Heisann.
Lurer på om noen har hatt følgende problem:
I vinter startet jeg sykkelen min, en 99 modell Yamaha R6, og temperaturen gikk oppover og oppover, og jeg ventet egentlig bare på at den skulle stabilisere seg. Sykkelen gikk på tomgang, og temperaturen gikk oppover og oppover. Jeg ble bare mer og mer bekymret, og stoppet sykkelen på 96 grader C.
Jeg begynnte da å bli veldig bekymret for at dersom jeg slo av tenningen, kom sykkelen til å bli for varm fordi jeg da kuttet den eventuelle kjølingen som var der når tenningen var på.
Jeg vet ikke om dette er et problem, men kjølevæske inntaket (flasken), på venstre side på sykkelen ligger gode ca 7 cm under der det står "low". Skal fylle på, og lufte, og jeg mener det har gått kjøling gjennom, og at det ikke var faretruende lite.
Noen som vet noe om dette?
Mvh
Impervium
Varmgang
-
- Posts: 968
- Joined: 23 Mar 2006 20:45
- Location: Bergen
-
- Posts: 360
- Joined: 07 May 2005 20:39
- MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
- Location: Egersund , Rogaland
arbeids temp er vel 80-90 grader, så skal vel vifta slå inn rett før 100? 92 på bilen min ihvertfall, noe ca der også på ninjaen.Impervium wrote:Så ikke ut som det hadde tenkt å stoppe før 100 grader.. Og når det når 100 grader, blir jo hele greien en stor trykk-koker!
Skal motorsykler vanligvis kjøre med temperatur over 100 grader?
Kawasaki Zx750r Ninja.
- Magnalf
- Posts: 439
- Joined: 17 Jan 2006 18:31
- MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*
Lyst på: Ny 1000 :) - Location: Vestfold
Fyll på litt mer kjølevæske og kjør deg en tur du, vedder på at temperaturen stabiliserer seg da. Hvis den øker mer og mer når du står stille så sjekk om vifta i det hele tatt fungerer.
Du bør ikke bekymre deg før du nærmer deg 110 C, både kjølevæsken og det lukkede systemet sørger for høyere koketemperatur.
Du bør ikke bekymre deg før du nærmer deg 110 C, både kjølevæsken og det lukkede systemet sørger for høyere koketemperatur.
Road Rider c" ,)
En MC som står i ro med motoren i gang blir ofte varmere enn under kjøring fordi den kjølende fartsvinden uteblir. Som gixxerman skriver vil jo kjølevifta slå inn ved en gitt temperatur. På min MC (og sikkert de fleste andre væskekjølte sykler) vil vifta fortsette å gå når motoren stoppes, helt til motoren er tilbake på normal temperatur.
Kan også være et kjekt tips og sjekke alt av sikringer innimellom, for uten sikring, går ei heller kjølevifta, og da vil det til slutt koke over. Det er erfart med ett stykk cbr600. Ser du det tynne plastrøret som stikker ned, på undersiden av kåpa. Der vil det renne ut kjølevæske når det begynner å koke.