
DETTE ER DET VERSTE JEG HAR HØRT på lenge!!!!!!!
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Ja, de er en trussel for trafikksikkerheten!Ragnhild wrote:Lurer på om Assumen mener at disse kjører på en måte som kan se ut som om de har promlle![]()
http://www.nettavisen.no/innenriks/article644543.ece

På lik linje med mc-politiet.
Snakket med en av sjåførene på Oslo Open.
Jeg synes det er kjempesmart og ikke minst kjempetøft!!!
De har som "jobb" å kjøre rundt i Oslo hele dagen for å være først til stedet der det skjer. Tenk å hatt DEN jobben a!
Håper ordningen blir permanent.
Foreløbig er de fem mann og en sykkel...
GI GUTTA EN SYKKEL HVER!!!

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A



Transportøkonomisk institutt har nå kommet med en "forklaring" til Assums uttalelser i radioen:
http://www.toi.no/article18939-4.html?view=1
De kommenter ikke Assums påstand:
Sitat: Nettopp av den grunn mener han det er betimelig å stille spørsmålet om hvorfor myndighetene mener det er greit med dagens motorsykkelkjøring og ikke promillekjøring.
- De utgjør jo den samme risikoen, gjentar han, før han fortsetter; Sitat slutt.
http://www.toi.no/article18939-4.html?view=1
De kommenter ikke Assums påstand:
Sitat: Nettopp av den grunn mener han det er betimelig å stille spørsmålet om hvorfor myndighetene mener det er greit med dagens motorsykkelkjøring og ikke promillekjøring.
- De utgjør jo den samme risikoen, gjentar han, før han fortsetter; Sitat slutt.
Living is Riding....
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Er jo saklig til tusen den skrivelsen fra TØI, og det er jo forståelig at de vil støtte en ansatt.
Men som Bernt'ern påpeker, de vil ikke ta i Assums uttalelse som helt klart er ment som en oppfordring til å innføre restriksjoner på MC-kjøring.
Men som Bernt'ern påpeker, de vil ikke ta i Assums uttalelse som helt klart er ment som en oppfordring til å innføre restriksjoner på MC-kjøring.

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
NMCU sitt svar:
TØI sitt svar på det igjen:Når munnen renner over med det hjertet er fullt av
Terje Assum, forsker ved Transportøkonomisk institutt gjorde tre grove feil når han uttalte seg til P4 i dag morges. For det første kom han med en usaklig sammenlikning mellom fyllekjøring og motorsykkelkjøring. For det andre baserte han de flåsete uttalelsene sine på noen få, utdaterte MC-rapporter - som til og med stammer fra hans egen arbeidsplass. For det tredje kommer han, helt uten noen plausibel grunn, ut i det offentlige rom og mer enn antyder at motorsykkelkjøring burde forbys på lik linje med fyllekjøring. Alt dette kommer til overmål fra en mann som villig innrømmer at han ikke har særlig god greie på motorsykkel.
Å dra til med å si at det å kjøre bil med 0,8 i promille er farlig - like farlig som å kjøre MC - er nok sikkert tøft på forskerseminarer. Men når det blir gjort på landsdekkende radio i beste sendetid - og i egenskap av forsker - blir det bare litt uanstendig og veldig, veldig tåpelig. Dessuten er det respektløst overfor en gruppe trafikanter som både jobber hardt for å bedre egen sikkerhet og som dessuten framstår som en del av løsningen på de store miljø- og framkommelighetsproblemene.
Når vi snakket med Assum på telefon i dag morges, spurte vi hvilke MC-rapporter han refererte til. Det viste seg at den nyeste rapporten var basert på tallmateriale fra 2000 og 2001. Den eldste rapporten stammet helt tilbake til begynnelsen av 80-tallet. Når man skal gjøre slike tøysete sammenlikninger av "epler og pærer" er det i alle fall smart å bruke oppdaterte data. Basert på statistikk fra Statistisk sentralbyrå og Vegdirektoratet har NMCU beregnet risikoen ved MC-kjøring helt siden slutten av 70-tallet. Om vi holder oss til den tidsperioden Assum referer til har risikoen gått ned fra 3,84% i 1984 til 0,5% i 2005 (ulykker i % av bestand). Ingen annen trafikantgruppe kan vise til en slik reduksjon i risiko.
En seriøs trafikksikkerhetsorganisasjonen som Trygg Trafikk mener også at Assums sammenlikninger er meningsløse. I et intervju med P4-nyhetene sa nemlig direktør Leif A. Ellevset at Assum burde hold disse tankene for seg selv. Han berømmet samtidig MC-folket for det interne trafikksikkerhetsarbeidet.
NMCU protesterer ikke på at det å kjøre motorsykkel kan være farlig. Derfor har vi alltid hevdet at MC-kjøring krever svært kompetente førere. Men i denne sammenhengen blir det jo relativt interessant å sjekke ut hva det er som gjør at det kan være farlig. Hadde Assum fulgt med på internasjonal MC-forskningen, for eksempel den store paneuropeiske, EU-finansierte studien, Motorcycle Accident In Depth Study (MAIDS), ville han ha visst at 87% av alle de nær 1000 ulykkene i databasen er kollisjoner mellom bil og MC og at MC-føreren er den skyldige part i bare 30 % av ulykkene. Dette er tall som bekrefter funnene i TØIs egen rapport, "Motorsykler og mopeders synlighet" (Alf Glad/TØI/1999). Når man vet dette blir det nokså tøysete å spekulere i et forbud mot motorsykler. Litt som å foreslå et forbud mot forskjærkniver fordi de kan brukes til å ta livet av folk.
Men det mest skumle med Terje Assums uttalelser er nok likevel at munnen hans antagelig renner over med det hjertet hans er fullt av. Det er nok dessverre grunn til å tro at Terje Assum - som har en sentral rolle som premissleverandør for motorsyklismens framtid - ikke klarer å la være å fortelle oss om fordommene sine mot motorsyklister. For åpen mikrofon.
NMCU kan ikke forstå at en seriøs forskningsinstitusjon som TØI er tjent med ansatte som helt ubedt fremsetter slike tabloide synsinger som det Assum gjorde i P4-intervjuet i dag morges. Det vil i alle fall prege NMCUs syn på det arbeidet denne forskeren eventuelt måtte presentere i framtiden.
Risiko ved motorsykkelkjøring
Av instituttsjef Lasse Fridstrøm, Transportøkonomisk institutt
Forsker Terje Assum ved TØI uttalte i intervju med P4-nyhetene fredag 19. mai at ulykkesrisikoen ved å kjøre motorsykkel er omtrent like stor som ved å kjøre bil med promille rundt 0,7 – 0,8. Dette har vakt reaksjoner i motorsykkelmiljøet, og Norsk motorcykkelunion(NMCU) har lagt ut en kommentar på sin hjemmeside, hvor det står at ”MNCU kan ikke forstå at en seriøs forskningsinstitusjon som TØI er tjent med ansatte som helt ubedt fremsetter slike tabloide synsinger som det Assum gjorde.....” TØI ønsker å kommentere dette.
Assums uttalelse var basert på risikoberegninger utført ved TØI (Bjørnskau 2003) og på en nederlandsk undersøkelse om risiko ved promillekjøring (Mathijssen & Houwing 2005). Fordi intervjuet skulle være kort, snakket Assum om motorsykkelkjøring generelt, uten å skille mellom moped, lett og tung motorsykkel.
TABELL 1
Bjørnskaus undersøkelse viser at i 2001-2002 hadde fører av moped og lett MC cirka 7,5 ganger høyere risiko for å skade seg selv i ulykke enn fører av personbil, mens fører av tung motorsykkel hadde omtrent 5 ganger så høy risiko. Den nederlandske undersøkelsen viser at personbilfører med ”lavpromille”, dvs. promille mellom 0,5 og 0,8, har vel 8 ganger så høy risiko for å skade seg selv som en edru bilfører.
De risikotallene Assum brukte er fra 2001-2002. Dette er de siste tallene som er publisert, men de er likevel 4-5 år gamle. Er bildet et helt annet i dag?
Tabellen nedenfor viser drepte og skadde bilførere samt førere og passasjerer på lett og ”annen” motorsykkel eller moped for årene 2001 og 2005. I alt for motoriserte tohjulinger er antall drepte og skadde økt med 13 prosent i perioden 2001 – 2005. Risikoberegninger, dvs. tall for drepte og skadde pr personkilometer, foreligger ikke for 2005. Men vi vet at motorsykkelbestanden har økt med snaut 22 prosent fra 2001 til 2005. Det tyder på at risikoen er gått noe ned i løpet av de fire årene.
TABELL 2
Tallet på drepte og skadde bilførere gikk ned med 5 prosent fra 2001 til 2005, samtidig som bilbestanden økte med 10 prosent. Alt i alt tyder statistikken derfor ikke på at motorsyklister og mopedister har lavere relativ risiko, sammenliknet med bilførere, i dag enn i 2001. Fortsatt er førere av motoriserte tohjulinger utsatt for vesentlig høyere personskaderisiko enn bilførere. Det er et statistisk faktum at denne risikoen er i samme størrelsesorden som risikoen for en bilfører med promille et sted mellom 0,5 og 0,8.
Assums uttalelser er av enkelte andre blitt spisset i retning av at enhver motorsyklist er en større trussel i trafikken enn en notorisk fyllekjører. En slik fortolkning er det ikke grunnlag for. For det første er det stor forskjell på ulike trafikanters risiko. Mange motorsyklister er meget sikre og kjører helt uten uhell. Risikotallene uttrykker gjennomsnittet for alle førere av henholdsvis motorsykkel og bil. For det andre gjelder risikotallene kun skade på egen person, ikke på trafikanter utenfor eget kjøretøy. Om en skulle trekke inn skade på andre, ville trolig motorsyklistene komme heldigere ut. For det tredje gjelder sammenlikningen bilførere med ”lavpromille”, ikke den overstadig berusede personen som velger å kjøre hjem fra fest.
Referanser:
Bjørnskau, T. Risiko i trafikken 2001-2002. (TØI-rapport 694/2003), tabell 4.
Mathijssen, MPM & Houwing, S.
The prevalence and relative risk of drink and drug driving in the Netherlands.
In: Assum, Mathijssen, Houwing, Buttress, Sexton, Tunbridge, Oliver: The prevalence of drug driving and relative risk estimations. A study conducted in the Netherlands, Norway and United Kingdom; Project IMMORTAL, funded by the European Commission under the Transport RTD Programme of the 5th Framework Progamme. 2005. Table 2.15.
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Selvfølgelig gjør de ikke det.Bernt`ern wrote:Transportøkonomisk institutt har nå kommet med en "forklaring" til Assums uttalelser i radioen:
http://www.toi.no/article18939-4.html?view=1
De kommenter ikke Assums påstand:
Sitat: Nettopp av den grunn mener han det er betimelig å stille spørsmålet om hvorfor myndighetene mener det er greit med dagens motorsykkelkjøring og ikke promillekjøring.
- De utgjør jo den samme risikoen, gjentar han, før han fortsetter; Sitat slutt.
Dette er brannslukking, og jeg tror IKKE det er videre hyggelig å måtte gjøre det.
Så hvorfor var/er Terje Assum så fordomsfull at han tolker det dit han gjør?For det andre gjelder risikotallene kun skade på egen person, ikke på trafikanter utenfor eget kjøretøy. Om en skulle trekke inn skade på andre, ville trolig motorsyklistene komme heldigere ut.
Hvorfor fremsatte han saken på denne måten?
Det jeg mener er at denne falske "sannheten" slik den kommet frem av media ikke skal få livets rett. Det som evt er manifistert hos andre som måtte ha samme mening og holdning som han selv, må få vite på hvilket grunnlag påstanden er kommet frem og hvordan det egentlig henger sammen. At det er snakk om en risikofaktor for egen person.
Men heller ikke her vil det komme tydelig nok frem at;
Hvorfor fokuserer Terje på mc-kjøringen?
Jo, fordi den har "interessante" tall... ?!?
Hvorfor fokuserer han ikke på bilkjøringen og promillekjøringen som den største trussel for disse personskadene?
Ikke interessant nok?
Hva er grunnen til dette?
Kan se ut som han bedriver en slags propaganda, eller har skjulte hensikter.
Det hele er merkelig satt sammen, og han setter fokus på helt feil sak, av hvilket årsaker?
Har han hatt det så travelt at han ikke rakk å legge frem hele saken, så må han heller ikke legge frem noen sak. Slik jeg ser det har han LAGET en sak ut fra en ikke-sak, eller det hele er en "hastverk er lastverk".
Det er klart at slik ikke kan gå upåaktet hen!
Noen som har fått noen fler svar fra han?

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A



- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Tror ikke de kan det.Ragnhild wrote:Er jo saklig til tusen den skrivelsen fra TØI, og det er jo forståelig at de vil støtte en ansatt.
Men som Bernt'ern påpeker, de vil ikke ta i Assums uttalelse som helt klart er ment som en oppfordring til å innføre restriksjoner på MC-kjøring.
Men jeg tror IKKE de støtter han i dette.
Dette er et forsøk på brannslukking.
Terje har nok fått "munnkurv".

Noen som fremdeles ønsker han på banen?
Noen som fremdeles ønsker å få NMCU, Trygg Trafikk m fler på banen?
Takk for å holde oss oppdatert om denne saken.

(Flott at den ikke er slukket helt. Håper NMCU er med å holder dette varmt ved å gi et tilsvar.)

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A


