Anti fog helmet mask

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Winalot wrote:nå skader faktisk ikke en linse øyet på noen måte, det tror jeg knust brilleglass gjør :wink:
Nei, men på den andre siden, hvor sannsynlig er det at knust brilleglass flyr inn i øyet ditt? Briller knuser ikke så lett (er de lagd av helt vanlig glass engang?) og det ser ikke ut som det er vanlig at biter flyr rundt omkring. Og hvor mange typer skader knuser brillene dine totalt igjennom hjelmen uten å knuse resten av hodet ditt? Jeg kjenner menge med briller som har slått ansiktet på diverse måter, og aldri hørt om at noen av de har fått brilleglass i øyet.

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke risikoen er så veldig stor.

AtW
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg husker når airbag på biler kom, da var det en stor advarselskampanje mot brillebruk fordi man kunne få så voldsomme skader av brilleglass når airbagen knuste brillene til føreren. I ettertid viste det seg at dette var helt ubegrunnet.

Men for meg er det ingen annen måte å løse dette på, da det ikke er noen alternativ til briller for å hjelpe synet. Det måtte eventuelt være visir med styrke. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Jalmar wrote:Jeg husker når airbag på biler kom, da var det en stor advarselskampanje mot brillebruk fordi man kunne få så voldsomme skader av brilleglass når airbagen knuste brillene til føreren. I ettertid viste det seg at dette var helt ubegrunnet.

Men for meg er det ingen annen måte å løse dette på, da det ikke er noen alternativ til briller for å hjelpe synet. Det måtte eventuelt være visir med styrke. :lol:
det er i dag både linser og laseroperasjon som alternativer :wink:
Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Ikke for meg. Linser er utelukket p.g.a. arbeidsplass, og operasjon er utelukket p.g.a. liten lyst på at noen skal rote inne på øyet mitt. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg ville vel kalt det "operasjon" i gåseøyne. Du ligger på et bord, så kommer en sånn laser sak over hue ditt, og *Zap Zap* så er du ferdig. Går ganske fort og man må jo ikke være helt bevisst der man ligger. Lattergass er kanskje ikke så smart, men det finnes vel andre alternativer :lol:
Koster skjorta(30 bols) det skal jeg være enig i :roll:
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Litt om saken forresten, har selv slike "fog city"-innlegg, fungerer fint de, men det virker som de sprer lyset mer enn vanlige visir, så man ser dårligere når du får sterkt lys i ansiktet.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Og til dét har man farget visir :)
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Og til dét har man farget visir :)
Men det går igjen på bekostning av synet i skumring og mørke.

AtW
Velocette
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2005 18:07
MC: BMW R80ST -83 og BMW K75RT -91
Location: A. - Agder

Fogcity

Post by Velocette »

Diskusjonen: linser / briller til side. Hvor får man tak i Fogcity ?
Thruxton


BMW R80ST / Ducati Multistrada DS1000 / Aprilia Capo Nord
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

De har her i Stavanger på MC-Shop, så jeg går ut ifra at du får de på din lokale mc-forhandler :wink:
Image
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Post by FemIce »

Gixxerman wrote:Og for dere som har briller, finnes det noe som heter linser :wink:
Det er mange som har briller som av forskjellige årsaker rett og slett ikke kan bruke linser.....
Og laser har sine begrensninger det også 8)
User avatar
FemIce
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2005 12:25
MC: Lille-V, 2004 mod
Location: Oslo-området
Contact:

Re: Anti fog helmet mask

Post by FemIce »

Gixxerman wrote: Det er en evigvarende debatt om hva man skal/skal ikke bruke for å få et duggfritt visir, men her har vi da altså et produkt som i all sin enkelhet ikke trenger noe kjemikalier. Bare fest med borrelås på innsiden av hjelmen, and voilá.
Noen som kunne tenke seg noe slikt, eller bare slenge ut en kommentar til produktet :)
Jeg fikk "klaus" med en gang jeg så den greia der jeg.... Blir for tett rundt nesa for meg...
Jeg sverger til Fog City jeg også !! Eneste som duger mot dugg...

-FemIce-
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Zalo fungerer utmerket for meg.. eneste gangene jeg merker dogg er:
-om det er lenge siden visiret ble tatt
-eller når det pøsregner og jeg tar på hjelmen med vått hår
-- Honda VFR (04) --
Post Reply