Oppkjøring ,noen spørsmål.

Prat om tung MC.
humle

Post by humle »

Da kjører vi på samme sykkel, fazer 600. Du har rett, den er laget for folk på 160, jeg er 162 og den passer meg. Skjønner at du synes den er liten. :wink:
Griffin

Re: oppkjøring

Post by Griffin »

Kosh wrote:
NeoN wrote:egentlig er det bare tabber som kan føre til ulykker og sånne ''risky'' momenter du selv har kontroll over som fører tiø stryk
Jeg strøk fordi sensor mente jeg kjørte for seint og feil plassert i svinger. Prøvde to ganger i Kristiansand, med samme sensor, og strøk begge gangene, til tross for at jeg kjørte akkurat som kjørelærerene hadde sagt. Året etter kjørte jeg opp i Oslo, og stod med glans. I byen må man bare følge reglene, mens når man kjører opp på landevei blir det mer synsing.
Bør være en ganske gjennomgående feil da... Iflg. sensoren jeg hadde (den andre gangen...den jeg sto på) så holdt jeg egentlig ikke vikeplikten godt nok (høyreregelen)...selv om jeg sakket godt ned før svingen da det er lett å se at det kommer bil fra høyre der... krypkjørte helt ut i krysset, men fjotten sto der bare å venta...
Var ikke tydelig nok mente sensor, men siden jeg sto så gidda jeg ikke akkedere med ham... Hadde ikke fått et ekstra sertifikat om jeg fikk rett i en diskusjon med ham... :)
Har nå vært ute i trafikken i mange nok år til å kunne påstå at skulle jeg vært mer tydelig så har jeg måttet stoppe helt opp lenge før krysset...
Problemet er vel heller at mange her i Trondheim er usikker på høyreregelen...muligens pga. at du har vikeplikt på veier som ellers i landet ville vært forskjørsveier... :?
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Griffin wrote: Problemet er vel heller at mange her i Trondheim er usikker på høyreregelen...muligens pga. at du har vikeplikt på veier som ellers i landet ville vært forskjørsveier... :?
Du sier ikke det, høyreregelen er jo tydligvis ukjent materiale for mange bilister her i byen.

AtW
Kosh

Post by Kosh »

Griffin wrote:Har nå vært ute i trafikken i mange nok år til å kunne påstå at skulle jeg vært mer tydelig så har jeg måttet stoppe helt opp lenge før krysset...
Jeg hadde samme situasjon, men heldigvis med kjørelærer. For sånne duster som bare står der skal du bremse helt ned i god tid, og krypkjøre fram til krysset. Høyreregelen er hellig, og du skal gi dem en *veldig* godt sjanse til å kjøre, selv om man føler de egentlig bare kan ha det så godt.
V4 fun
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Hvordan stiller det seg med oppkjøring på egen sykkel? Noen som vet om det er mulig?
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Det går nok ikke hvis du skal ha sensor bakpå; da trenger han kontroller bak.
fux

Post by fux »

Jeg tror kansje du hadde samma sensor som deg Kosh. En stor fyr som kom på sin gul Ducatti?

Jeg kjørte ut forbi kjevik og på landvei da jeg møtte en skilt som advart mot en kant kliper. Da kjørte jeg ganske rolig fordi jeg forventet kant kliper`n rundt vær sving men den uteble.. :(

På tilbake turen traff jeg samma type skilt og kjørte rolig da også uten å treffe denne kant klipper`n...

Etterpå holdt jeg farts grenser opptil glattkjørings banen. Han spørte meg hvorfor han følte han måtte gir meg stryk. Og jeg forklarte han at jeg hadde ikke lyst til å treffe en traktor i 30 rundt en krapsving med fartsgrenser 70... Da sa han, selv om han ikke fikk ser min sving teknik i god hastighet stå jeg!!

Jeg har hørt at det er han som stryke flest og ei dama som han hadde før meg veltet sykkelen for første gang fordi hun hørte det samme og slet med nerver problemer denne turen... Kansje bra jeg ikke fikk vite det samma før etterpå. :wink:
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Æ'ndalitten wrote:Det går nok ikke hvis du skal ha sensor bakpå; da trenger han kontroller bak.
Men man kan jo øvelseskjøre uten å ha brems og motorstop bak. Og i kjøregården sitter han jo ikke på uansett. :)
Griffin

Post by Griffin »

Øvelseskjøring er nok en ting, men kjøreskolelærere og sensor vil nok ha noe å klipe tak i om de ikke liker noen av manøvrene dine..

Når du kjører opp, så kanskje du opplever at sykkelen bare bremser av seg selv f.eks... Det betyr at du har strøket....som regel...
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Det problemet løser seg jo med egen sykkel da :D
Kosh

Post by Kosh »

fux wrote:Jeg tror kansje du hadde samma sensor som deg Kosh. En stor fyr som kom på sin gul Ducatti?
Nei, jeg hadde ei dame. Jeg ble utrolig nervøs av henne, siden hun sa svært lite, og så ut som om hun tenkte at "han kommer aldri til å stå". Det var ei dame i Oslo også, men hun var hyggelig :)
V4 fun
fux

Post by fux »

Haha...

Godt det gikk bra til slut da.
LinnSurion

Post by LinnSurion »

Det med visiret, må man ha det helt igjen? jeg pleier å ha en liten glippe, går det greit?
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
Griffin

Post by Griffin »

LinnSurion wrote:Det med visiret, må man ha det helt igjen? jeg pleier å ha en liten glippe, går det greit?
Poenget fikk jeg beskjed om var at øynene var dekket (insekt/steinsprut/m.m.), så om du hadde en liten glippe til luft så gjorde dette absolutt ingenting...

Jeg hadde en liten glipe på visiret når jeg kjørte opp...mye pga. bedre luft og ingen dogging på visiret... Ingen som sa noe på dette...

Det skal være kaldt før jeg lukker det helt i dag også... Liker luft jeg... :wink:
medic1136
MC: yamaha MT09 SP 2023 model

Post by medic1136 »

Du får ikke lov til å kjøre opp på egen sykkel, sensor skal ha muligheten til å gripe inn ved behov.

visiret kan man ha på gløtt og i enkelte tilfeller så er det nødvendig å ha en liten åpning på det for ikke å dogge helt igjen.
Post Reply