Startproblemer

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Startproblemer

Post by per72 »

Hei

Kikket litt på Kawan i dag,monterte på nytt skilt,og ble fornøyd.. For moro skyld prøvde jeg å kjøre den litt på starteren,men det skjedde lite bortsett fra en "tikkelyd" under tanken... Tok av tanken og så at det var en rund "dings" der som lyden kom fra,ser ut som om det går bensin inn på den. Åpnet bensinkrana,og da ble lyden borte,men nå skjer det ingen ting da jeg prøver å starte,helt dødt..... Batteriet har bra med strøm,og motoren sitter ikke fast(heldigvis).... Merker at lyset ikke blir svakere når jeg trykker inn starteren,så det virker jo ikke som om starteren sitter fast heller... Er bare død :cry:

Noen som har vært borti det samme? Eller har noen tips???
1998 kawasaki ZX-6R
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Sykler som skal vekkes til live etter vinterlagring kan ofte være tunge å få start på. Om du ikke har drenert forgasserne kan de likevel være tomme for bensin fordi bensin er en svært flyktig væske som det heter. Da gjelder det å være tålmodig, ha choken på fullt og kjøre starteren i intervaller. Ikke kjør starteren for lenge av gangen, du kan risikere å kjøre den varm og det liker den ikke. Ta noen minutters pause innimellom. Så snart den begynner å tenne justerer du ned choken til halvparten.

PS. Om du ikke har tenkt å starte sesongen akkurat nå vil jeg anbefale deg å vente. Ellers må du igjennom akkurat samme prosedyre til våren. Ingen vits i å sote ned motor og eksosanlegg unødig om du bare skal starte den bare for å se om den starter... :?
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

Greit nok at den kan være treg å starte,men problemet mitt er jo at den er helt død,starteren vil ikke gå.....
1998 kawasaki ZX-6R
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Ahhh... da misforsto jeg deg. Du har ikke kommet i skade for å trykke inn dødmannsknappen?
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

Nei,er ikke dødmannsknappen,den er sjekket flere ganger................
1998 kawasaki ZX-6R
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Har du målt spenningen på batteriet? Tror jeg ville gitt det en dose med lading før jeg prøvde noe annet. Det kan tenkes at spenningen er så lav at startreleet ikke slår inn. Om du ikke har tatt ut batteriet før vinteren kan det også tenkes at du har fått irring på batteripolene. Når du skal prøve å starte er det også en fordel å skru av frontlyset for å få mere strøm til starteren.
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

lite strøm eller kaputski startrelee. Finn releet, ta en skiftnøkkel og kortslutt over de to feteste kablene som er på releet. Da skal starteren gå rundt. Det er sikkert batteriet ditt. Regner med at du ikke har den i gear, med støtta nede og clutchen ut? :)
Pollti

Post by Pollti »

Kommer du til starteren så gi den en rapp med hammeren. Gammelt triks fra båtlivet på Floden. Også prøvd med hell på Yamaha :D
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

hei

Takker for tips.. Skal sjekke det med starter og relee :) Den står ikke i gear med støtta nede nei,alt det er luket ut,også batteriet,det er toppladet. Virker nesten som om starteren ikke får strøm,den er helt død,kommer ingen lyder fra den,ikke et lite klikk engang. Hadde starteren sittet fast så hadde jeg kanskje sett at den stjeler strøm når lyset stå på..??
1998 kawasaki ZX-6R
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

Starteren går når jeg kortslutter releet,er det releet som er ødelagt da tro??
1998 kawasaki ZX-6R
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

Kikket i manualen nå,og der sto det forklart hvordan jeg kunne måle relet med og uten strøm. Prøvde det nå,og det ser faktisk ut som om relet virker... Må være relet som ikke får styrestrøm da....
1998 kawasaki ZX-6R
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Skal ikke lyset skru seg av når du trykker inn strartknappen da? Hovedlys altså, gjør det ikke det, og det ikke skjer noe så regner jeg med at det er startknappen som er defekt. Kanskje mye irr der?
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

Lyset skrur seg ikke av i hvertfall,skal sjekke startknappen nå...
1998 kawasaki ZX-6R
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

Nå har jeg sjekket bryteren,den virket helt OK. Målte også 12 volt mellom de to punktene som skal kortsluttes. Prøvde å kortslutte de "manuelt" men fortsatt like stille som i graven.......
1998 kawasaki ZX-6R
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Ok, da er vel det meste nevnt her fra før, men noe mangler siden den fortsatt ikke starter.
Post Reply