Hvor går veien?

Prat om tung MC.

Hvor stor sykkel/cc valgte du som førstesykkel?

125
32
29%
250 - 350
8
7%
400 - 550
4
4%
600 - 750
51
47%
800 - 950
2
2%
1000 - 1200
11
10%
Over 1200
1
1%
 
Total votes: 109

User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Hvor går veien?

Post by SoloTwin »

Alle starter med en mc av et eller annet slag, enten den er lettere eller tyngre.
Lurer derfor på hva deres første valg var, og senere valg og hva dere kjører i dag, så og så lenge etterpå?
Hvor startet det og hvor har veien gått videre?
Hvor tror dere evt at den slutter?
(Mulig jeg ikke har fått klasifisert syklene riktig, men gi meg et hint og jeg retter det opp. ;) )

Jeg startet med en DragStar 650 Classic.
Fordi jeg synes de var flotte, den var lav og virket derfor "trygg". Jeg hadde den noen måneder.
Men i begynnelsen av neste sesong (min første hele mc-sesong) kjøpte jeg meg en annen sykkel. Dette av grunner for at sykkelen nok var litt "overdimensjonert" for min fysikk, for tung og "seig". Hang alltid etter til sist og turde ikke kjøre fortere.
Valget mitt sto på en Sachs BigRoadster eller en Moto Guzzi Breva. Jeg fant ut at Sachsen var nesten like tunf som Drag Star´n så jeg begynte å lete etter en Breva. En Yamaha forhandler i Moss hadde tilfeldigvis en Breva inne og tok selvfølgelig min DragStar i innbytte. Jeg var godt fornøyd.
Første gang jeg prøvde den trodde - seriøst - at jeg skulle blåse av motorveien. Måtte tenke på alle lett syklene som også kjørte på motorveien og som IKKE blåste bort, men følte meg temmelig utrygg.
Men bytte skulle jeg!

Jeg fant fort ut at kjøreegenskapene var noe helt annet enn jeg tidligere hadde erfaring med. Nå forsvant redselen og ble erstattet med et enda bredere glis og farten økte. Jeg kjørte aktivt! :D
Jeg henger ikke lenger etter og kjører like bra (eller nesten) like bra som de andre. Jeg har hatt den på banekjøring og storkoser meg!
Jeg "jakter" aktivt og sportslig med andre kjørere og har det riktig riktig morsomt! :D
Jeg kjørte langt og lenge på denne sykkelen i fjord. Faktisk 12 000 km på fire månder (ikke pendling).

Jeg kjører riktig nok en 750 nå, og synes det er helt greit. Har ikke behov for noe tyngre med mindre det bare er å få for å ha det.

Denne sommeren tror jeg at jeg kommer til å prøve både en sport og en off-road. Det er for å lære å mestre en sykkel enda bedre, for å prøve ut andre ting og lære nye teknikker, og kanksje blir det en off-roader som jeg kan more meg litt med på vinteren også, eller en R sykkel som jeg kan kjøre på bane.
Vi får se hva økonomien og tiden tillater.

Som sikkert noen har fått med seg falt jeg for en Benelli 1130 TNT Cafe Racer, men bytter ikke inn min sykkel for denne. Jeg skal tross alt kjøre lenger enn til Tyrigrava og tilbake i sommer! :lol:

Veien min startet alltså med en 650 og custom, er nå på en litt mer sportslig utførelse, men som god 750 tourer.
Veien videre tror jeg muligens går mot racing og ender vel kanskje rundt 1000 cc?

Enn så lenge er jeg storfornøyd med min 750 Breva. :D

Hvor har deres vei gått?
Last edited by SoloTwin on 15 Mar 2006 16:54, edited 1 time in total.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

250 med 34hk grunnet ikke lov til mer futt(hk-messig hvertfall) :)

EDIT: Ettersom du spør så fint:

Første hoj: Honda NX 250 *Offroad*
Andre hoj: Suzuki DR650-R *Offroad*
Tredje hoj: Suzuki GSXR750 *Ærn Ærn* (kjøpes om en måned)

Vart jeg flink no :)

Etter dette blir det vel 1000 *Ærn Ærn* og tror nok jeg holder meg der en stund. Har jo ganske mye futt disse greiene, visstnok :)
Last edited by Gixxerman on 13 Mar 2006 12:05, edited 3 times in total.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Kjører du den ennå også? ;)
Hvor har veien gått for din del?

Edit:
Ja, synes du var flink nå jeg. :lol:
Last edited by SoloTwin on 13 Mar 2006 12:22, edited 1 time in total.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg starta med noen forskjellige lånte sykler, men min første egne sykkel var en Jawa 350. Etterhvert har det jo blitt både 650 og 750. Og det er egentlig stort nok til mitt bruk. Har jo drømt om Harley med stor motor, men i praksis er det artigere med en lettere og mindre sykkel etter min mening.

Når jeg blir voksen, trenger jeg nok en 1300 eller større. :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Startet med en HD XL1000 77mod. (1000ccm)
Nå har jeg en HD Softail 1340ccm.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Tror det blir en stund til Jalmar, til du blir voksen mener jeg :twisted:

Starta med en -74 Honda CB100 fordi jeg ville komme meg til/fra høyskolen mens jeg studerte, og syntes 50ccm ble lite og lett, for ikke si nett. Og siden jeg har gamle klasse 1, hadde jeg jo lov til å kjøre lett motorsykkel på det sertifikatet. Plundra en del med CB'n, men kan jo ikke forvente alt av en sykkel som etterhvert ble veteran. Etter en sesong på den, fant jeg ut at jeg trengte mer opplæring/forståelse av sykkelkjøring, og det var jo ARTIG :lol: :lol: :lol: Så jeg meldte meg på MC-kurs og tok noen timer på tung sykkel (BMW 650F). Den høsten begynte jeg å se etter tyngre saker, og havna hos Krangnes'n og så på flere 550 - 650 som jeg regna med ville passe. Det ble Panther'n og vi har vel snart kjørt 20.000 km sammen, og nå driver vi og ruster oss for ny sesong, med nye utfordringer.
Panther'n brukes både til småkjøring i byen, ei stund også til/fra jobb og på lengre turer. Til sommeren håper jeg på å lure inn en langtur i sentral-europa. Og kanskje Norgestreffet :?:
Drømmer framover er BMW 1200 cruiser, men det blir kanskje noe i 1000 ccm klassen (Aprilia?), når Panther'n blir gammel og mett av dage. Han har jo enda to år før han blir veteran, og vi får tro at det blir noen mil over fjell og vidde før den tid.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Jeg hadde først en BMW F650, som jeg kjøpte fordi det ikke var spesielt mye futt i. Det ville jo være flaut å kjøre seg hjel noen dager etter at jeg hadde fått lappen. Den var også ganske rimelig, og det var ikke noe som gikk i stykker når jeg mistet den i bakken før jeg ble vant til tyngden. Den hadde også en rett-opp-og-ned sittestilling, som gir god kontroll for amatører. Den eneste ulempen er egentlig alt dette gjør at den er ganske kjedelig å kjøre.

Hadde den bare fra jeg fikk lappen i august, og fram til begynnelsen av neste sesong. Det var egentlig litt kortere enn jeg hadde tenkt, men da kom jeg over drømmesykkelen, Honda VFR 750, til spottpris. Den har jeg hatt i 2 år nå. Den er kraftig nok til at det er gøy, utrolig slitesterk, og behagelig nok til å kjøre langt med. Har kjørt ca 30 000 km til nå. Andre sykler har enkeltegenskaper som er bedre enn VFRen, men totalt sett synes jeg fortsatt VFRen er det beste valget for meg.

Har tenkt å beholde den til den er utslitt, men det ser ut til å kunne ta en stund. Den har gått 110 000 km til nå, og det eneste som er byttet er slitedeler og batteriladeren. Har prøvd å finne noen som har hatt en VFR som har blitt utslitt, men har ikke lykkes. Det lengste jeg har hørt var en som var i god stand etter å ha gått 220 000 km, men da hadde han solgt den.
V4 fun
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

:lol: Kommer til å "slite" en stund med den da ja.
Og det å kjøre seg ihjel ja.
Det er derfor jeg er redd de "store" syklene. Deriblandt R/sport.
Men vokser meg nok tryggere etterhvert. ;)

Ragnhild:
Har så lite greie på sykler i den forstand at jeg ikke har tatt med lett motorykkel genrelt. :oops:
Nå kommer jeg ikke til å få redigert heller...
Så dere får krysse av for 125cc.

Morsomt å høre deres mc valg gjennom "historien". ;)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Greit det Gruzzi :) CB'n blir bare stolt av å bli registrert som 125ccm. Han ble jo kalt lettknallert i sin tid så det går fint :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Kriss
Posts: 78
Joined: 31 May 2005 11:28
Location: Skien
Contact:

Post by Kriss »

Startet med er Aprilia 125RS da jeg var 16.

Kjøpte gsx-r 750 som neste sykkel. Den har jeg jo fortsatt.

I løpet av våren/sommeren så blir det en ny 1000R.
Etter det så er det ikke jo ikke mulig å komme lenger opp(snakker jo tross alt om R-sykkel)
Ride the winds of change.
06 GSXR 1000
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

15-18 år: 1980(?) Suzuki GP100
18-26 år: 1987 Yamaha FZR1000
26-31 år: 1999 Yamaha R1

Neste? Først må de lage noe bedre ;) Inntil videre skal det bare byttes litt komponenter.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Hadde en Honda CB 350 T 1974 fra 17-26 år.
Kjøpte en BSA B33 500ccm 1954 noen år før jeg solgte CB'n...

Den neste bør vel bli en som ikke er eldre enn meg... drømmer om noe sånt:

Image


For de som lurer er det en Honda CBR 1000RR ombygd av http://www.spaehn-racing.de/
Last edited by NPNG on 14 Mar 2006 08:16, edited 1 time in total.
Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Det DER var en merkelig sykkel! :shock:
Den er så sær at man bare MÅ like den! :lol:
Og hva heter så den?
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

125, og har forsatt 125 :)
User avatar
per72
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2005 16:01
Location: Gjøvik

Post by per72 »

Tok lappen i fjor sommer. Kjøpte meg en kawasaki zx-6r,er fornøyd det lille jeg har kjørt den:-)
1998 kawasaki ZX-6R
Post Reply