Yamaha R6

Prat om tung MC.
Ninja Turtle
MC: 06 Yamaha FZ1
01 Peugeot Vivacity

Post by Ninja Turtle »

Hvis du mener at man kommer til å gå i bakken uansett så har det liten betydning hvordan sykkel man kjører spør du meg. Da må man ha støttehjul og ikke mindre hester. Det som er farlig er jo at man bare har to hjul og selvfølgelig at man sitter veldig utsatt til uten noe annet enn hjelm og kjøreutstyr til å ta imot for evt kræsj. Jeg har gått over ende med moped i sin tid jeg, og vi veit jo alle hvor fort det går...

Men det er jo klart det har lett for å gå fortere med en sprekere sykkel, men jeg mener fortsatt at det er hue det kommer an på. Man må kjenne sine egne begrensninger.

Men her tror jeg ikke det er mulig å bli enige, så vi får bare være enige om å være uenige eller noe sånt. Det er jo lov å ha andre meninger enn andre. :wink:

Og uansett åssen sykkel man ender opp med må man tenke for alle andre også når man kjører sykkel. Regn alltid med at folk ikke ser deg og kjør med gode marginer. Man er liten og lite synlig på to hjul. Kjøre svart sykkel og med svart kjøreutstyr er å be om å bli oversett ihvertfall. Sterke farger og fulltlys på dagtid er gode tiltak for å bli sett. Jeg irriterer heller et par bilister med fulltlys enn å bli skrapet bort fra støtfangeren deres når de ikke har overhodt vikeplikten fordi de ikke så meg. Men det er en annen debatt. :)
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Hehe, jeg setter også på langlyset før midnatt under visse omstendigheter :wink: Du har rett i at det ikke har stort å si hva slags sykkel man har, i forhold til sjangsen for å tryne. Som du selv poengterer, er det slett ikke umulig å tryne på en 50cc heller. Forøvrig har jeg aldri kjørt R6 selv, men jeg nevnte bare hva en annen R6-eier anbefalte meg. Jeg tror det er lurt å begynne med en litt rimeligere og mindre kraftig sykkel i børjan, dermed blir det heller ikke så dyrt om man må fikse opp igjen sykkelen etter en velt. Tror ikke vi er så veldig uenige egentlig, bare litt.... 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Ninja Turtle
01 Peugeot Vivacity

Post by Ninja Turtle »

Joda.. Moro å kverulere litt og veitu. :wink: Og du har selvsagt rett i det du sier om billigere deler osv. For ikke å snakke om forsikring! Gud bedre.... :shock:
Og til slutt et lite råd til alle både erfarne og ferske... Ta dere tid og råd til et kjørekurs. Det er ufattelig nyttig og ikke minst MORO. Du lærer absolutt ikke nok når du tar lappen om hvordan du bør reagere i nødsituasjoner. Og så får du kjøre på, og lære og kjenne, din egen sykkel. Du tenker på en helt annen måte når du kjører i trafikken etter et slikt kurs. Anbefales på det sterkeste.
Og for de som har lyst til å kjøre fort... Gjør det på bane og ikke på veien. Mye tryggere og utrolig moro. Og så slipper du å tenke på om det er politi rundt neste sving. Eller en bil som svinger ut i veien foran deg...
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

FrodeT wrote: Og til slutt et lite råd til alle både erfarne og ferske... Ta dere tid og råd til et kjørekurs.
Hva kurs har du tatt da og hva kostet det?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Ninja Turtle
01 Peugeot Vivacity

Post by Ninja Turtle »

Det var et kurs i kjøreteknikk. Svingteknikk, bremseteknikk osv. Det var Norsk Trafikksenter som holdt kurset. Det er vel de som har kursene på Vålerbanen trur jeg. Men det er vel 3-4 år siden jeg tok kurset, så det kan jo ha skjedd forandringer siden da.

Jeg fikk kurset gratis da jeg hadde kjøpt sykkel av Suzuki forhandler. Het vel Erling Sande da. Best of Bikes nå. De hadde en kampanje om vinteren og alle som hadde kjøpt sykkel av dem fikk tilbud om gratis kjørekurs sommeren etter. Men jeg vil anta at det ligger på mellom 4-6 lapper. Kurset gikk over 2 dager. Vi kjørte en hel gjeng oppover og overnatta der fra lørdag til søndag. Kjempemoro!

Slike kurs er godkjent av forsikringsselskapene også så forsikringen gjelder hvis du skulle være uheldig.

Som sagt; utrolig lærerikt og du får mange aha-opplevelser. Noe av det "morsomste" jeg lærte var at det meste kan løses ved å gi gass! Høres kanskje litt merkelig ut, og det var ikke noen oppfordring til grisekjøring, men du har vanvittig mye bedre kontroll på sykkelen på pådrag enn ved bremsing. Sånne ting man kanskje ikke tenker så mye over til vanlig, og som i alle fall er viktig å øve på. Instruktører kjører rundt på banen hele tiden og gir tips og råd til alle som trenger det.

Også er det jo selvfølgelig moro å lære å kjøre med kneskrap... He,he...
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

FrodeT wrote:
Også er det jo selvfølgelig moro å lære å kjøre med kneskrap... He,he...
Hvor melder jeg meg på??? 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Eg og vil melde meg på :D
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
Shortybebeh
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!

Post by Shortybebeh »

Det var på det kurset jeg fikk sitte båkpå på bane!

Jeg var flink, var jeg ikke Frode? ;)

Skrapa riktignok ikke kneet, men lærte teknikkene faktisk.
Men når man sitter bak kommer man ikke helt nedi gitt.. :lol:

GØY GØY!

Men kunne godt gått fortere! :twisted:
Death Is The Road To Awe.
Ninja Turtle
01 Peugeot Vivacity

Post by Ninja Turtle »

Joda, du var kjempeflink, jenta mi. Jeg hadde aldri tørt å sitte bakpå med noen som kjørt sånn som vi gjorde der. :shock: Var mange som var imponert av deg der da gitt. He,he...

Hvis dere vil ta et sånt kurs kan dere gå inn på siden til NMCU. Der ligger terminlista for i år. Har ikke kikket veldig nøye på den, så jeg veit ikke helt hva slags kurs som holdes framover. Men sjekk ut http://www.nmcu.org. Der finner dere lista. Og det så ikke ut til å være så dyrt som jeg frykta heller. Mellom 2500 og 3000. Var jo halvparten av det jeg trudde så det var jo gledelig det.

En ting dere bør huske hvis dere melder dere på er å ta av evt. slipon eller effektanlegg. På Våler banen i hvertfall. De har veldig strenge støykrav der. (Mye gærne naboer.) Jeg hadde ikke fått beskjed om det og kom med en TL1000R med veldig "luftige" potter. Måtte bare ta det litt pent forbi depotene for der står det en db-måler som lagrer alt som blir målt av støy i løpet av dagen. :roll: Men vi er vel alle kjent med vrange naboer...
Ninja Turtle
01 Peugeot Vivacity

Post by Ninja Turtle »

Men jeg må vel også poengtere at det ikke var noe racingkurs for å si det sånn. Vi fikk ikke lov å mate på alt vi hadde nedover rettstrekka og sånn. Det var liksom ikke det som var poenget. Alle kan kjøre fort rett fram.

Mener det var et sånt Full Kontroll Førerutviklingskurs vi var med på. Men jeg ser at de har mer racingkurs også. Sikkert enda morsomere det, men det kosta jo mye mer og ser jeg (3200,- pr dag).
Shortybebeh
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!

Post by Shortybebeh »

Poenget med kurset vi var på var jo å lære å kontrollere sykkelen, og å kontrollere den med kroppen.

Og det var jo det som var gøy!

Hvordan man flytter hele kroppen i svinger (gøy!), hvor hodet skal være, plassering og svingteknikk, hvordan man kan rette opp sykkelen hvis man merker man burde ha bedre feste :lol: etc, og masse andre teknikker..
Alt fikk jo ikke jeg ta del i.. *snurt*
Er ikke alt man får med seg fra plenen utenfor banen..

:roll: :smt012
Death Is The Road To Awe.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hadde du grøfta, jeg skjønner ikke :lol:
Post Reply