Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?
Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?
Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Yamaha- Touching your hearth
Re: Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?
Det er mer dreiemoment i 2 sylindra motorer, men såvidt jeg har hørt er ensylindra motorer mer turtallsvillige (har bare hørt det).dragen wrote:Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Den motoren i YBR er ganske slapp, men du får seff hva du betaler for.
Du kan jo ikke regne med en monster motor i en 125cc til 27900....
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Re: Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?
TDK wrote:Det er mer dreiemoment i 2 sylindra motorer, men såvidt jeg har hørt er ensylindra motorer mer turtallsvillige (har bare hørt det).dragen wrote:Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Den motoren i YBR er ganske slapp, men du får seff hva du betaler for.
Du kan jo ikke regne med en monster motor i en 125cc til 27900....
Hehe, alt er bedre en moped uansett


Yamaha- Touching your hearth
Re: Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?
TDK wrote:Det er mer dreiemoment i 2 sylindra motorer, men såvidt jeg har hørt er ensylindra motorer mer turtallsvillige (har bare hørt det).dragen wrote:Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Den motoren i YBR er ganske slapp, men du får seff hva du betaler for.
Du kan jo ikke regne med en monster motor i en 125cc til 27900....
Hva blir da forskjellen på dreiemoment og turtall? Trudde det nesten gikk ut på det samme

Yamaha- Touching your hearth
Re: Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?
Tutall er hvor mange runder motoren går per minutt.dragen wrote:TDK wrote:Det er mer dreiemoment i 2 sylindra motorer, men såvidt jeg har hørt er ensylindra motorer mer turtallsvillige (har bare hørt det).dragen wrote:Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Den motoren i YBR er ganske slapp, men du får seff hva du betaler for.
Du kan jo ikke regne med en monster motor i en 125cc til 27900....
Hva blir da forskjellen på dreiemoment og turtall? Trudde det nesten gikk ut på det samme
Dreiemoment er hvor mye kraft motoren gir, altså hvor mye den kan trekke. Det er en definisjon på det, men den husker jeg ikke.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Re: Den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2-sylindra?
Dreiemoment er "dreiekraften" i en motor, mens turtallet er hastighet til denne omdreiningen. Kombinasjonen av disse to gir deg effekten som bestemmer hvor bra kjøretøyet går. Vha girsystemet kan du "veksle" dreiemoment mot turtall og motsatt, så om du vil dra opp en tung bakke, så kan hjulet gå sakte rundt, mot at dreimomentet på dekket er høyt, slik at man kreftene hjulet virker med er store. I motsetning til hva mange tror har ikek dreimomentet alene (dreiemomentet ut ifra motoren, som er det som oppgies), noe å si for hvor bra "drag" ett kjøretøy har, du kan oppnå det samme med høyt turtall, (som du kan overføre til høyt dreimoment på hjulet). Mao, du kan se på dreimoment og turtall som to sier i en firkant, mens arealet er effektn, jo høyere areal, jo bedre går sykkkelen. Hvis en av sidene er kjempelange, så kan arealet også være høyt, men det er ikke sikkert.dragen wrote:TDK wrote:Det er mer dreiemoment i 2 sylindra motorer, men såvidt jeg har hørt er ensylindra motorer mer turtallsvillige (har bare hørt det).dragen wrote:Hva er egentlig den store forskjellen mellom 1-sylindra og 2 sylindra motorer? Vil den gå bedre eller dårligere? Jeg får nemlig snart en Yamaha Ybr som er 4-takts 1-sylindra . Noen som vet noe mer om denne typen motorer?
Den motoren i YBR er ganske slapp, men du får seff hva du betaler for.
Du kan jo ikke regne med en monster motor i en 125cc til 27900....
Hva blir da forskjellen på dreiemoment og turtall? Trudde det nesten gikk ut på det samme
AtW