Problemer med starting

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Pysepinnen
Posts: 16
Joined: 04 Apr 2006 10:33
Location: Drammen

Post by Pysepinnen »

Ser at du har hatt problemer med å starte sykkelen.
Må fortelle deg noe som er nytt for meg.
En R-sykkel skal aldri startes uten å gå seg varm, da går pluggene til he....!
Har akkurat skjedd meg med min XX. :(
Alle pluggene gikk fløyten, iridium plugger 350,- pr stk!!!!!!! :x
Fikk beskjed av verksmesteren på Motorsport Oslo (Honda) å aldri starte og kjøre sykkelen om vinteren, helst ikke under +10 grader.
Så mitt råd er: Kjøp en vedlikeholdslader til batteriet og la den stå på hele vinteren! :wink:
SUZUKI DL 1000 V-STROM -04
HONDA CBR 600 -99
X= VIRAGO 750 -95
HONDA CBR 1100XX -01
YAMAHA XJ900 -99
BMW K1200LT -99
YAMAHA FZS1000 -04
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Hmm, dette var eg ikkje klar over..
Eg visste jo at den ikkje hadde godt av det men da tenkte eg mer på nedsoting osv..

Takker for infoen :)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Jeg tar inn batteriet, slik at det får stå i "kjellertemperatur"... + lader det en gang midt på vinteren. Usikker på hvordan en slik lader er for batteriet på lang sikt (her snakker vi måneder), dessuten så opprettholdes jo laderen slik at den ikke kan brukes til andre ting.

Jeg viste heller ikke at pluggene kunne ta kvelden i for kald temp...

Velkommen til forumet Pysepinnen :smt006
-- Honda VFR (04) --
User avatar
Pysepinnen
Posts: 16
Joined: 04 Apr 2006 10:33
Location: Drammen

Post by Pysepinnen »

En vedlikeholdslader kan alltid være tilkoblet batteriet
da den justerer spenningen etter batteriets behov.
En slik lader vil gi max 0,6-0,9 A.
Det er også mulig å feks lade batteriet over en 4-5 døgns periode annen hver måned gjennom vinteren,.......... det gjør jeg.

Men for all del, bruk aldri billader ! Har gjort det en gang og drept 2 batterier. :oops:

Ønsker dere en flott mc-sesong.
SUZUKI DL 1000 V-STROM -04
HONDA CBR 600 -99
X= VIRAGO 750 -95
HONDA CBR 1100XX -01
YAMAHA XJ900 -99
BMW K1200LT -99
YAMAHA FZS1000 -04
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Må si jeg ble litt paff da jeg leste om pluggene som tok kvelden fordi motoren ble stoppet før den ble varm. Det høres rett og slett merkelig ut. Er det fordi det er iridium-plugger? Antar at grunnen til å bruke iridiumplugger er at de antenner luft/bensinblandingen på en bedre måte. Men til 350,- pr.stk. skal de forbrenne MYE bedre enn vanlige plugger for i det hele tatt å komme ut likt i regnskapet. Og hvis de tar kvelden titt og ofte ser jeg for meg at dette koster betydelig mer enn det smaker. Dersom du skal kjøre sykkelen opp på en henger, kjøre 300 meter bort til butikken e.l. må du altså la sykkelen gå varm på tomgang før du stopper den? :shock:

PS. Når det er sagt har jeg som prinsipp å aldri starte sykkelen når den står i vinteropplag. Jeg skifter olje på høsten, kjører den god og varm og stopper den. Da er oljen så ny og fri for uhumskheter som overhodet mulig, og motoren blir preservert på best mulig måte. Starting og stopping gjennom vinteren for å lade batteriet vil sote ned plugger og ventiler, og den nye oljen vil dra med seg sot og andre sure forbindelser rundt i motoren. :idea:
User avatar
Pysepinnen
Posts: 16
Joined: 04 Apr 2006 10:33
Location: Drammen

Post by Pysepinnen »

Skal ikke ha noe å gjøre med hva slags type plugger det er.
Iridiumpluggene som nå sitter i XX'n min skal ikke byttes før de har gått 48000 km!! :shock: under "normale" forhold.
Det jeg har gjort feil er at jeg har startet og stoppet flere ganger, delvis for å se om batteriet har tatt i mot lading, men også for at bekjente og meg selv gjerne ville høre lyden av XX'n. :oops:
Sykkelen er jo nyinnkjøpt!
Heretter får ingen høre lyden, bortsett fra de gangene jeg skal ut å kjøre :!:
Mekanikeren (Trio i Drammen) som byttet pluggene for meg mente i motsettning til Honda i Oslo at jeg fint skulle kunne kjøre sykkelen i kaldt vær, så lenge sykkelen blir varm før jeg stopper den... minst 70 grader, gjerne også ruse den opp litt.
Foretrekker å stole på han, burde ha greie på dette da han i tillegg til å skru også kjører RR.

Jeg må erkjenne at dette var en noe skremmende opplevelse for meg.
Det har aldri skjedd meg før,ikke med noen av de andre sykkelene jeg har hatt.
Har ikke dette problemet med den andre sykkelen som står i garasjen--Cbr 600. 8)
SUZUKI DL 1000 V-STROM -04
HONDA CBR 600 -99
X= VIRAGO 750 -95
HONDA CBR 1100XX -01
YAMAHA XJ900 -99
BMW K1200LT -99
YAMAHA FZS1000 -04
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Sportsteren min hadde feile dyser, med det resultat at pluggene sotet ned om man kjørte på for lavt turtall. Samme med "starte for at folk skulle få høre", to ganger uten å bli kjørt varm, og pluggene var boss. Om man kun bruker sykkelen til og fra butikken som er 300 m unna, vil nok pluggene ta turen mye tidligere enn om man kjører den skikkelig varm som hovedregel, og om kaldkjøring og tomgang med litt rusing er unntaket?

Det der å starte bare for å starte gjennom vinteren lærte jeg allerede første året som MC-eier at ikke var særlig smart. En annen ting er at det visstnok samler seg kondens i eksosanlegget slik at det ruster innenfra?

Kjørte budsykkel i flere minusgrader og hadde ingen problemer da...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Post Reply