Varmgang

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Varmgang

Post by Impervium »

Heisann.
Lurer på om noen har hatt følgende problem:
I vinter startet jeg sykkelen min, en 99 modell Yamaha R6, og temperaturen gikk oppover og oppover, og jeg ventet egentlig bare på at den skulle stabilisere seg. Sykkelen gikk på tomgang, og temperaturen gikk oppover og oppover. Jeg ble bare mer og mer bekymret, og stoppet sykkelen på 96 grader C.
Jeg begynnte da å bli veldig bekymret for at dersom jeg slo av tenningen, kom sykkelen til å bli for varm fordi jeg da kuttet den eventuelle kjølingen som var der når tenningen var på.
Jeg vet ikke om dette er et problem, men kjølevæske inntaket (flasken), på venstre side på sykkelen ligger gode ca 7 cm under der det står "low". Skal fylle på, og lufte, og jeg mener det har gått kjøling gjennom, og at det ikke var faretruende lite.

Noen som vet noe om dette?
Mvh
Impervium
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Mekanikeren i sofaen her sier at det ikke er fare på ferde før de kommer over 100 grader. På 96 koker det jo ikke enda...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Det koker vel ikke før 120 grader, når det er i et lukket system. Rødstreken på bilene begynner som regel på 110-120 gc.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

Så ikke ut som det hadde tenkt å stoppe før 100 grader.. Og når det når 100 grader, blir jo hele greien en stor trykk-koker!
Skal motorsykler vanligvis kjøre med temperatur over 100 grader?
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

Impervium wrote:Så ikke ut som det hadde tenkt å stoppe før 100 grader.. Og når det når 100 grader, blir jo hele greien en stor trykk-koker!
Skal motorsykler vanligvis kjøre med temperatur over 100 grader?
arbeids temp er vel 80-90 grader, så skal vel vifta slå inn rett før 100? 92 på bilen min ihvertfall, noe ca der også på ninjaen.
Kawasaki Zx750r Ninja.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du har da kjølevifte, så det er ingeting og uroe seg over. Kjører man i tett bytrafikk med disse syklene så tar det ikke lange tiden før vifta slår inn. 96 grader er ikke noe kritisk.
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Post by Magnalf »

Fyll på litt mer kjølevæske og kjør deg en tur du, vedder på at temperaturen stabiliserer seg da. Hvis den øker mer og mer når du står stille så sjekk om vifta i det hele tatt fungerer.

Du bør ikke bekymre deg før du nærmer deg 110 C, både kjølevæsken og det lukkede systemet sørger for høyere koketemperatur.
Road Rider c" ,)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

En MC som står i ro med motoren i gang blir ofte varmere enn under kjøring fordi den kjølende fartsvinden uteblir. Som gixxerman skriver vil jo kjølevifta slå inn ved en gitt temperatur. På min MC (og sikkert de fleste andre væskekjølte sykler) vil vifta fortsette å gå når motoren stoppes, helt til motoren er tilbake på normal temperatur.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kan også være et kjekt tips og sjekke alt av sikringer innimellom, for uten sikring, går ei heller kjølevifta, og da vil det til slutt koke over. Det er erfart med ett stykk cbr600. Ser du det tynne plastrøret som stikker ned, på undersiden av kåpa. Der vil det renne ut kjølevæske når det begynner å koke.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

På min 99 R1 skal vifta starte på 104 og stoppe igjen på 96 hvis jeg husker riktig. Arbeidstemperatur er derimot bare 74C, så man må være i fart skal den holde seg der.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply