Ducati +effekt

Prat om tung MC.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

stiann wrote:dere kan jo ikke se helt blind på hk her da. hva skal du med hester når du ikke har dreimoment. Ducati har masse dreimoment og vinner en del på det. ducati ble jo på andre plass i motogp nå på søndag og det kan de takke dreimomentet sitt for. og helt klart føreren selfølgelig. synd med rossi som fikk tekniske problemer.
Dreiemoment alene sier ingenting, det som teller er effekkurven, man kan tjene på å ha en relativt flat effekkurve feks. `Dreiemomentet er som den ene siden i et firkant, og motorytelsen er gitt av arealet. Bare fordi den ene siden er lang(stor), så betyr ikke det at arealet er stort. (om du lurte, så er den andre siden turtallet).

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Må bare le litt, for her kommer denne diskusjonen opp for endte gang. Tør jeg tippe 15 sider hvor det står det samme som i de andre trådene ? :)
stiann

Post by stiann »

vet det, men her virker det som om folk bare ser på hk og ikke på dreiemoment. skulle bare ha frem at det ikke bare er hk alene som sier hvordan sykkelen går.
gsxr 750 street figther yamaha yzf r1
TDK

Post by TDK »

stiann wrote:dere kan jo ikke se helt blind på hk her da. hva skal du med hester når du ikke har dreimoment. Ducati har masse dreimoment og vinner en del på det. ducati ble jo på andre plass i motogp nå på søndag og det kan de takke dreimomentet sitt for. og helt klart føreren selfølgelig. synd med rossi som fikk tekniske problemer.
Såvidt jeg husker kjører vel med en 990cc V4 i motoGp, så det blir jo noe helt annet enn en vanelig ducati...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Joda

Post by Joda »

MotoGP-sykkelen kan overhodet ikke sammenlignes med gatesyklene. Det blir som å sammenligne en Ferrari 360 med formel1-bilen deres.

At twin har så grusomt mye moment er en myte. Hvis man sammeligner effekt- og moment-kurver så ser man at en firer med samme kubikkantall produserer omtrent like mye dreiemoment i bunn og på mellomregisteret samtidig som den er fullstendig overlegen på toppeffekt.

Årsaken til at twin føles kraftigere på bunn er rett og slett at den mangler toppeffekt og derfor føles sterkere på bunn. En annen pussig ting jeg har oppdaget er at twins generelt virker til å være mye lavere giret enn tilsvarende firere.
03 GSX-R 1000
ATWindsor

Post by ATWindsor »

stiann wrote:vet det, men her virker det som om folk bare ser på hk og ikke på dreiemoment. skulle bare ha frem at det ikke bare er hk alene som sier hvordan sykkelen går.
Og jeg skulle bare ha fram at du tar feil, man kan se det på effektKURVEN alene. (dvs man må vel ta med girringen også, men om vi holder oss til motorkareteristikker).

AtW
Desmo-Dude
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Har ikke veldig mye teknisk peiling på akkurat dette,men mener jeg har hørt at v-twin har en mye jevnere effektkurve enn rekkemotorer.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
rerell

Post by rerell »

Jag tror att mycket av snacket om mer moment och jämnare effektkurva hos twinnar har gått ut på datum. Det är som Joda säger, en modern R4 har ungefär lika mycket eller lite mer moment vid varje givet vartal som en normal twin i samma storlek. Effektkurvorna brukar därmed följa varandra ganska bra upp till strax under twinnens maxvarv, där twinnens kurva normalt flatar ut, medans R4'ans kurva skjuter kraftigt uppåt.

När man däremot jämför 750cc twin mot 600cc R4, vilket är ganska vanligt, så brukar twinnen ligga över (tidvis mycket över) R4'an i effekt genom hela registret, och R4'an kommer ikapp och förbi (men inte speciellt långt förbi alla gånger) efter twinnens varvstopp.

Exempel nedan (gäller 2003-modeller):
Image
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Hmm...ingen som nevner tripler her ser jeg.....
Joda

Post by Joda »

Rerell:
Jeg mente med samme motorvolum. Klart at med større volum vil en twin ha fordel av mer moment.
03 GSX-R 1000
Doofy

Post by Doofy »

Hmmm der ser man... den effektkurven viser ihvertfall resultater... Ser her at man klager på at man legger dette sjel i sykkelen.. hvofor klage på slikt? er det ikke bra at man faktisk legger litt mer i motorsykkelkjøringen enn det å bare ligge i 300 km/t på en rett strekke?

I mitt tilfelle ihvertfall så handel mc om så mye mer enn bare hestene og farten. kall meg gal eller hva som helst, men slik er nå jeg da :)
Doofy
DUCATI "The closest ting to an orgasm"
<<JUST>> Ducati 900SS
Joda

Post by Joda »

Poenget mitt er at alle sykler har sjel, men særlig Ducati-eiere ser ut til å påberope seg mer sjel enn andre... Hvorfor?
03 GSX-R 1000
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Ingen mc-er har sjel. De er en haug med aluminium, plast og jern.

Det er snakk om smak og behag, hva man liker. Posøreffekten er vel ikke helt borte den heller. Fatter ikke at folk gidder å bry seg med hva andre kjører, så lenge de selv har den sykkelen de vil ha og andre trives med sin.

Mc er mc, takk og pris for mangefoldet. Finner noe kult med hver eneste mc jeg ser jeg, men så er jeg kanskje over middels interessert :wink:
ATWindsor

Post by ATWindsor »

lassie wrote:Ingen mc-er har sjel. De er en haug med aluminium, plast og jern.
Heh, om man skal se på det slik, så er det vel strengt tatt ingenting som har sjel?

AtW
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Det er nok ganske riktig det ATW..
Post Reply