Noen som kan hjelpe meg med elektronikk ?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

MDF = Medium Density Fiberboard
I motsetning til sponplater som er plater av treflis som holdes sammen med lim, er MDF, plater av trestøv som er trykket sammen under høyt trykk.
Fordi det er trestøv er platene sterkt hygroskopiske. En vannperle på en ubehandlet plate gir svelling av plata med en gang.
Fordelen med MDF er at platene er helt døde. Det er ikke bevegelse i dem i det hele tatt. De er derfor fine på steder hvor man ikke vil ha materiale som beveger seg. Vi brukte MDF til vindusforinger, bl.a leverte firmaet jeg jobbet for mesteparten av vindusforingene til den nye Kvinne/barnklinikken på St. Olavs. Vi fikk dem direkte fra fabrikk via grossist, men det er godt mulig at en velassortert byggevareforretning har MDF på lager.
Men til høytalere tror jeg hadde gått for 12 el. 15 mm vannfast kryssfinèr av den typen som er leveres m/svart lakk. Mye brukt til forskalingsplater. Gjør du en god jobb med kassene slipper du lakking/maling etterpå. Kantene/hjørnene kan kles med aluminiumsprofiler og mot den svarte plata blir det veldig pent.
MDF vil nok gi en kasse som er mer "død" enn kryssfinèr, men det oppveies av mer arbeid med maling/lakking etterpå. Sponplatene vil ikke være like stive/døde som kryssfinèret eller MDF'en og du må opp i tykkere plater for å få samme effekt. Har også noe med hvordan kassen blir konstruert, hvor mye kaseveggene vil leve med lyden fra høytalerelementene.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

SE HER
hvis det ikke er for sein...

Bare å koble ut ledningene som går til viftene og sette på andre LED-lys! :wink:
Post Reply