Spørsmål om lån og pant i sykkel

Prat om tung MC.
Post Reply
Littel

Spørsmål om lån og pant i sykkel

Post by Littel »

Hallo! Bare lurer på om noen har erfaring med å låne litt rimelige summer i samme bank!

Har et annuitetslån-forbrukslån med min far som kausjonist på 80.000 som jeg har betalt ned 40.000 på, og før det et nedbetalt lån på 50.000 der min far også var kausjonist.

Skal ha meg ny sykkel nå men må låne med pant i sykkelen for i hele tatt ha sjangs for å låne, siden min far stiller seg kritisk til å kausjonere mer av egen gjeldssituasjon.

Er det noen her som vet om bankene kan være vanskelige på å låne meg en sum på 70-80 med pant i sykkel når jeg i tillegg har et annuitetslån med passelig sum igjen?

Har nedbetlat på lån i snart 3 år og har ikke vært noe tull med tilbakebetaling og har 4 faste deltidsjobber med over gjennomsnittet utbetalt lønn pr. måned. Bør ikke dette være en god forsikring for å få låne mer?

Er bare ute etter lignende erfaringer, eventuelt råd og tips fra noen med litt mer kunnskaper enn jeg har slik i forkant av et møte i banken.

Skal avtale møte med rådgiver i lokal bank i starten av kommende uke! :)
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Refinansier, refinansier............refinansier.

Å sitte med flere smålån med ulik dekningsgrad/sikkerhet er sjeldent lurt.

Ta opp ETT lå, som dekker dine forpliktelser, og for dine foreldres skyld, hold dem unna kausjonistspøkelset.
Kosh

Post by Kosh »

Så vidt jeg forstår har du sykkel fra før, regner med at du selger den? Hvor vanskelige de er avhenger av hvor mye du tjener, og hvor sikker jobben er. Jeg tror du får lån når det ikke er mer, og det er pant i sykkelen. For boliglån er det vanlige maks 2,5 - 3x årsinntekt, men der er renten lavere.

For å moralisere litt er selvsagt det absolutt billigste å spare først, slik at man slipper å ta opp lån. Når du skal ha lån med pant i sykkelen må du ha full kasko, og det er sjelden billig. Slike små lån blir også ganske dyre.
V4 fun
Littel

Post by Littel »

Er helt enig banditbiker, men problemet er at jeg er midt oppi et lån allerede som jeg ikke har råd til å betale ut enda! Og da er det litt vanskelig og bare sitte igjen med et lån om det skal lånes igjen! Hvordan mener du jeg skal refinansiere situasjonen? Og er det noe og brenne seg på ved å være kausjonist annet enn sikkerhet om det skjer noe? Eller er det ikke det som er det verste?

Og Kosh, ja har solgt syklene, men en del av pengene gikk til bil, så da er jeg nødt til å låne igjen, for jeg må selvsagt ha sykkel :) Ofrer noen tusenlapper i renter enn å spare i 10 år!! Har hatt god og fast inntekt i 2 år, så skulle tro det holder. Og ved fulleffekt kan kasko bli dyrt ja, men har allerede fått forsikringstilbud på litt over 5000 full kasko på 2002 r6, nedblombert selvsagt, så dette er det aller minste problemet i mine øyne :) Tror jeg har rundt 5% rente på lånet mitt nå, og kommer ut medrundt 8 lapper i renter og avgifter på totalsum av 80.000,- fordelt på ca 2 år! Det er ikke så nøye, det viktigeste er og ha det morro på veien, så får de små lappene gå etterhvert :)

Nå skal jeg komme med en liten motsatt moral: På smålån er ikke renten noe særlig høy, så ved relativt kort nedbetaling må du ikke ut med mange lappene i renter og avgifter, så hvorfor spare når du for noen lapper over tid kan få det du lenge har drømt om? :) En annen ting er det at jeg opplever det som tvungen sparing for min del, er 99% sikker på at jeg hadde brukt månedsavdragene på så ufattelig mye annet piss og sløst de vekk likevel! Så å legge penger i et kjøretøy for siden å selge det med litt tap men da sitte igjen med en del penger, synes jeg går helt fint!

Det er min mening :) Men folk må fint få mene det motsatte!

Fortsatt ute etter tips og råd og ellerse erfaringer fra dere!
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
Bhrsrk

Re: Spørsmål om lån og pant i sykkel

Post by Bhrsrk »

Littel wrote: Er det noen her som vet om bankene kan være vanskelige på å låne meg en sum på 70-80 med pant i sykkel når jeg i tillegg har et annuitetslån med passelig sum igjen?
Finansinstitusjoner kaster nærmest penger etter folk for tiden, så dersom en vanlig kredittsjekk passerer uten negative bemerkninger tipper jeg at du får lån. Det finnes andre alternativer enn lokalbanken, og betingelsene blir gjerne litt bedre om du har medlemsskap i diverse foreninger og organisasjoner. Jeg tipper at forskjellen mellom en god avtale i lokalbanken og en litt dyrere avtale med tilfeldig finansinstitusjon vil være 1-2000 i året for det beløpet du trenger. Antageligvis vil du kunne spare mer på å bruke litt mer tid med forsikringsselskapene (siden du må ha fullkasko) enn på finansieringen.
Post Reply