Hei
Jeg har en mt 5 som er 6 volt på...kan jeg sette bare et 12 volts bateri inn i stedefor.....bare skifte pærer...eller ødelegger jeg blinklys relet osv.??
Alt av ledninger å pærer er på 6 volt Går det ant å sett 12v
Alt av ledninger å pærer er på 6 volt Går det ant å sett 12v
Moped dilla............
-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Skal du sette på et 12V batteri må du bygge om hele det elektriske anlegget fra ladekrets til lysreleer og evt. startmotor.
F.eks gir dynamoen bare litt over 6 V slik at du aldri får nok strøm på batteriet. Lysreleene vil ikke funke helt etter hensikten fordi de får dobbelt så høy spenning som de er beregnet for. Og starteren vil nok gi kraft og turtall nok, men startreleet vil kunne begynne å protestere.
Over tid vil det derfor lønne seg å kjøpe et 6 V batteri, istedetfor å plages med el. deler som slutter å fungere/må byttes.
F.eks gir dynamoen bare litt over 6 V slik at du aldri får nok strøm på batteriet. Lysreleene vil ikke funke helt etter hensikten fordi de får dobbelt så høy spenning som de er beregnet for. Og starteren vil nok gi kraft og turtall nok, men startreleet vil kunne begynne å protestere.
Over tid vil det derfor lønne seg å kjøpe et 6 V batteri, istedetfor å plages med el. deler som slutter å fungere/må byttes.

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Lite sannsynlig.
Det du kan gjøre er å ha to batterier, et 6V for tenning/lys og et separat 12v for kompressoren. Det siste må du da lade med jevne mellomrom fra el.nettet, siden du ikke kan koble det til el. systemet på mopeden.
Det du kan gjøre er å ha to batterier, et 6V for tenning/lys og et separat 12v for kompressoren. Det siste må du da lade med jevne mellomrom fra el.nettet, siden du ikke kan koble det til el. systemet på mopeden.

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum