noen som kan hjelpe meg med elektronikk ?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
j0n

Noen som kan hjelpe meg med elektronikk ?

Post by j0n »

Går GK. elektro og skal bygge en høytaler.. jeg tar bare alle komponentene fra en PRIMAX høytaler jeg har fra før og bruker dem til høytalern...men jeg skal ha lys inni i høytalerboksen som blinker i takt med musikken.

såeh...jeg lurte på om noen hadde et skjema på lur om hvordan man kan koble det opp, enten med mic eller i en del av kretsen.(helst blinke i takt med bassen)

Noen har litt peil eller kan finne et skjema ? har lett litt men finner ingenting... :roll:
:D Honda Varadero :D
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Kretskort til lysorgel må jo finnes et sted? Har iallfall sett lysorgler som byggesett, og det er jo et helt enkelt slikt du skal ha?
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Ett slikt lysorgel har jeg faktisk laget (Lysorgelet). Men det fungerte aldri ordentlig :oops:

Moderator: Fikset linken din slik at den er trykkbar, og ikke må limes inn i nettleseren som den var :wink: (winalot)

Takk :P :)
Last edited by Eike_Oak on 15 Jan 2006 21:52, edited 1 time in total.
- Skyt her -
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

Det du trenger er en lyd-motstand som er en motstander som varierer motstanden til lys dioden etter musikk takten,så når den fanger opp lyd så "åpner" den seg å slipper strømmen gjennom,motsatt når den ikke fanger opp noe lyd.De har sikkert slike motstandere på skolen din,du kan jo "låne" en? :lol: De koster ikke mer en 2-3 kroner.
Den enkleste måten å koble det opp på er å bruke et 9 volts batteri,du bare setter en motstander mellom dioden og batteriet.

Håper dette hjalp deg litt selv om det er en litt "kjipa" måte å gjøre det på,men det funker hvertfall :wink:
brap

Post by brap »

Tore^NSR wrote:Det du trenger er en lyd-motstand som er en motstander som varierer motstanden til lys dioden etter musikk takten
Denne "lyd-motstanden" vil jeg gjerne høre mer om. Har de mange slike på skolen din? :lol:
il4
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

tror det egentlige navne er SDR(sound dependent resistor) og ja,vi har mange av dem på skolen :wink:
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Tore^NSR wrote:tror det egentlige navne er SDR(sound dependent resistor) og ja,vi har mange av dem på skolen :wink:
Er det ikke enklere å bokle noe til kabelen til høytaleren eller forsterkeren? Der vil det jo være mer spenning jo høyere lyd?

AtW
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

Men da vil du smelte dioden...Vet ikke hvor høy spenning høytalerene får men en vanlig liten diode smelter på 9 volt,regner med bassen får mer enn 9 volt...
brap

Post by brap »

Tore^NSR wrote:tror det egentlige navne er SDR(sound dependent resistor)
Noe sånt finnes ikke. Kanskje du tenker på LDR, light dependent resistor. Lyd og lys er ikke det samme :wink:

Når det gjelder selve problemet må du finne ut av et par ting før du kan velge en løsning:
- hvorfor vil du egentlig ha lys fra høyttaleren?
- hvor sterkt skal lyset være? LED eller 60W-lyspære?
- skal du stjele strøm fra forsterkeren, eller skal kretsen din ha egen strømforsyning?

Det er ikke veldig gunstig å lage noe i "siste ledd", siden funksjonen vil avhenge av volumet du spiller på.. Det er mye enklere å behandle signalet i preamp-trinnet, hvor det har en jevn og forutsigbar styrke. Etter forsterkeren hvor du har lite potensiale ved lave lydnivå, og veldig høyt når du spiller veldig høyt.
il4
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

Det har hvertfall et navn :lol: Skal finne ut hva det heter i morgen.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Tore^NSR wrote:Men da vil du smelte dioden...Vet ikke hvor høy spenning høytalerene får men en vanlig liten diode smelter på 9 volt,regner med bassen får mer enn 9 volt...
Om det er et problem er det vel bare å koble det til før forsterkeren?

AtW
j0n

Post by j0n »

Overvelda av svar her :D

Det lysorgelet hørtes slettes ikke dumt ut, men det ultimate hadde vært om jeg hadde fått det som en del av kretsen. Tar jo ut all innmaten av de gamle pc høytalerne mine som sagt så det er egentlig komplett =)

Tenkte å ha høytalern i spon elr no, og foran hvor høytalern skal sitte, i plexiglass så man ser lyset. Det skal være LED's.

Tror ikke det finnes noe som heter SDR, men det finnes jo sånne små microfoner som man bare stiller inn følsomheten på ved hjelp av et potiensiometer.

Detta er en link, (fra msn spacet mitt :roll:) til høytalerne når de er skrudd opp, hvis det kan komme til nytte. Noen som har (forslag til) skjema ?

[/url]

http://spaces.msn.com/members/ameg0/Per ... 02_owner=1

Linken fungerte selvfølgelig ikke..Admin rette meg ? Eller hvor kan jeg legge ut bilder på nett ?
Winalot

Post by Winalot »

du kan legge ut bilder gratis her :wink:
Image
Desmo-Dude
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Mye bedre å bruke MDF plater i stedet for spon.Bare som et tips.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
j0n

Post by j0n »

Hva er MDF plater ? er det sjeldent ? dyrt ?
Post Reply