DETTE ER DET VERSTE JEG HAR HØRT på lenge!!!!!!!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bernt`ern

DETTE ER DET VERSTE JEG HAR HØRT på lenge!!!!!!!

Post by Bernt`ern »

På nyhetene på P4 i morges var det et innslag om MC-kjøring generellt og risiko. En kar fra Transportøkonomisk institutt - han her: http://www.toi.no/article4616-202.html - påstår at det er like risikofyllt å kjøre MC som det er å kjøre bil med 0,7 til 0,8 i promille!!!!

Og det verste av allt er at han konkluderer med at han oppfatter det merkelig at det ene er tillatt og det andre er forbudt......!

Denne undersøkelsen er trolig basert kun på antall ulykker - ikke årsak til ulykken!

Dette er som topic sier - det verste jag har hørt på lenge!
Fler som føler trang til å kommentere dette, kanskje vi alle på to hjul skulle sende ham en mail og fortelle hva vi mener..... :evil: :evil:

Fant artikkelen hans på P4`s nettsider:
http://www.p4.no/story.asp?id=194416
Last edited by Bernt`ern on 19 May 2006 09:11, edited 1 time in total.
Living is Riding....
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Slik blir det når man leser statistikk som fanden leser bibelen.

Dersom man ikke har bakrunnsmateriale for tallene og er i stand til å sette disse inn i en sammenheng og se analytisk på det, blir statistikk gjerne helt meningsløs.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Jeg skjønner ikke helt hvor han får 10 ganger så farlig for andre ifra, det eneste jeg fant sånn på stående fot var dette fra SSB:

Motorkjøretøyer innblandet i veitrafikkulykker med personskade
Per 1 000 registrerte sivile kjøretøyer

MC 6
Bil 5

Med tanke på hvor utsatt føreren av MC er i forhold til bilføreren,så finner jeg det lite sannsynlig at det er 10 ganger høyere risiko for omgivelsene når folk kjører MC.

http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-428.html

AtW
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Sjekket opp noen flere tall her, og pådødsfall ,så er MC dårligere, ihvertall for føreren del, om man ser i forhold til antallet registrerte kjøretøy:

Bil: 2 028 909/149 = 13616
MC: 109338/31 = 3527

Mao er det over 4 ganger så mange dødsfall per registrerte MC, har desverre ikke klart å grave opp statistikk per millionkjørte kilometer, mener å huske antallet dødsfall for bil er 0.8 her, og MC 1,1 eller noe?

AtW
indianeren

Post by indianeren »

hmm..ja.. man skal vel ikke sluke statistikk rått..

og mener erindre av at TØI ofte sier det samme som politiet...mens Sintef ofte ender opp med annerledes resultat ....

Men..nå er det mye sannhet i det han sier.. og verre har det vært tidligere. Ulykkesstatistikkene har vært på jevn vei mot det bedre..

Man kan ikke legge skjul på at enkelte mc-førere kjører over evne...
Ærlig talt så synes jeg at man må innse at folk (dessverre?) har ansvar for eget liv og at mennesker gjør feil.. ISTEDENFOR Å STRAFFE ALLE slik som avgiftskåte politikere og up virker gjøre. Det nytter ikke fjernstyre alle mennesker til å gjøre akkurat som loven sier.

Jeg mener bestemt at enkelte mc-folk må skjerpe seg og ikke kjøre helt idiot...tenke litt mere på pårørende og uskyldige andre trafikanter.

Dog... hvorfor skal dårlige sjåfører ha "frikort" for å ferdes i trafikken?
Ingen er den perfekte sjåfør.. men det virker være så alltfor lett å omgå det som burde vært minimumskrav for fysikk og trafikkforståelse/ kjøreferdigheter...når man først har hatt sertifikatet.
Det eneste grunn til at det ikke skjer enda flere ulykker er at normalt oppegående sjåfører som regel kompenserer for alle de håpløse sjåførene.

Hvor mange liv (inkludert mc-sjåfører) har ikke vinglete, halvblinde og nervøse sjåfører på sin samvittighet.. de burde vært fjernet før de skaper kø, farlige situasjoner og tilslutt "kommer over i feil kjørefelt".
Det finnes tusenvis av sjåfører på veien som tydligvis ikke bruker speil, ikke aksellerer når de kjører ut på trafikkert vei, bremser ned lenge FØR retardasjonsfeltet og skal lage uendelig laaang luke til neste bil slik at det blir bråbrems for bilene som kommer bak.

Holder også politikerene ansvarlig for mange liv.. de kunne ha oppgradert hovedveiene for LENGE siden...istedenfor å kun sette opp flere fotobokser og være best (??) i å gi fartsbøter. Tror egentlig det er penger.... men kanskje alltfor mange som har fått en grisk hand eller to inn i kassa...eller en ekstrem frykt for inflasjon..
Nå kommer man ikke trygt forbi sinkene lenger..fordi det er fotobokser og kontroller overalt. Det tar lengre og lengre tid å komme fra A-B ...fordi enkeltpersoner er sinker uten noen grunn. Folk vil nemlig kjøre i fartsgrensen...ikke enda saktere enn sakte.

Forslag til ny trafikkregel:) : Man plikter slippe/hjelpe frem andre kjøretøy dersom man ikke klarer opprettholde normal hastighet i forhold til føret. Dersom bakenforliggende kjøretøy gir signal at de ønsker kjøre forbi, plikter man slippe disse forbi uten at disse må overstige fartsgrensen. Man har ansvar for å skape en dynamisk trafikk.

og... bråbremsing foran fotobokser, når man kjører saktere enn fartsgrensen i utgangspunktet burde føre til inndragelse av bil og sertifikat.!! :):)

Har opplevd flere ganger at gamle gråhårede har kommet over i mitt kjørefelt .. heldigvis har jeg hatt nok plass til å komme unna, iom at jeg har kjørt mc .

Håper at det blir litt bedre med nye sertifikatregler..og at det ikke bare er nok et tiltak som til stor del skal skape inntekter for satan.

Nå har de fokusert på fartgrenser, lavpromille og den "fæle ungdommen" i mange år.. men det skjer fremdeles ulykker som troligvis ikke har noe med dette å gjøre. Hvorfor ikke fokusere mere på at dårlige sjåfører/ sinker indirekte eller direkte kan skape ulykker.
Hvorfor skal man ha full rett til å være en pest og plage.. og/eller en fare i trafikken med sine reduserte ferdigheter og helse...mens det tydligvis kun blir jaktet på de såkalte "verstingene" og inntektsgivende "bittelitt for fort" sjåførene.

hehe..litt provoserende her..men diskusjon er moro:)
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Vi bør vel sende en mail til fyren, eller gjøre han oppmerksom på hva vi skriver/mener her..

[img]http://www.toi.no/getfile.php/mmarkiv/A ... 0x231).jpg[/img]

Terje Assum
, mag.art.
Stilling:
Forsker II
E-post:
tas@toi.no
Direkte telefon:
22 57 38 26
Avdeling:
Sikkerhet og miljø
Magnalf
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)

Post by Magnalf »

Skrev en mail til han jeg..

"Hei!

Har du i det hele tatt tatt med årsaken til ulykkene i forskningen din? Eller kun antall ulykker med motorsykler?

Synes konklusjonen din var i drøyeste laget for å si det mildt..

mvh Magne Flakk"

Måtte bare si et eller annet :roll:
Road Rider c" ,)
Pollti

Post by Pollti »

Poster du svaret hans også ?
Kosh

Post by Kosh »

Hva den konkrete årsaken er har vel egentlig ikke så mye å si, hvis det skjer mye oftere for motorsyklister enn bilister.
V4 fun
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Det som er det interessante her er jo at vedkommende gir inntrykk av at MC er farligere enn biler for andre mennesker, noe jeg synes virker urealistisk.

AtW
Jalmar

Post by Jalmar »

Nå er det vel ikke kjøretøyet han kritiserer direkte, men heller føreren?

Sitat:

Ifølge hans teori er altså en mc-fører vesentlig farligere for både seg selv og det øvrige trafikkbildet enn en bilfører som er godt påseilet.

Hva da med mc-førere som også er bil-førere? Er de farlige når de kjører mc og ufarlige når de kjører bil?

Men en ting bevises i artikkelen: Forskere bør ikke skrive slike artikler etter at de har testet ut virkningen av alkohol. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Han har tydeligvis ikke kjentskap til sine kollegers tidligere arbeider.
Les om deres TØI rapport:

http://www.nmcu.org/publ/toi_420_1999/index.html

Kommer noen reaksjoner fra både det ene og andre kanten. ;)
Han har stukket hånda i et gedigent vepsebol!!!

Har vist også vært mer om dette på radioen, men ikke fått med meg dette.

Noen som har noe mere nytt om denne saken?
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Her er uttalelsene fra Leif Agnar Ellevset i Trygg Trafikk om denne saken:

http://www.p4.no/story.asp?id=194532

Dette blir neppe første og siste uttalelsen om denne saken. ;)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Magnalf
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)

Post by Magnalf »

Pollti wrote:Poster du svaret hans også ?
Jepp så fort jeg får det :)
Road Rider c" ,)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Halve bike.no har også sendt ham e-post så ikke vær for optimistisk :lol:
Post Reply