HK avgifter?
-
- MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
HK avgifter?
har lest en del innlegg rundt forbi her nå, og sett 2 plasser hvertfall at d står at om man har en mellomklasse sykkel 34hk alså, og venter 2 år så koster d 0 niks og regge den som tung? hørtes for meg VELDIG merkelig ut at staten skulle være så snille med oss, så derfor lurer jeg på om d er motsatt, alså om man registrerer sykkelen som mellomklasse så MÅ den være d i 2 år før den kan regges som tung ? (hørtes egentlig også merkelig ut,men ikke så mye som d andre :p)
for da kunne man ihvertfall spart en god del kroner på å importere.???
Kawasaki Zx750r Ninja.
Re: HK avgifter?
Du får ikke noe gratis av staten. Eneste er "bruksfradrag". Dette er da at du sparer på å vente med å registrere en sykkel fra utlandet, og sparer mer for hvert år som går.Wright wrote:har lest en del innlegg rundt forbi her nå, og sett 2 plasser hvertfall at d står at om man har en mellomklasse sykkel 34hk alså, og venter 2 år så koster d 0 niks og regge den som tung? hørtes for meg VELDIG merkelig ut at staten skulle være så snille med oss, så derfor lurer jeg på om d er motsatt, alså om man registrerer sykkelen som mellomklasse så MÅ den være d i 2 år før den kan regges som tung ? (hørtes egentlig også merkelig ut,men ikke så mye som d andre :p)
Dette er da at tollvesenet trekker % fra engangsavgiften.
- Pysepinnen
Har akkurat sjekket ut dette med biltilsynet.
I mitt tilfelle gjelder det en oppgradering fra 100 hk til 164 hk.(Cbr 1100)
Det er fri omregistrering etter 10 år fra 1 gangs registrering i Norge.
Dermed er regelverket omtrent likt som omregistrering fra en varebil til personbil.
Du får "bruksfratrekk" ,
oppgraderingen blir billigere for hvert år.
Summen avhenger av type sykkel.

Dermed er regelverket omtrent likt som omregistrering fra en varebil til personbil.
Du får "bruksfratrekk" ,

SUZUKI DL 1000 V-STROM -04
HONDA CBR 600 -99
X= VIRAGO 750 -95
HONDA CBR 1100XX -01
YAMAHA XJ900 -99
BMW K1200LT -99
YAMAHA FZS1000 -04
HONDA CBR 600 -99
X= VIRAGO 750 -95
HONDA CBR 1100XX -01
YAMAHA XJ900 -99
BMW K1200LT -99
YAMAHA FZS1000 -04
-
- MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
type sykkel skal vel ikke ha noe å s?i, trodde d gikk på hk, og volum, ?Pysepinnen wrote:Har akkurat sjekket ut dette med biltilsynet.
Du får "bruksfratrekk" ,
![]()
![]()
og er d ikke før 1.1.96 som gjelder? så 10 år blir bare i år da....
Kawasaki Zx750r Ninja.
- Pysepinnen
Du har selvfølgelig rett. :oops:
Det går på hk og motorvolum.
Sykkel reg som laveffekt , -96 mod eller eldre kan oppgraderes gratis.
For nyere sykler må man betale.

Det går på hk og motorvolum.
Sykkel reg som laveffekt , -96 mod eller eldre kan oppgraderes gratis.
For nyere sykler må man betale.

SUZUKI DL 1000 V-STROM -04
HONDA CBR 600 -99
X= VIRAGO 750 -95
HONDA CBR 1100XX -01
YAMAHA XJ900 -99
BMW K1200LT -99
YAMAHA FZS1000 -04
HONDA CBR 600 -99
X= VIRAGO 750 -95
HONDA CBR 1100XX -01
YAMAHA XJ900 -99
BMW K1200LT -99
YAMAHA FZS1000 -04
Dette gjør du vel uten å si fra til staten??Pysepinnen wrote: I mitt tilfelle gjelder det en oppgradering fra 100 hk til 164 hk.(Cbr 1100)
Dessuten kjempegreit å ha sykkel reg som 100HK når det gjelder forsikring.
Det er kanskje litt drøyt å ha en fullefekter regga som 34HK derimot..
Vet ikke om onkel setter 34HK'ere på "tralla" sånn som de gjorde/gjør med mopeder ved kontroller.. Målte kanskje fart de.. ikke effekt..
Vad händer om det efter en olycka visar sig att man har fulleffekt istället för 100hk?
Verkar för övrigt som att många nya literhojar bara säljs som 100hk nu (för att hålla priserna nere antagligen), men det kan inte vara många som behåller den begränsningen, och det måste väl alla inkl polis och försäkringsbolag vara medvetna om?
Verkar för övrigt som att många nya literhojar bara säljs som 100hk nu (för att hålla priserna nere antagligen), men det kan inte vara många som behåller den begränsningen, och det måste väl alla inkl polis och försäkringsbolag vara medvetna om?
Hvis man har skyld i en ulykke og påtalemyndigheten eller forsikringsselskapet beviser at sykkelen var modifisert og sannsynliggjør at økt effekt var medvirkende, kan man kreves regress. Jeg kjenner ikke til, og klarer heller ikke å se for meg en ulykke hvor for eksempel en økning fra 100 til 160hk vil ha noe å si for utfallet, men kanskje If og Gjensidige gjør det?rerell wrote:Vad händer om det efter en olycka visar sig att man har fulleffekt istället för 100hk?
Verkar för övrigt som att många nya literhojar bara säljs som 100hk nu (för att hålla priserna nere antagligen)
100hk-grensen er en EU-greie, noen land (jeg tror Frankrike er et) har satt en øvre grense på motoreffekt. Dette har blitt pop her hjemme, siden avgiftssystemet vårt favoriserer lavere effekt, og fordi EU-regelen gir lett tilgang til slike sykler.
il4
[quote="brap
Hvis man har skyld i en ulykke og påtalemyndigheten eller forsikringsselskapet beviser at sykkelen var modifisert og sannsynliggjør at økt effekt var medvirkende, kan man kreves regress. Jeg kjenner ikke til, og klarer heller ikke å se for meg en ulykke hvor for eksempel en økning fra 100 til 160hk vil ha noe å si for utfallet, men kanskje If og Gjensidige gjør det?
[/quote]
hvis en har dradd på noe sinnsykt, og det kan påvises at føreren ikke hadde hatt en så høy fart at dersom den hadde den effekten den skulle så ville mest sannsynligvis ikke ulykken inntruffet så vil jeg tro at det kan være tema. men i fartsgrense kjøring vil vel det ikke være noe aktuelt.
Hvis man har skyld i en ulykke og påtalemyndigheten eller forsikringsselskapet beviser at sykkelen var modifisert og sannsynliggjør at økt effekt var medvirkende, kan man kreves regress. Jeg kjenner ikke til, og klarer heller ikke å se for meg en ulykke hvor for eksempel en økning fra 100 til 160hk vil ha noe å si for utfallet, men kanskje If og Gjensidige gjør det?
[/quote]
hvis en har dradd på noe sinnsykt, og det kan påvises at føreren ikke hadde hatt en så høy fart at dersom den hadde den effekten den skulle så ville mest sannsynligvis ikke ulykken inntruffet så vil jeg tro at det kan være tema. men i fartsgrense kjøring vil vel det ikke være noe aktuelt.
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)