Når jeg slipper styret i 50-75 km/t går det et par sekunder så begynner styret å vibrere, først litt, deretter øker det kraftig, slenger fra side til side (føler styret kan slå seg på tverra hva tid som helst). Når jeg kjører vanlig med hendene på styret kan jeg ikke kjenne noen form for vibrasjoner.
I vinter skiftet jeg øvre styrelager, nedre var OK.
Noen som har en ide om hva som kan være galt ?
Fikk noe lignende på Lizzie. Det var fordekket som hadde trappet seg. Altså at mønsteret var slik slitt i lengderetningen at det så ut som en trapp. Etter dekkskift forsvant problemet.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Kjører du med tung baggasje/ feil vektfordeling ? Mener å huske at Gruzzi hadde samme greier ifjor, og hun fant ut noe med at baggasjebæreren var skylda + vesker.... Om jeg husker riktig
har det samme på lett sykkelen min, berre ein smule kraftigare.
Eg veit hjullagera i frammfelgen er slitt, så det er slark der.
Har du sjekka om du har slark?
Gixxerman wrote:Kjører du med tung baggasje/ feil vektfordeling ? Mener å huske at Gruzzi hadde samme greier ifjor, og hun fant ut noe med at baggasjebæreren var skylda + vesker.... Om jeg husker riktig
Har ikke tung bagasje, kun en GIVI toppboks. Den har jeg brukt tidligere også uten problemer.
Smalababb wrote:Har det samme på lett sykkelen min, berre ein smule kraftigare. Eg veit hjullagera i frammfelgen er slitt, så det er slark der.
Har du sjekka om du har slark?
Skiftet også forhjulslagerne i vinter, så det kan ikke være grunnen.
Kan det ha noe med at styrelagrene er feil strammet etter at jeg skiftet det øvre styrelageret i vinter ?? Strammet mutteren kun etter skjønn.
Tvinitla wrote:Dekket var nytt ved sesongstart i fjor og er nå halvslitt. Skal sjekke dekket i morgen.
Mitt dekk var nytt i juli i fjor, og knapt halvslitt. Men se etter skråslitt mønster. Jeg fikk beskjed av forhandler når jeg byttet dekk at slike ting gjerne skjedde hvis dekktrykket hadde vært galt, eller hvis dekket hadde vært utsatt for harde nedbremsinger. Du kjenner eventuelt om det gjelder ditt dekk hvis du lar håndflaten gli langs slitebanen på dekket mot rulleretningen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman wrote:Kjører du med tung baggasje/ feil vektfordeling ? Mener å huske at Gruzzi hadde samme greier ifjor, og hun fant ut noe med at baggasjebæreren var skylda + vesker.... Om jeg husker riktig
Har ikke tung bagasje, kun en GIVI toppboks. Den har jeg brukt tidligere også uten problemer.
Ja mener det var toppboks hun hadde Send henne en pm da, så får du nok svar. Hun var også like forundret som deg, men feilen fant hun
Tvinitla wrote:
Kan det ha noe med at styrelagrene er feil strammet etter at jeg skiftet det øvre styrelageret i vinter ?? Strammet mutteren kun etter skjønn.
Absolutt... Hva mener du med skjønn her? Brukte du fingrene?
Disse lagrene må dras til først litt hardt for å sette de på plass, så skal de løsnes og trekkes til med spesielt moment. Poenget er at det skal være _litt _ treghet i styret, både for å motvirke wobbel og holde lagrene unna slag.
Sett sykkelen på sidestøtta og løft fronten. Få noen til å kjenne om det er slakke i styrehodet. Har du klikk her kan det + evt. litt slitt dekk være nok til å lage wobbel.
Styr maks til høyre side og la det falle tilbake. Hvis du strammer til det blir litt motstand i denne returen har du ca. ok moment.