Hmm, sette den i gear uten å løse cluthen? Tror ikke jeg vil det. Støtta har ingen betydning på rokken min, men har hørt om sykler (muligens deriblant min) som ikke kan startes når den står i gear - en eller annen sperre for å hindre at sykklene hopper avgårde om man tilfeldigvis er så langsom at man ikke husker å klemme inn clutchen.bandit wrote:Jeg tror nok du nærmer deg svaret på gåten nå, det ligger nok i bryterhuset på venstre siden ja..! Litt merkelig det med at du ikke kan starte den når den står i gir og støtta er nede. Hvis du starter den i fri, setter den i gir (uten å løse clutchen) og så tar ned støtten; stopper motoren da? I såfall høres det ut som at det skal være sånn. Hvis den ikke stopper når du tar ned støtta i gir er det noe galt en plass.. Du får nok ordna lysene imorgen i alle fall.. Lykke til!
Tomgangsskrue på Honda CBX 750F
Last edited by toriamos on 24 Apr 2006 23:56, edited 1 time in total.
Sykkelen har tørna! Starta den, varsellampa for fri lyste, enda den ikke sto i fri. Da jeg satte sykkelen i fri slukna lampa. MEN den lyste hver gang jeg klemte inn klutsjen! Kjørte noen meter, kun parklys som lyste, da jeg parkerte var den langlyset som kom på hver gang jeg klemte inn klutsjen! Du milde himmel! Stoppa den, starta igjen - nå er alt som før, dvs ingenting annet enn parklyset fungerer...
Jeg åpna litt på bryterhuset og lurte litt inni, sånn så det ut:

- Støvete og sånn, men ser ikke noe irr - litt rust ser jeg mot kanten. Får ta en skikkelig demontering når jeg får tid (og mot) Forstår ikke hvordan klutsjen kan blande seg inne i dette og medføre at kjørelyset slår seg på.... Det sykkelen trenger er en exorsist!
Jeg åpna litt på bryterhuset og lurte litt inni, sånn så det ut:

- Støvete og sånn, men ser ikke noe irr - litt rust ser jeg mot kanten. Får ta en skikkelig demontering når jeg får tid (og mot) Forstår ikke hvordan klutsjen kan blande seg inne i dette og medføre at kjørelyset slår seg på.... Det sykkelen trenger er en exorsist!
Hva gjør en bryter som er koblet til klutch-hendelen? Ellers - så holder jeg meg unna lodding, vi får seg hva vi får til med støvtørking og spruting av elektrospray og andre amatøraktiviteter. Må jo gå an å kjøpe et nytt (eller gammelt) bryterhus også?Tumbleweed wrote:Det er nok en bryter tilkoblet clutch-hendelen også. Jeg ser du har loddinger, og da spørs det hvor modig du er med loddebolten. Sannsynligvis har det oppstått vakkel-feil (periodisk dårlig kontakt i loddepunkt) et eller annet sted.
Nytt bryterhus får du kanskje tak i, men da MÅ du lodde. Først det gamle, så det nye. Uansett, har du vakkelfeil hjelper ikke spray og huslige remedier. Kun lodding, dessverre.
Kjenner du ikke noen med ualminnelig god greie på kontaktfeil-søking og måleapparat?
Kjenner du ikke noen med ualminnelig god greie på kontaktfeil-søking og måleapparat?
Last edited by Tumbleweed on 25 Apr 2006 00:10, edited 1 time in total.
Sette den i gir uten å løse clutchen = sette den i gir mens du holder clutchhendelen inne... Er ikke farligtoriamos wrote:Sett den i gir uten å løse cluthen? Tror ikke jeg vil det. Støtta har ingen betydning på rokken min, men har hørt om sykler (muligens deriblant min) som ikke kan startes når den står i gear - en eller annen sperre for å hindre at sykklene hopper avgårde om man tilfeldigvis er så langsom at man ikke husker å klemme inn clutchen.

Last edited by bandit on 25 Apr 2006 08:15, edited 2 times in total.
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Hmm, du har fått masse krøll med elektronikken der ja..
Det verste er at det sannsynligvis bare skylden én dårlig kontakt, ett eller annet sted. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd at polariteten på batteriet var snudd slik at + er - og vice versa, men jeg regner ikke med at du har ladet batteriet med motsatte poler i løpet av den siste tiden..
Jeg foreslår at du sjekker alle kabler som er jordet, dvs festet til bart stål en eller annen plass på ramma. Hvis du har dårlig jord en plass, kan det forårsake et sant h***ete. I en del tilfeller kan slike kontakter også ligge utsatt til for regn og drit hvilket fører til irring og rust.. Første ledningen du bør se på er den litt kraftige ledningen mellom minuspolen på batteriet, og ramma.


'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Skulle ut og demontere bryterhuset og tilhørende detaljer i dag. Tok først et lite overblikk siden det er så mange kabler som går ut og inn. Fulgte en kabelbunt til fronten, - der sto hele familien på rekke og rad.

Det er den fjerde kontakten fra høyre som er røveren i denne sammenhengen:
Den med to gule ledninger. Etter å ha rugget litt på denne begynte plutselig blinklyset og gjøre det det skal, alt annet fungerer også fint. Glad er jeg som slapp å demontere halve sykkelen. Men må ta en grundig vårrengjøring på disse kontaktene, ser ut som de har feriert i grisehuset hele gjengen.

Det er den fjerde kontakten fra høyre som er røveren i denne sammenhengen:

Den med to gule ledninger. Etter å ha rugget litt på denne begynte plutselig blinklyset og gjøre det det skal, alt annet fungerer også fint. Glad er jeg som slapp å demontere halve sykkelen. Men må ta en grundig vårrengjøring på disse kontaktene, ser ut som de har feriert i grisehuset hele gjengen.
Mine profetier slo til ser jeg..bandit wrote:Hmm, du har fått masse krøll med elektronikken der ja..Det verste er at det sannsynligvis bare skylden én dårlig kontakt, ett eller annet sted..

Kongebra at du fant årsaken til problemene! Nå er jo tomgangen på stell også, så da er det vel bare tut og kjør!

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Jepp, du hadde rett mht kontaktenbandit wrote:Mine profetier slo til ser jeg..bandit wrote:Hmm, du har fått masse krøll med elektronikken der ja..Det verste er at det sannsynligvis bare skylden én dårlig kontakt, ett eller annet sted..
![]()
Kongebra at du fant årsaken til problemene! Nå er jo tomgangen på stell også, så da er det vel bare tut og kjør!

Er et par andre mindre issues med sykkelen også - rensing og synk av gassere, må ha nye dekk og nytt eksosanlegg (er sveisa og teipa) pluss endel andre mindre ting. Men så lenge den GÅR er jo alt overkommelig med bruk av litt tid og penger.
Da er vi i samme båt.. Har kjøpt en gammel jernhest selv. Er alltid noe som kan/bør/må fikses på. Nå har jeg begynt å få gasserne til å fungere greit, så sykkelen er kjørbar og helt grei. Men jeg merker at jeg må gjøre noe for å få litt mer bitt i frambremsen, gaffelen trenger nye simmeringer og ny gaffelolje, og så gjenstår det litt kosmetisk småplukk. Du kan se hva jeg har gjort med sykkelen min til nå på bloggen min, hvis du er interessert. Gøy å ha et low-cost prosjekt så lenge du får kjørt litt også, ikke BARE skruing hele tiden, hehe 

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Bitt i frambremsen - der sier du noe. Det skulle jeg ha hatt mer av også, har fundert på stålommspunnede bremseslanger.bandit wrote:Da er vi i samme båt.. Har kjøpt en gammel jernhest selv. Er alltid noe som kan/bør/må fikses på. Nå har jeg begynt å få gasserne til å fungere greit, så sykkelen er kjørbar og helt grei. Men jeg merker at jeg må gjøre noe for å få litt mer bitt i frambremsen, gaffelen trenger nye simmeringer og ny gaffelolje, og så gjenstår det litt kosmetisk småplukk. Du kan se hva jeg har gjort med sykkelen min til nå på bloggen min, hvis du er interessert. Gøy å ha et low-cost prosjekt så lenge du får kjørt litt også, ikke BARE skruing hele tiden, hehe
Nå har jeg en litt sær løsning hva angår frambremsene, i den forstand at de er koblet til framdemperne! Det vil si at når jeg bremser blir det mer "trykk" i demperne også, hvilket fører til at sykkelen ikke "stuper" ned ved kraftig brems - såkalt "anti-dive system". Kjempegenialt når alt er på stell, men det er jo litt mer omstendelig å vedlikeholde.. Merker at den ene bremseskiva blir litt varmere enn den andre. Ettersom demperne også trenger litt omsorg, tenkte jeg å ta alt under ett. Demontere dempere og kalippere, åpne opp, bytte slitedeler, smøre med kobberfett og smokke sammen igjen, etterfulgt av ny bremsevæske og omstendelig lufting av systemet.. Skal ikke se bort fra at jeg må bite i det sure eplet og levere demperne inn på verksted til overhaling, men resten burde ikke være så vanskelig å gjøre selv. 

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
For all del ikke bruke kobberfett eller annet oljeholdig smøremiddel på deler som kommer i forbindelse med bremsevæske. Da blir det skikkelig trøbbel. Før du monterer stemplene i kalipperne bør du vaske godt med rødsprit eller spesiellt bremserensemiddel for å være sikker på at det ikke er igjen rester av olje og fett. Smøre inn tetninger og bremsesylindre med ren bremsevæske før montering.bandit wrote:Demontere dempere og kalippere, åpne opp, bytte slitedeler, smøre med kobberfett og smokke sammen igjen, etterfulgt av ny bremsevæske og omstendelig lufting av systemet..
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)