http://www.nmcu.org/nyheter/060504.html
NMCU! - STÅ PÅ!!!
Og gjett hva som kommer til å bli appelltema på Motorsykkelens dag, i morgen!

Når munnen renner over med det hjertet er fullt av
Terje Assum, forsker ved Transportøkonomisk institutt gjorde tre grove feil når han uttalte seg til P4 i dag morges. For det første kom han med en usaklig sammenlikning mellom fyllekjøring og motorsykkelkjøring. For det andre baserte han de flåsete uttalelsene sine på noen få, utdaterte MC-rapporter - som til og med stammer fra hans egen arbeidsplass. For det tredje kommer han, helt uten noen plausibel grunn, ut i det offentlige rom og mer enn antyder at motorsykkelkjøring burde forbys på lik linje med fyllekjøring. Alt dette kommer til overmål fra en mann som villig innrømmer at han ikke har særlig god greie på motorsykkel.
Å dra til med å si at det å kjøre bil med 0,8 i promille er farlig - like farlig som å kjøre MC - er nok sikkert tøft på forskerseminarer. Men når det blir gjort på landsdekkende radio i beste sendetid - og i egenskap av forsker - blir det bare litt uanstendig og veldig, veldig tåpelig. Dessuten er det respektløst overfor en gruppe trafikanter som både jobber hardt for å bedre egen sikkerhet og som dessuten framstår som en del av løsningen på de store miljø- og framkommelighetsproblemene.
Når vi snakket med Assum på telefon i dag morges, spurte vi hvilke MC-rapporter han refererte til. Det viste seg at den nyeste rapporten var basert på tallmateriale fra 2000 og 2001. Den eldste rapporten stammet helt tilbake til begynnelsen av 80-tallet. Når man skal gjøre slike tøysete sammenlikninger av "epler og pærer" er det i alle fall smart å bruke oppdaterte data. Basert på statistikk fra Statistisk sentralbyrå og Vegdirektoratet har NMCU beregnet risikoen ved MC-kjøring helt siden slutten av 70-tallet. Om vi holder oss til den tidsperioden Assum referer til har risikoen gått ned fra 3,84% i 1984 til 0,5% i 2005 (ulykker i % av bestand). Ingen annen trafikantgruppe kan vise til en slik reduksjon i risiko.
En seriøs trafikksikkerhetsorganisasjonen som Trygg Trafikk mener også at Assums sammenlikninger er meningsløse. I et intervju med P4-nyhetene sa nemlig direktør Leif A. Ellevset at Assum burde hold disse tankene for seg selv. Han berømmet samtidig MC-folket for det interne trafikksikkerhetsarbeidet.
NMCU protesterer ikke på at det å kjøre motorsykkel kan være farlig. Derfor har vi alltid hevdet at MC-kjøring krever svært kompetente førere. Men i denne sammenhengen blir det jo relativt interessant å sjekke ut hva det er som gjør at det kan være farlig. Hadde Assum fulgt med på internasjonal MC-forskningen, for eksempel den store paneuropeiske, EU-finansierte studien, Motorcycle Accident In Depth Study (MAIDS), ville han ha visst at 87% av alle de nær 1000 ulykkene i databasen er kollisjoner mellom bil og MC og at MC-føreren er den skyldige part i bare 30 % av ulykkene. Dette er tall som bekrefter funnene i TØIs egen rapport, "Motorsykler og mopeders synlighet" (Alf Glad/TØI/1999). Når man vet dette blir det nokså tøysete å spekulere i et forbud mot motorsykler. Litt som å foreslå et forbud mot forskjærkniver fordi de kan brukes til å ta livet av folk.
Men det mest skumle med Terje Assums uttalelser er nok likevel at munnen hans antagelig løper over med det hjertet hans er fullt av. Det er nok dessverre grunn til å tro at Terje Assum - som har en sentral rolle som premissleverandør for motorsyklismens framtid - ikke klarer å la være å fortelle oss om fordommene sine mot motorsyklister. For åpen mikrofon.
NMCU kan ikke forstå at en seriøs forskningsinstitusjon som TØI er tjent med ansatte som helt ubedt fremsetter slike tabloide synsinger som det Assum gjorde i P4-intervjuet i dag morges. Det vil i alle fall prege NMCUs syn på det arbeidet denne forskeren eventuelt måtte presentere i framtiden.
Hei
Forstår det slik at du har hatt et innslag på P4 i dag hvor du sammenligner MC-kjøring med kjøring av bil i alkoholpåvirket tilstand.
Selv kjører jeg verken bil eller MC etter å ha drukket alkohol, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag mellom kjøring av disse to fremkomstmidlene.
Men etter å ha kjørt tung MC i to år, og deltatt på førerutviklingskurs i regi av både min egen klubb, Senior MC og av MC-03, sitter jeg igjen med det inntrykket at det ikke er min eller andre MC-føreres ferdigheter som er den største utfordringen (forutsatt at vi holder ferdighetene våre ved like), men det at bilførerne generelt ikke holder sine ferdigheter vedlike, eller overholder små detaljer ved veitrafikklovgivningen som vikeplikt for trafikk fra høyre, signal ved feltskifte og generelt bruker størrelsen sin til å skvise oss som er litt mer utsatte i trafikken.
Forslaget om å innføre fartssperre på MC, høres litt spesielt ut. De fleste MC-førere vet at det å ha en reserve i form av ekstra fraspark i en trengt situasjon kan være forskjellen mellom en sikker smidig trafikkavvikling og en enda mer trengt situasjon som kan medføre store materielle skader og i verste fall tap av menneskeliv.
Joda, vi tar en risiko, men vi gjør mer for å minske denne risikoen enn mange bilførere som tror at når de har sertifikat, da kan de kjøre bil. Tanken på at sertifikatet bare viser at man mestrer de grunnleggende ferdighetene som kreves for å kjøre bil, ikke at man kan kjøre bil, er nokså fjern for de fleste.
I mitt sertifikat står det at jeg har rett til å føre tung motorsykkel, bil inntil 7,5 tonn totalvekt, henger inntil 750 kg totalvekt, moped, snøscooter og traktor.
Hvis jeg har forstått dine utsagn riktig, kan jeg kjøre bil eller traktor uten fare for andre eller meg selv, fordi jeg som edru er skikket til å føre nevnte firehjulede doninger. Men jeg er ikke skikket til å kjøre motorsykkel, moped eller snøscooter, fordi jeg da har en adferd i trafikken som tilsier at jeg har en promille på 0,8, dette selv om jeg ikke er påvirket av alkohol når jeg kjører på to hjul? Dette er jo mildt sagt tendensiøst, og jeg skal la være å bla opp i den Nord-Norske ordboka etter sterkere uttrykk. Faren for at de ville bli injurierende er til stede.
Håper du tar deg tid til å ajourføre tallmaterialet ditt til dagens standard, at du tar deg tid til å sette deg inn dine kollegers forskningsarbeid, både nasjonalt og internasjonalt, slik at du ikke kommer i samme situasjon som en medisinsk forsker ved et velrennomert norsk forskningsmiljø satte seg selv i nå tidligere i vinter.
Og at du etter å ha satt deg inn i dette forskningsmaterialet og tenkt over "Vil jeg at alle skal komme hele hjem hver kveld?", kan komme med mer gjennomtenkte og holdbare holdninger i diskusjonen omkring sikkerhet for MC-førere.
Du kan gjerne gi oss utfyllende kommentarer etter at du har gjort ovennevnte på http://www.MC-forumet.no
Med vennlig hilsen
Ragnhild Vinkenes
Som har som mål at hun og alle hun møter i trafikken kommer hele hjem hver kveld.
Hei,
Takk for saklig tilbakemelding.
Risikoberegninger sier ikke noe om den enkelte førers risiko for en ulykke, bare
om grupper eller kategorier av førere, og det var det jeg uttalte meg om. Det
ligger også stor usikkerhet i slike beregninger og sammenligningen blir derfor
omtrentlig, slik jeg prøvde å få fram i intervjuet i P4.
Å kjøre motorsykkel er en aktivitet som medfører høy risiko sammenlignet med
andre transportformer. Hva som kan gjøres med dette, er et tema som bør
diskuteres og utredes grundig før tiltak settes i verk, slik at man er sikker på
at tiltakene virkelig får den ønskede, ulykkesreduserende virkningen. Mitt
forslag om fartssperre var ment som et utspill i en slik diskusjon. Dersom
ulovlig høy fart er en viktig medvirkende faktor i mange ulykker med
motorsykler, kan fartssperre være et tiltak som kan få god virkning. Dersom
motorsyklistenes synlighet er det største problemet, kan bedre synlighet i form
av bedre lys, sterkere farger på klær og utstyr være et gunstig tiltak.
Vennlig hilsen
Terje Assum
Transportøkonomisk institutt