1987 Suzuki GSXR 750 Forgasser
Hvis motoren ramler og går på grensen til å stoppe er det veldig vanlig at stemplene ligger og klakker i bunn. Det er vacuumet som løfter de, så dermed faller de i bunn når vacuumet forsvinner. Napp av luftfilter/boks og start så ser du hva som skjer.
Du sier du har vasket luftfilter? Hva slags filter har du, og hva har du gjort med det? (Detaljert).
Du sier du har vasket luftfilter? Hva slags filter har du, og hva har du gjort med det? (Detaljert).
Skal sei..! Det var en problemstilling jeg ikke har vært borti før. Så de slår altså mot bunnen i forgasseren.. Er det en utett membran som gjør at de detter ned igjen da?
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Hm, jeg har litt problemer med å se hva som er årsak og virkning her..? Er det rufsete tomgang som gjør at forgasserne kødder seg, eller er det køddete forgassere som gjør at tomgangen er rufsete?
Jeg trodde det var forgasserne som styrte tomgangen (og motorgangen forøvrig), ikke omvendt? 


'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
- Muzaki
- Posts: 47
- Joined: 25 Apr 2006 00:31
- MC: 1986 Suzuki GSX 750 ES
- Location: Øystre-Slidre
- Contact:
Var fader'n som vasket de, tipper han har vasket de i bensin / diesel? og blåst de rene. Vet ikke merke på de, men det er power filter, med metall gitter
hvis det er viktig, så kan jeg finne det ut. Tipper det står noe på dem, og hvordan har vasket dem, kan jeg jo bare spørre om.
Annet som er gjort med gasserne, er at de er tømt for gammel bensin, og tatt av flotterne og fjernet rusk / grus?!? som lå nederst i dem.
Jeg har ikke rørt noen andre skruer eller noe der.

hvis det er viktig, så kan jeg finne det ut. Tipper det står noe på dem, og hvordan har vasket dem, kan jeg jo bare spørre om.
Annet som er gjort med gasserne, er at de er tømt for gammel bensin, og tatt av flotterne og fjernet rusk / grus?!? som lå nederst i dem.
Jeg har ikke rørt noen andre skruer eller noe der.
I dette tilfellet er det feiljusterte forgassere som fører til ujevn gange som fører til ustabile vacuumstempler...bandit wrote:Hm, jeg har litt problemer med å se hva som er årsak og virkning her..? Er det rufsete tomgang som gjør at forgasserne kødder seg, eller er det køddete forgassere som gjør at tomgangen er rufsete?Jeg trodde det var forgasserne som styrte tomgangen (og motorgangen forøvrig), ikke omvendt?

Skaviseee. La oss si at du har oljebasert K&N eller BMC filter (for morro skyldMuzaki wrote:Var fader'n som vasket de, tipper han har vasket de i bensin / diesel? og blåst de rene. Vet ikke merke på de, men det er power filter, med metall gitter![]()
hvis det er viktig, så kan jeg finne det ut. Tipper det står noe på dem, og hvordan har vasket dem, kan jeg jo bare spørre om.
Annet som er gjort med gasserne, er at de er tømt for gammel bensin, og tatt av flotterne og fjernet rusk / grus?!? som lå nederst i dem.
Jeg har ikke rørt noen andre skruer eller noe der.

1. De skal kun vaskes i såpevann eller K&N rens. Ikke løsemiddel, bensin etc. da dette kan/vil ødelegge "svampen".
2. De skal ikke blåses rene, spesielt ikke med trykkluft. Dette blåser hull tvert gjennom svampen og ødelegger filtereffekten.
3. De må settes inn med olje. Helst spesiell filterolje. Hvis ikke funker de tilnærmet ikke.
4. Oljemengden i filteret må være "riktig". Dvs spraye på et tynt lag og deretter sjekke at hele elementet er fuktig. For mye vil tette filteret og gi alt for feit blanding.
Egentlig bare pkt. 4 som skal være relevant her, da et powerfilter skal ha tilnærmet like god gjennomstrømming som hvis du fjerner det helt. Har vært borti flere tilfeller hvor noen har dyppet filteret i olje og satt det på med dårlig resultat.
Edit: Fant faktisk K&N bruksanvisningen på nett: http://knfilters.com/clningins.htm
Nei, da har du ikke forstått hva jeg prøvde å forklare i mitt siste avsnitt. Altså at slike filter skal være like bra som "ingenting". Mao vil ikke et ødelagt heller kunne gi merkbart magrere blanding. Hvis rengjøringen av filteret er relevant for dine problemer vil jeg tro de er dryppende våte av olje evt. for tykk olje som gir for fet blanding.Muzaki wrote:Lærer noe nytt hver dag![]()
Jeg fikk dessverre ikke gjort noe som helst i går da.. Men hvis det skal gjøres slik som du sier på de filterene, vil den vel egentlig gå på "friluft" nå da?
Og da vil vel blandingsforholdet bli for magert, siden den får for mye luft?
Ja, men den konklusjon er forutsatt at du har et slikt filter som tidligere nevnt. Du bør sjekke hva du har så kan vi ta det derfra. Ikke umulig du hadde filter som ikke var "helt åpent", og at du dermed nå får for mager blanding pga tørrt og/eller "blåst" filter.
Men; var sykkelen bra før denne operasjonen eller var den slik når du fikk den?
Men; var sykkelen bra før denne operasjonen eller var den slik når du fikk den?
Da tviler jeg egentlig på at luftfiltrene har noe med problemet å gjøre, men det bør jo sjekkes uansett.Muzaki wrote:Den klakket og raklet når jeg fikk den. Ble egentlig ikke noe endring etter at jeg rensket filter, og rensket forgasser.
Men, skal finne ut litt av de spørsmålene du har i ettermiddag jeg.
- Muzaki
- Posts: 47
- Joined: 25 Apr 2006 00:31
- MC: 1986 Suzuki GSX 750 ES
- Location: Øystre-Slidre
- Contact:
Nå har jeg vært forgasser mekanikker...
-Klakkingen er fordi stemplene er romme inn og ut (mot sylinder og filter) Ikke opp og ned.
-Det ikke noe vakuum styring i det hele tatt. Vaieren drar opp stemplene.
Jeg har funnet 2 justeringsskruer. Den ene er innvendig i forgasseren, og justerer på ett "rør" som stikker opp i forgasseren. Den andre er utvendig (under) gasseren. Den vet jeg ikke hva er til.
-Klakkingen er fordi stemplene er romme inn og ut (mot sylinder og filter) Ikke opp og ned.
-Det ikke noe vakuum styring i det hele tatt. Vaieren drar opp stemplene.
Jeg har funnet 2 justeringsskruer. Den ene er innvendig i forgasseren, og justerer på ett "rør" som stikker opp i forgasseren. Den andre er utvendig (under) gasseren. Den vet jeg ikke hva er til.
Uff, ikke bra. Har du en servicehåndbok er det en toleranse du kan måle her, men hvis stempelet har plass til å rakle rundt inni sylinderen er jeg redd det er seriøst utslitt...Nå har jeg vært forgasser mekanikker...
-Klakkingen er fordi stemplene er romme inn og ut (mot sylinder og filter) Ikke opp og ned.
Ok, "Old school" altså-Det ikke noe vakuum styring i det hele tatt. Vaieren drar opp stemplene.

Klarer du å få tatt et bilde av dette og poste? Kan hende jeg klarer å gjette hva som er pilotskrue ut fra det. Let også etter typebetegnelsen på gasserne og søk på nett etter skisser eller bruksanvisninger.Jeg har funnet 2 justeringsskruer. Den ene er innvendig i forgasseren, og justerer på ett "rør" som stikker opp i forgasseren. Den andre er utvendig (under) gasseren. Den vet jeg ikke hva er til.
Hvor langt er sykkelen gått med tanke på slitte forgasserstempel?