Skifte av oljefilter (ZZR)

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Jilla

Skifte av oljefilter (ZZR)

Post by Jilla »

Halla.. Første stunt på denne sida - som jeg helt tilfeldig fant da jeg lekte meg på nett!

Kjøpte min Kawa ZZR 600 i fjor og det føltes himmelsk å endelig ha sin egen mc igjen :D

Til saken; jeg skal skifte oljefilter på mcn og jeg har lettet på de fleste deksler men jeg får ikke øye på det :? hvor i huleste finner jeg det?

Typisk kvinnfolk.. Men jeg synes det er så gøy å skru at jeg nekter å oppsøke verksted :)
Jilla - bygd for fart!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ut ifra dette bildet ser det ut som om det skal bli tatt ut av bunnpannen, ved siden av bunnpluggen. Aldri gjort dette selv på en sportsykkel, men på de to offroaderne jeg har hatt så var det bare et lite deksel på høyre siden av motorn. Du får jo titte under å se om du ser et deksel som er stort nok til å få et oljefilter gjennom :)

Noen andre som kan hjelpe litt her, ehh CARTMAN ? :oops:
@drenalineJunki£

Post by @drenalineJunki£ »

fant dette på nett....

The oil filter change wasn’t too bad, complicated by having to remove the lower fairing and loosen off the oil cooler to get access to the filter. The rear hugger was completely painless as the only thing that needed removing was the chain guard it replaced.

....
83' VF1100 Custom

2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI

2008 Touran 2.0 TDI excl

1988 Chevy Blazer S10 4.3

Båt 1: 17 fot Daycruiser

Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop

U only live ones.... Use it!

Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Hvis det er samme opplegg på ZZR600 som på ZZR1100 så er det som Gixxerman skriver, et deksel ved siden av bunnpluggen du skrur av. Vips så står du med oljefilteret i hånda. Det er mulig å skifte oljefilteret uten å demontere en av de nedre kåpehalvdelene, men du risikerer å få litt oljesøl på innsiden av kåpa. Litt trangere blir det også, men utover det er det ikke noe problem. 8)
Cartman

Post by Cartman »

Skifte oljefilter ja... trangt som fy, men fullt mulig å gjennomføre. Sjekk der hvor eksosanlegget går inn på motoren (usikker på hvor teknisk du er, så vi holder oss på et alle-fatter plan).. her ser du oljefilteret stå skrudd inn "ca vannrett". En rund dings.. :D
Er lettest å ta det av om du bruker nylon tau (av for eksempel denne typen). Husk å smøre litt olje på pakningen på filteret når du setter på ny.

Ellers er det vel bare å si lykke til og velkommen til forumet.
-- Honda VFR (04) --
Cartman

Post by Cartman »

Jo, en liten ting til slutt... kjøp deg en håndbok over sykkelen.. der står det masse grei info, og forklaring på hvordan du selv kan gjøre diverse mekk med sykkelen...
Forresten, bra valg av sykkel ;)
-- Honda VFR (04) --
Jilla

Post by Jilla »

Takker for all info! Jeg fikk mange "gode" svar..

Men nå har jeg gjort det :lol: og med godt resultat!

Så om dere vil vite hemmeligheten så er den som følger:
Filtret ligger mellom eksosutgangene fra motor - trangt som fy!! Her MÅ man bruke oljefilterklemme for å få løs (sykt hvor de hadde skrudd det fast..) og den MÅ være med lang arm for oss kvinner uten store biceps :lol: , ellers gode tips er at når mcn er fri for olje (ca 15 min etter at du har skrudd ut bunnskruen) så fyller du olje i det nye filtret slik at motoren ikke trenger å gå uten olje lenge før den får smake på den nye.. Fyll litt og litt og ikke så filteret er "fult" men at det har fått trukket litt olje.. Monter nytt filter (for all del - ikke teit til filteret med tang - da får du :twisted: neste gang), på med bunnskruen - fyll på ny olje - å start 1-2 min og la mcn stå en stund, sjekk så olje nivå og etterfyll dersom nødvendig. På min mc (zzr 600) går det nesten 4 liter olje.. Sjekk om det er lekkasje - monter plasten 8)

Å så er det bare å legge ut på tur - å nyt det flotte arbeidet du har utført!!

Husk å skryte hemningsløst over hvor flink du har vært!! Det er mye gøyere å kjøre sykkel når man har fixan sjøl!! :D
Jilla - bygd for fart!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Oljefilteret skal skrus til for hånd, til det kommer kant i kant. Så skal det dras til to runder til med special tool som det står i min manual. Special tool er vel momentnøkkel, og da må man jo ha en manual hvor man sjekker hvilket moment som er anbefalt :)
Post Reply