Forgassertrøbbel

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
speedy
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2006 12:15
Location: 6493 Lyngstad Nordmøre

Forgassertrøbbel

Post by speedy »

Jeg har tidligere skrevet her angående min gamle(gode)gsxr1100 som fusket mellom 2000 og 4000 omdr. Jeg var sikker på at dette var forgasserrelatert og plukket derfor ut disse. Utrolig trangt mellom motor og luftfilter, men det gikk. Da jeg demonterte forgasserne fikk jeg bekreftet min mistanke: fulle av dritt og "irring". I tilegg hadde hver membran en liten rift i gummien(ca.4 mm) , dette kjentes som en kraftig fusking med det samme jeg ga gass.
En telefon til nærmeste Suzuki forhandler bekreftet mine bange anelser: Nye stempel med membran kostet kr. 1147 pr stk. Dette blir noen kroner på en gammel gixxer, så jeg prøver først å reparere skaden.

Jeg klippet til en liten bot av membrangummi(av en gammel Volvo strombergforgasser), vasket rent med rødsprit og limte på boten med Loctite 406. (utrolig sterkt lim, brukte en plastikk brødpose på fingrene for å unngå at fingrene limte seg sammen) 406 er knall på gummi. Dette gikk veldig bra.

Etter rengjøring med rødsprit og trykkluft blei foringsapparatene montert igjen. Etter hvert var alt ferdig montert og klart til start. Den startet fint og motoren MALTE SOM EN KATT :P Prøveturen viste at alt fungerte. Ikke en feilkakk :P Det var hyggelig å slippe denne rykkingen ved 80 km. Det gjenstår å se hvor lenge membraene holder, men de kan faktisk holde en stund.

Jeg har ivertfall lært en ting :Forgasserene trenger ettersyn og stell en gang i blant.

Et lite tips: Det kan være utrolig trangt mellom motor og luftfilter og derfor vanskelig når man skal montere forgasserene. Jeg brukte en tynn blikkplate som jeg la mot luftfilteråpningene slik at forgasserene glei forbi
når jeg trykket dem inn på plass.
Post Reply