Oljelekkasje..
Oljelekkasje..
Etter å ha byttet pakningen for både clutchdeksel, bunnpanne og vannpumpe, ser jeg til stor frustrasjon at sykkelen fortsatt lekker olje (men ikke kjølevann lenger). Har ikke fått anledning til å finne ut på millimeteren hvor lekkasjene er, men det drypper fra bunnpanna fremdeles. Ser ut som nedre del av clutchdekselet også svetter litt. Jeg var litt redd for at dette skulle skje, for det var litt småhakk og riper i flatene på begge sider av pakningen. Sannsynligvis er det en eller annen gjøk som har brukt et flatt skrujern e.l. for å jekke av dekslene en gang, og så har det blitt varige mén på metallflatene av den grunn.
Jeg brukte ikke momentnøkkel da jeg strammet til boltene, men jeg strammet de gradvis i x-mønster, litt etter litt. Strammet de sånn "passelig" hardt etter mitt skjønn, men jeg burde vel investert i en skikkelig momentnøkkel som sier "klikk" når momentet er nådd..
I alle fall, jeg ser meg nødt til å ty til pakningsmiddel for å få det tett. Har fått tak i en tube Hylomar Universal Blue som skal være bra greier. Noen som har balt litt med utbedring av oljelekkasjer, som vil dele sine erfaringer med meg? Ville satt stor pris på dette, da jeg ikke har lyst til å skru alt av og på igjen enda en gang og FREMDELES ha lekkasje..!
Jeg brukte ikke momentnøkkel da jeg strammet til boltene, men jeg strammet de gradvis i x-mønster, litt etter litt. Strammet de sånn "passelig" hardt etter mitt skjønn, men jeg burde vel investert i en skikkelig momentnøkkel som sier "klikk" når momentet er nådd..
I alle fall, jeg ser meg nødt til å ty til pakningsmiddel for å få det tett. Har fått tak i en tube Hylomar Universal Blue som skal være bra greier. Noen som har balt litt med utbedring av oljelekkasjer, som vil dele sine erfaringer med meg? Ville satt stor pris på dette, da jeg ikke har lyst til å skru alt av og på igjen enda en gang og FREMDELES ha lekkasje..!
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Har vært borte i problemet, dro på biltema og kjøpte noen pakningsark, tykkere enn orginalt, skjærte ut nye pakninger og det ble tett gitt. Nå kommer det jo ann på hvor store fordypninger du har da. Du sparer jo mye penger på å lage pakningene selv, gøy er det også
Pakningsmiddel skal man vel være litt forsiktig med, og ikke ta på for mye. Det er ikke sunt å få det flytende rundt i olja.
Pakningsmiddel skal man vel være litt forsiktig med, og ikke ta på for mye. Det er ikke sunt å få det flytende rundt i olja.
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Måtte ha ned bunnpanna i vinter. Og fikk tak i flytende pakning på Biltema. Det er en seig brun guffe. Før ble den solgt under navnet Form-a-Gasket, og er oljebestandig, noe ikke alle typer silikon er. Den binder seg til aluminiumen bedre enn silikon òg, slik at det ikke blir noen biter som kan løsne og bli fremmedlegemer i olja. Selv om det er et filter kan de silikonbitene tette andre hull som ikke skal være tette.
Smurte på begge flatene og la den gamle pakninga mellom. Skrudde pent til med 3/8 skralle. Vil ikke bruke lengre arm, lett å dra over gjengen i aluminiumen. Ble tett som ei potte på første forsøk. Smurte samme guffa på bunnpluggen, den var dratt over gjengen sånn at jeg måtte få gjenga opp til en ny plugg, og det er begrenset med gods i bunnpanna, og med dårlige erfaringer fra å ha brukt en standard 17 mm fastnøkkel, fant jeg at det var bedre å smøre den guffa på, enn å ta sjansen på at gjengene holdt.
Smurte på begge flatene og la den gamle pakninga mellom. Skrudde pent til med 3/8 skralle. Vil ikke bruke lengre arm, lett å dra over gjengen i aluminiumen. Ble tett som ei potte på første forsøk. Smurte samme guffa på bunnpluggen, den var dratt over gjengen sånn at jeg måtte få gjenga opp til en ny plugg, og det er begrenset med gods i bunnpanna, og med dårlige erfaringer fra å ha brukt en standard 17 mm fastnøkkel, fant jeg at det var bedre å smøre den guffa på, enn å ta sjansen på at gjengene holdt.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Apropos pakningspapir. Slet med å få tak original pakning til flottørhuset på CB'n, og prøvde med pakningspapir fra Biltema. Funka ikke. Ble tipsa om at papp fra melkekartonger funka bra som pakning. Prøvde med å legge den dobbel og teita godt til på de gjennomgående boltene som holdt flottørhuset på plass. Og da ble det tett.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Takker for gode råd! Da er det godt håp om at det blir tett neste gang jeg gjør jobben, om ikke så alt for lenge. Vil tro det produktet jeg har er minst like bra som det biltema fører, så jeg ser frem til å få det tett og fint!
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Jeg har også flere ganger brukt melkekartong-papp til å lage pakninger av, har alltid funket bra. Er veldig lett å arbeide med også.Ragnhild wrote:Apropos pakningspapir. Ble tipsa om at papp fra melkekartonger funka bra som pakning. Prøvde med å legge den dobbel og teita godt til på de gjennomgående boltene som holdt flottørhuset på plass. Og da ble det tett.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Jepp, men nå har jeg "nye" pakninger, dvs de har bare vært på i en ukes tid, så da bør det jo hvertfall fungere. Føler jeg har oddsen på min side. Er bare litt irritert på meg selv for at jeg ikke smurte på pakningsmiddel først som sist.. Nå må jeg jo gjøre alt på nytt.. Håpte jeg skulle slippe å ty til denne metoden, for det er noe drit å demontere igjen når man har brukt pakningsmiddel..
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Melkekartongpapp? Hvor lenge holder det da? Materialet bør jo tåle olje, bensin og varme da. Men funker det så funker det. Spørsmålet er vel hvor lenge det holder og hva slags partikler som blir sluppet løs i motoren.
Hvis det holder er det jo fint det, men tror jeg holder meg til ordentlig pakningsmateriale ja
Hvis det holder er det jo fint det, men tror jeg holder meg til ordentlig pakningsmateriale ja
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Tåler bensin uten vansker. Holder så lenge det står i press mellom to flater. Er billig, og pakninger som det der er enkle å lage. Hadde ikke problemer med forurensing i bensinen på CB'n i allfall.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum