Trimme en Keenroad windbell 50cc (baotian)

Prat om moped & scooter.
Post Reply
lappjo

Trimme en Keenroad windbell 50cc (baotian)

Post by lappjo »

Jeg lurer på hvordan jeg kan få både bedre toppfart og bedre aks på min scooter. Jeg er noob når det gjelder dette så må helst ikek være noen kompliserte triks :P. Her er et bilde av scooter'n min:
Image
Noen som kan hjelpe meg med dette?
chopperen

Post by chopperen »

fjerne variator sperra, plomberinger eller effektpotte (da bør du gå opp i dyse størrelse) du kan også bytte til lettere variatorruller

er ikke dette nok kan du også bytte stempel/sylinder. å bytte luftfilter samtidig er ikke en dum ide. etter stempelbytte bør du kanskje bytte tennplugg også.

du kan også bytte til en større forgasser.

du kan porte sylinderen og file toppen.

lykke til! :wink:

det hele er egentlig veldig enkelt hvis man er litt praktisk og har evne til å lære slike ting, men likevel vil jeg kanskje råde deg til å få hjelp av en som har litt peiling.
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
lappjo

Post by lappjo »

takker :D
fslarsen

Post by fslarsen »

chopperen wrote:fjerne variator sperra, plomberinger eller effektpotte (da bør du gå opp i dyse størrelse) du kan også bytte til lettere variatorruller
Baotian har ingen plombering i variatoren. Effektpotte har utrolig liten til null effekt på en 4-takter, da denne ikke trenger avstemt eksos/ekspansjonskammer for å yte bar. Lettere variatorvekter er mulig.
chopperen wrote: er ikke dette nok kan du også bytte stempel/sylinder. å bytte luftfilter samtidig er ikke en dum ide. etter stempelbytte bør du kanskje bytte tennplugg også.
Det finnes ett 80cc sylindersett til disse. Åpent luftfilter hjelper litt hvis du samtidig øker dysestørrelse noen hakk.
chopperen wrote: du kan også bytte til en større forgasser.

Større forgasser er ikke noe vits, hvertfall ikke på original sylinder siden den har 18mm originalt. Tror ikke det er så mye å porte i en 4-takts sylinder siden denne ikke har noen porter. En 4-takter har ventiler som slipper inn luft/bensin og ut med eksos som blir styrt av kamakslingen. Porte toppen er mulig men det er ikke noe en nybegynner kan gjøre akkurat.
chopperen

Post by chopperen »

fslarsen wrote:
chopperen wrote:fjerne variator sperra, plomberinger eller effektpotte (da bør du gå opp i dyse størrelse) du kan også bytte til lettere variatorruller
Baotian har ingen plombering i variatoren. Effektpotte har utrolig liten til null effekt på en 4-takter, da denne ikke trenger avstemt eksos/ekspansjonskammer for å yte bar. Lettere variatorvekter er mulig.
chopperen wrote: er ikke dette nok kan du også bytte stempel/sylinder. å bytte luftfilter samtidig er ikke en dum ide. etter stempelbytte bør du kanskje bytte tennplugg også.
Det finnes ett 80cc sylindersett til disse. Åpent luftfilter hjelper litt hvis du samtidig øker dysestørrelse noen hakk.
chopperen wrote: du kan også bytte til en større forgasser.

Større forgasser er ikke noe vits, hvertfall ikke på original sylinder siden den har 18mm originalt. Tror ikke det er så mye å porte i en 4-takts sylinder siden denne ikke har noen porter. En 4-takter har ventiler som slipper inn luft/bensin og ut med eksos som blir styrt av kamakslingen. Porte toppen er mulig men det er ikke noe en nybegynner kan gjøre akkurat.
er helt enig med deg, som du ser/sikkert sjønner så visste ikke jeg at dette var en 4takter eller at den ikke har variator sperre. :roll: men bra du så ifra så han ikke begynner å bytte deler som ikke trenger å byttes.

men jeg kan føye til, generelt sett er det lite å hente på å trimme en 4takter, i tilfelle må man ha større sylinder.
fslarsen

Post by fslarsen »

chopperen wrote:er helt enig med deg, som du ser/sikkert sjønner så visste ikke jeg at dette var en 4takter eller at den ikke har variator sperre. :roll: men bra du så ifra så han ikke begynner å bytte deler som ikke trenger å byttes.

men jeg kan føye til, generelt sett er det lite å hente på å trimme en 4takter, i tilfelle må man ha større sylinder.
Helt sant, det er lite egentlig som kan gjøres med denne for å få den til å gå bedre. :x
Eneste mulighet for merkbar effektøkning er åpent luftfilter og større dyse, eller større sylinder med større dyse evt. større forgasser og åpent luftfilter. Det finnes både 70- og 80cc-sylindersett til denne sykkelen, men de må bestilles fra USA/Tyskland og vil gi liten effektøkning egentlig.
_Adler_

Post by _Adler_ »

Vanskelig å trimme så liten 4-takt motor skikkelig virker det som. Skal du få skikkelig kul lyd i den tar du og skaffer et skikkelig powerfilter med lite motstand og lyddemping. De 4-takt 50 og 125 cc Honda, Suzuki samt jallamerker, som bla. kjøres i Hellas (+ mange andre land) får sykt kul lyd med powerfilter! Siden det er 4-takt så blir det det :D
Hvis du også tar å kjøper en potte der eksosen går rett gjennom, uten lyddemping f.eks. da blir det saker :wink: Hjelper ikke noe særlig på effekten, da :P
Yamaha Aerox 2004

Image
chopperen

Post by chopperen »

_Adler_ wrote:Vanskelig å trimme så liten 4-takt motor skikkelig virker det som. Skal du få skikkelig kul lyd i den tar du og skaffer et skikkelig powerfilter med lite motstand og lyddemping. De 4-takt 50 og 125 cc Honda, Suzuki samt jallamerker, som bla. kjøres i Hellas (+ mange andre land) får sykt kul lyd med powerfilter! Siden det er 4-takt så blir det det :D
Hvis du også tar å kjøper en potte der eksosen går rett gjennom, uten lyddemping f.eks. da blir det saker :wink: Hjelper ikke noe særlig på effekten, da :P
dersom du gjør dette kan du fort ende opp med at sykkelen fusker/går dårligere pga for mye luft i forhold til bensin. i tilfelle bør du bytte dyser og finstille forgasseren(e) igjen.

jeg anbefaler deg heller å ha sykkelen slik som den er eller å kjøpe en2takt hvis du absolutt skal trimme.
fslarsen

Post by fslarsen »

Er bare å dyse opp, Mikuni-dyser passer.
Blir lite forskjell i lyden med åpent luftiflter på disse faktisk, men blir litt kulere :D Rett rør som eksos blir utrolig fet lyd av :D
johanjr

Post by johanjr »

Noen som vet hvor i Tyskland/Norge man får bestilt de nevnte trim delene?
Post Reply