etterbehandling av sandblåste deler?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
clubzoda
Posts: 6
Joined: 27 Mar 2006 15:56
Location: Sortland
Contact:

etterbehandling av sandblåste deler?

Post by clubzoda »

heisann.

lurer litt på hva man kan/bør gjøre med sandblåste deler for at de skal beholde finishen.

skal til å sandblåse forgasserne på kawaen min, og vil gjerne ha en sandblåst finish. men ser at de delene jeg har sandblåst som prøver, fort blir "grisete".

kan man lakkere disse med klarlakk? eller sette dem inn med noe slik at de forblir pene relativt lenge?
Kawazaki z650 rest.objekt.
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Post by jata »

du kan vel ikke mene at du skal sandblåse forgassere?
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Ut i fra meldingen virker det unektelig slik på meg som han har tenkt det.
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Post by jata »

er det ikke enklere å bare kaste de i søpla da :P
clubzoda
Posts: 6
Joined: 27 Mar 2006 15:56
Location: Sortland
Contact:

Post by clubzoda »

hvorfor skulle man ikke sandblåse forgasserne da?

enkel måte å fjerne gammel lakk og skit osv.
er jo uansett utsiden som skal sandblåses.

pluss at jeg har sansen for overflaten sandblåsingen gir. fin kontrast mellom polert metall og sandblåst.

har forresten allerede sandblåst en av forgasserne.
først ett bilde med den sandblåste sammen med to som jeg ikke har gjort noe med enda (bortsett fra demontering)
Image

Image

Image

så ser dere kanskje hva jeg vil oppnå :wink:
tanken var å få polert topp og bunndekselet, men pga formen til bunndekselet, kan det være at jeg heller lakkerer dem, hvis jeg ikke finner noen "nye"
Kawazaki z650 rest.objekt.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Jeg er veldig skeptisk til sandblåsing av motorkomponenter som er i kontakt med olje/ bensin..
Sand/glass kulene blir banket inn i metallet og løsne etterhvert, eller så kan det samles opp i utilgjengelige steder.
Selv om man plugger igjen fra utsiden.

En forgasser har mange (som oftest) små kanaler som lett kan blokkeres..og tror kanskje ikke ventiler og oljefilmen i sylindrene har så godt av sand..

Men..har selv blåst ren gamle linkert forgassere med glasskuler.. men dette er en særdeles enkel forgasser som er relativt lett å rengjøre etterpå.

På en mere moderne forgasser hadde jeg nok valgt å blåse med knuste nøtteskall..det sies være snillere og også gi enda finere finish.
Men... det finnes jo alternative måter å få det rent da.. litt kjemisk og litt hjelp av en sånn pusse pad..
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Knuste nøtteskall ? :?
Pollti

Post by Pollti »

Kan kalkblåsing være noe Indianeren ?
clubzoda
Posts: 6
Joined: 27 Mar 2006 15:56
Location: Sortland
Contact:

Post by clubzoda »

hei igjen, og takk for tilbakemeldingene angående farene med sandblåsing.

men den sjansen tar jeg. får vel heller kjøpe ny motor etterhvert :wink:

men har enda ikke fått noe svar på hovedspørsmålet mitt, som var om det er en måte å beholde finishen på de sandblåste delene?
Kawazaki z650 rest.objekt.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

kalk kan nok fungere...hvis det er så snill som jeg tror det er.
Og istedenfor for åreforkalkning så få man bare dyseforkalkning.

Har aldri sett/prøvd kalk selv...så har ingen erfaringer med det.
Motoren på min gamle(re) blå er såkalt vapour blasted.. en prosess som innebærer tørris etc.. vet ikke helt hvordan det funker. Utstyret som de brukte til dette var noe ombygde greier fra andre verdenskrig..:)
Men aluminiumen blir som ny.. akkurat som fersk aluminium.
Glassblåsing/ sandblåsing gir mere mattere og (gråhvit) overflate, mens det er ofte litt mere metallisk skinn i fersk aluminium. Støpen og legeringen har nok endel å si også.. fikk akkurat et nyprodusert deksel som var ganske grått.


Etter grundig(!!) rengjøring så kan du enten la de være som de er..men det er muligens stor sjans for korrosjon.. alternativt så er det lakk(varme og drivstoff bestandig) som muligens det eneste reelle alternative.

f.eks:
http://new.gasolin.no/index.php?main_pa ... b99863fb10

http://new.gasolin.no/index.php?main_pa ... b99863fb10

En eller annen form for kjemisk anodisering av metallet hadde nok vært det beste.. men normalt så må man dyppe hele delen i et bad.. med fare for å tette igjen innmaten..(hvis ikke sand har gjort det allerede:):) )
Aner ikke hvordan legeringen i en forgasser reagerer på kjemisk behandling.. er kanskje en fin lurium legering..
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Gixxerman wrote:Knuste nøtteskall ? :?
ja.. man må ALDRI kaste nøtteskallene etter julas inntak av nøtter..!!

det er nok enklere å kjøpe det ferdig:
http://www.compomat.com/walnut.shtml
clubzoda
Posts: 6
Joined: 27 Mar 2006 15:56
Location: Sortland
Contact:

Post by clubzoda »

da ble jeg enda klokere :D

tror nok jeg går for klarlakken.

angående rusk i motoren, så tror jeg at det skal mye til for at det blir verre enn det var før jeg starta. blant annet lå det en suppe av flasset lakk og bensin og sikkert noe organisk gørr nede i flottørkammeret på forgasserne. er sikker på at om jeg hadde sagt til det at det skulle komme seg vekk fra forgasserne mine, så hadde det krøpet sin vei :shock:

nuvel. mens det er snakk om forgassere, så lurer jeg også på hva rep-settet til disse forgasserne inneholder? er ALT av pakninger og o-ringer med? kanskje mer? blindplugger og pakningene hvor trottleaksingen entrer forgasserhuset. de kunne trenge utbytting, som med alt annet egentlig, men dette er jo tross alt ett low-cost prosjekt :roll:
Kawazaki z650 rest.objekt.
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Sand,kalk,glass og nøtter tror jeg slettes ikke er helt sunt for verken forgassere eller innvendige motordeler.
Har derimot sett meget gode resultater på generatorer og oljepumper (fra havarerte båter) og lign. som har blitt blåst med CO2 Isblåsing.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

KØLLA wrote:Sand,kalk,glass og nøtter tror jeg slettes ikke er helt sunt for verken forgassere eller innvendige motordeler.
Har derimot sett meget gode resultater på generatorer og oljepumper (fra havarerte båter) og lign. som har blitt blåst med CO2 Isblåsing.
Har man blåst rent innvendige motordeler med sand/ glass etc... så vil det bli banket inn i godset (aluminiumen) og løsne litt etterhvert.
Derfor brukes det ofte glyptal eller lignende for å forsegle fra innsiden..og i tillegg kunne tette porøst metall.

det er noe sånn isblåsing greier som ble brukt på min motor. Vapour blasting kaller de det.. ekstremt bra resultat og ikke noe ekstra slipemidler innbakt i motoren..
clubzoda
Posts: 6
Joined: 27 Mar 2006 15:56
Location: Sortland
Contact:

Post by clubzoda »

men nå har jeg jo ingen planer om å sandblåse innvendig... der er det tannbørste og whitesprit som gjelder. sandblåsingen har jeg kun tatt utvendig, og med min billige punktsandblåser. greit nok at det kommer sand inni forgasseren også, men det kommer med mye mindre trykk, siden det er overskuddsand. derfor er overflaten inni forgasser ubesudlet :lol:
Kawazaki z650 rest.objekt.
Post Reply