Skal kjøpe min første mc no, og da trenger jeg vel litt klær og kanskje en hjelm. Alle sier at det er lurt.. Ser at cruiser nettbutikk har en tilbudspakke som inneholder alt man trenger til kjøring. Prisen er 3990.. Ikka så dyrt ivertfall, men er dette kanskje en pakke som ikke holder mål? Kanskje mer tilpasset lett mc? Kan noen som har litt erfaring se på den pakken og kanskje si sin mening? Ellers tar jeg imot råd til utstyr, men vil holde det litt billig i begynnelsen.
http://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=185
Førstegangskjøper
Ja det er billig.. men har man bruk for Finlandshette, Halsvarmer og Helårshansker.? jeg har ikke hatt bruk for det.. sommerhanskene synes jeg ikke er veldig tøffe. Jeg hadde Shiro hjelmen det første året og syntes den var god og hadde ikke noe å klage over helt til jeg kjøpte meg en ny hjelm (grunnen var at viseret var så ripete at jeg kunne nesten ikke se igjennom det. og de eneste som har viser til disse hjelmene er Crusierclub.. og de koster litt og så kommer frakt i tillegg.) den nye hjelmen var også ikke av det dyreste merket men så mye tøffere ut men den største forskjellen var lyden. med Shiro hjelmen var det nesten som å kjøre uten hjelm...... Støvlene ser bra ut men de er ikke "billige" kan finne kjente merker på tilbud for samme pris. (Kanskje Held er et kjent merke.) Dressen er grei men veldig "Plain" ikke noe "Bad ass motherxxxxx biker" hvis folk skjønner hva jeg mener...
Last edited by Einar on 05 Mar 2006 22:06, edited 1 time in total.
Du trenger bare 1
finlandshette har man vel ikke bruk for.
helårs hansker kan være greit under 10-15 grader. jeg legger merke til at med mine sommer hansker, kan det bli litt kaldt etter 20-25min rundt 10grader. ang, hansker er dette noe som fort blir bare revet av, og det neste under er hud. derfor ville jeg kjøpt noen GODE hansker som tåler at du tar deg for hvis du skal tryne i 80kmt+.
de fleste buksene og jakkene tåler dette.
Det som ofte er med helårshansker er at de er vanntett, det er ofte ikke sommer hanskene.
halsvarmeren kan også være god å ha. jeg blir hvertfall kald på halsen uansett temperatur uten halsvarmer (tatt til følge at det er bar hud istedet)
men man klarer seg lenge med et sjerf.
ang sko, kan dette være smart å ha dersom man skal være så uheldig å få sykkelen over ankelen når/hvis man tryner. med sko mener jeg sko med ankelbeskyttelse.
når det kommer til resten av utstyret, sørg for at dette er behagelig å ha på/bevege seg i, og er vanntett (hvis ikke du på død og liv MÅ ha skinn) en ting du må være obs på er at skinn klær ofte ikke har lommer og du må bruke regndress. tekstil er også lettere å reparere dersom det skulle rakne.
hjelmen skal være nesten for liten/egentlig litt vond og ubehagelig på når den er ubrukt. hjelmen bør sitte 100% fast på hodet. prøv gjerne flere hjelmer, og test vindstøy/lydisoleringsevne!
helårs hansker kan være greit under 10-15 grader. jeg legger merke til at med mine sommer hansker, kan det bli litt kaldt etter 20-25min rundt 10grader. ang, hansker er dette noe som fort blir bare revet av, og det neste under er hud. derfor ville jeg kjøpt noen GODE hansker som tåler at du tar deg for hvis du skal tryne i 80kmt+.
de fleste buksene og jakkene tåler dette.
Det som ofte er med helårshansker er at de er vanntett, det er ofte ikke sommer hanskene.
halsvarmeren kan også være god å ha. jeg blir hvertfall kald på halsen uansett temperatur uten halsvarmer (tatt til følge at det er bar hud istedet)
men man klarer seg lenge med et sjerf.
ang sko, kan dette være smart å ha dersom man skal være så uheldig å få sykkelen over ankelen når/hvis man tryner. med sko mener jeg sko med ankelbeskyttelse.
når det kommer til resten av utstyret, sørg for at dette er behagelig å ha på/bevege seg i, og er vanntett (hvis ikke du på død og liv MÅ ha skinn) en ting du må være obs på er at skinn klær ofte ikke har lommer og du må bruke regndress. tekstil er også lettere å reparere dersom det skulle rakne.
hjelmen skal være nesten for liten/egentlig litt vond og ubehagelig på når den er ubrukt. hjelmen bør sitte 100% fast på hodet. prøv gjerne flere hjelmer, og test vindstøy/lydisoleringsevne!
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
Personlig ønsker jeg og kunne velge selv, og sparer ikke på sikkerhetsutstyr. La nettopp ut 12500kr
Vel vel, nok om det. Det viktigste er vel å velge kjøreutstyr som passer til sykkeltypen du skal ha. Og som jeg selv ikke tenkte så veldig over: Lommer ! Man trenger lommer til å stappe penger og bankkort og mobil osv osv i. Kjøpte meg skinndress jeg uten en eneste lomme. Lurer nå på hvor jeg skal legge tingene 

Re: Førstegangs kjøper
De fleste butikker vil gi deg en god pris på full pakke uansett, og det kan være lurt å stikke innom og prøve litt. Typisk kan du basere deg på en foreslått pakke, men velge andre ting dersom det er noe i pakken som ikke passer helt.Åsmund wrote:Skal kjøpe min første mc no, og da trenger jeg vel litt klær og kanskje en hjelm. Alle sier at det er lurt.. Ser at cruiser nettbutikk har en tilbudspakke som inneholder alt man trenger til kjøring. Prisen er 3990.. Ikka så dyrt ivertfall, men er dette kanskje en pakke som ikke holder mål? Kanskje mer tilpasset lett mc? Kan noen som har litt erfaring se på den pakken og kanskje si sin mening? Ellers tar jeg imot råd til utstyr, men vil holde det litt billig i begynnelsen.
http://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=185
Hjelmen skal passe til hodeformen din. Det er viktig at den ikke presser for mye på pannen for eksempel, da det kan gi hodepine. Det er bare å prøve flere forskjellige, og når du har funnet en du tror passer kan du ha den på mens du prøver de andre tingene. Du ser kanskje litt rar ut der og da, men dersom du får vondt i hodet eller kjenner ubehag etter 10 minutter i butikken vil du garantert få problemer etter noen timer på veien. Jeg vil påstå at hjelmen er så viktig for sikkerhet og komfort at du bør vurdere å legge litt ekstra penger i den dersom det er nødvendig for å få en som kjennes riktig, har god ventilasjon og ikke dugger så lett.
Når det gjelder støvler kan det være forskjell på bredde over vristen for eksempel, så det er lurt å prøve dem på. Dersom du kjøper motorsykkelen før du kjøper kjøreutstyret kan du sitte på motorsykkelen når du prøver og sjekke at alt passer med benvinkler o.l. Det hjelper uansett om du vet litt om sittestilling når du prøver ting på, da det er forskjell på arm- og benlengde, strekksoner o.l. på ulike kjøreklær.
Apropos finlandshette kan den være hendig dersom du har en hjelm som er litt trang å komme inn og ut av, og det kan kanskje gjøre at du trives litt bedre inni hjelmen når du har brukt den en stund, og du slipper å vaske innmaten i hjelmen så ofte.
Nå begynte jeg å lure på om jeg hadde lommer i min nye dress jeg også, men fant heldigvis en innerlomme...hehe.Gixxerman wrote:. Og som jeg selv ikke tenkte så veldig over: Lommer ! Man trenger lommer til å stappe penger og bankkort og mobil osv osv i. Kjøpte meg skinndress jeg uten en eneste lomme. Lurer nå på hvor jeg skal legge tingene
Ride the winds of change.
06 GSXR 1000
06 GSXR 1000
- ninja-mannen(c)
- MC: Kawasaki ZX6-R `03
Her ser ut som en grei nettbutikk i Tyskland. De skal visstnok sende til Norge: http://www.fcmoto.de/
bra sideninja-mannen(c) wrote:Her ser ut som en grei nettbutikk i Tyskland. De skal visstnok sende til Norge: http://www.fcmoto.de/

er det nokon som har erfaring med denne siden??