supermons

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

supermons

Post by supermons »

// Jeg startet bloggen med nicket demons, men velger etter 2000 poster å skifte til supermons.

Da tenkte jeg at jeg skulle starte min egen lille bikerlogg :)

Jeg starta min sykkelkarriere på det blide sørlandet i tidlig alder, på en gressklippermotordrevet trehjuling pappa lagde sammen, før jeg i sjuårsalderen putret litt rundt på førstegir på pappas trailsykkel. Til åtteårsdagen min fikk jeg en Malagutti Grizzly 50cc minicrosser som det gikk hardt utover i et par år etterpå. Etter at jeg tok mopedlappen stilnet egentlig motorsykkelkarrieren, da jeg syklet på videregående til jeg fikk meg billappen. Etter militæret flyttet jeg til Oslo, der jeg har bodd en del år og hatt bil de par siste årene. Og nå i det siste har jeg hatt lyst til å komme meg tilbake på sykkelen. Eller iallefall ha mulighet til det hvis jeg skulle få lånt en sykkel. Så da har jeg startet opp :)

Teori var i forrige uke, og første kjøretime var i dag. Gikk mest i å bremse ned og ta igang igjen, samt å passe på blikket og putre rundt med bare en arm på styret og litt åttetallskjøring.

-Mons

Oppdatert intro side 121


Sykler:

Malagutti Grizzly 50 [Solgt]
Suzuki ER100 [Solgt]
Yamaha FZR 600 [Solgt]
Suzuki GSXR 600 [Solgt]
Suzuki GSXR 750[Solgt]
KTM 690 SM[Solgt]

Suzuki GSX750E

Kjøreutstyr:
Hjelm: Hjelm - Shoei
Hjelm: Hjelm - MDS
Dress: Berik Futura skinndress
Dress: Tekstil jakke / Tekstil bukse
Jakke: Lindstrands Charger jakke
Ryggskinne: Scott Soft CR ryggskinne
Sko: Forma F1 Flow
Sko: Acerbis Grafitti
Diverse hansker

MC-lappen tatt 17.08.2006

Sesongstart 2006: 10.09
Sesongstart 2007: 24.04
Sesongstart 2008: 18.04
Sesongstart 2009: 18.04
Sesongstart 2010: 09.04
Sesongstart 2011: 18.04
Sesongstart 2012: 26.03
Sesongstart 2013: 24.04
Sesongstart 2014: ?
Sesongstart 2015: 04.07
Sesongstart 2016: ?
Sesongstart 2017: 02.06
Sesongstart 2018: 21.04
Sesongstart 2019: 25.04


Baner jeg har kjørt på:
Rudskogen: 100+ runder
Trøgstad: 50+ runder
Vålerbanen: 10+ runder
Nurburgring: 9 runder (bil)


Møtt og snakket med fra forumet:
33rpm / Einar
Asfaltkongen
Gixxerman
Jeanette
Gorgeous
BanditBiker
Ulvinnen
Boxer Wolf
Baron von Waffel + junior
Night Rider
Gruzzi (Solo-Twin)
Doofy
Lølle
Småkjeltringen
Attila + bror og verksmester
FemIce + mann
Ragnhild
Shortybebeh
Ninja Turtle (FrodeT)
Tohjulisvingen
Freddie
Paulsen
moto
RuneS
bjor9r
Optimist.dk
Marius I
Bimma
Juliet
Valfar
RH Racing
Bizcocho
gbruaset
hansp + Inger Johanne
LilleDi
mathfjeld
Galilee
inunf
NoName
ssx
Furre
RedRocket + mann
erazar
^nitro
bzzlink
Northman
RuneMC
+et par til der jeg ikke kan plassere nick til ansiktet

Kostnad for å ta lappen:
Teorikurs 1000
Leie av klær: 500
8x dobbeltimer: 8800
Billig dobbeltime: 900
Teorieksamen: 335
Banekurs: 3000
Langkjøring: 3500
Oppkjøring: 2200
Trafikkstasjon: 665

Ekstra oppkjøring
2x dobbelttimer: 2200
Oppkjøring: 2200
Trafikkstasjon: 665
Sertifikat: 200

(Parkeringsbot for bilen mens jeg var på kjøretime: 600 :shock: )
Last edited by supermons on 05 May 2012 16:40, edited 84 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Gratulere med blogg ;)

Kjekt at folk tar seg turen inn her å skriver. Mye morro å lese etterhvert.

Har selv nettopp tatt lappen (3. mai i år) og jeg har kjørt en god del. Hver dag er en fest :)

Klikk innom å les, har vært på ett par turer og lagt ut noe bilder

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Takk takk, sjekka bloggen din :) Kommer til å stjele ideen din om å poste komplette kostnader for å ta lappen etterhvert som jeg kommer litt bedre igang.

Hadde ny kjøretime i går, og skal ha enda en i morgen.

I går gikk det litt på nedbremsing og nedgiring i den sammenhengen, pluss to øvelser for krypkjøring. Må også fokusere mye på blikket, å holde det oppe.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Ja det med blikket er noe alle sliter med, hvertfall i begynnelsen. Hver gang jeg bremset så datt blikket ned mot framdekket.
Og ved 8-tallskjøring var det langt ifra noe bedre hehe.

Men dette kommer seg når du lærer selv viktigheten med å plassere blikket høyt opp og fram. Litt snålt og "Kontrollert Nedbremse" i 80 på bane. dette føltes vannvittig fort, men etter jeg fikk lappen og ferdes på egenhånd tok jeg "Kontrollert Nedbrems" (les=Nødbrems) i 120 km/t på landevei. dette gikk som en drøm, og det er sykt å se hvor liten plass du egentlig trenger for å stoppe med bare to hjul.

Jeg er vedlig fornøyd med den opplæringa jeg fikk http://www.sal-mc.no/ (litt snikreklame) Var utrolig mye jeg lærte meg som sjåfør.

Lykke til på neste kjøretime ;) er det ikke gøy? hehe

Få høre hvordan det går videre!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Er kjempegøy :D Glad jeg hadde litt kjøreerfaring fra før, slik at det går fort frem på kjøretimene..

Var ikke i 80 denne timen, er sikkert litt det jeg skal øve på neste.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Sånn, enda en kjøretime unnagjort. Gikk en del på kraftige nedbremsinger, med låsing av bremser. Absolutt ikke så ille som jeg hadde trodd. Ellers så gikk det litt på balanse og kjøring mellom kjegler i svinger. Øvelsen der du skal kontrastyre/dytte på motsatt side av styret. Skikkelig uvant, men skjønte tilslutt hvordan det funka. Vet jeg må øve mer på det.

Fikk beskjed om at det var trafikk neste gang :D Usikker på om han mente ut i trafikken eller øve på trafikksituasjoner inne på plassen der. Men det får jeg se neste time. Mulig kjøring snart, eller så blir det ikke før fredag neste uke.

Uansett, gøy er det :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Det med kontrastyring slet jeg med litt selv i opplæringa. lå å "lunka" i 30 - 40 km/t og skulle dytte motsatt for å svinge til høyre/venstre. Dette med kontrastyring visste jeg og forstod. Men det var ikke før jeg kom meg ut i trafikken jeg virkelig forstod hvor mye jeg trengte den lille treninga jeg hadde hatt på bane!

Det er meget effektivt og gjør seg helt klart å kunne når du ferdes i trafikken, spes rundkjøringer!

Var selv på en liten tur i dag......å jeg tenker mange ganger....Fy flate det er hærlig med MC 8)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Både gleder meg og gruer meg til trafikken egentlig, blir sikkert kjempegøy, men har aldri kjørt i masse trafikk med sykkel enda.. Har for det meste kjørt på småveier og i skauen og på jordet hjemme.. Og litt langs veier når vi tok mopedlappen, men da bodde jeg langt unna rundtkjøringer og trafikklys.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Du kommer nok til å finne deg godt til rette i trafikken. Det kan sikkert virke litt skremmende til å begynne med, men det går nok fort over ;)

I dag plasker det ned ute, så sykkelen skal få seg en kvile dag :) Satser på at det letter til i morra eller søndag!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Kjørte litt i trafikken idag. Gikk greit, var veldig uvant.. Fikk veldig gode kommentarer etterpå, at vi kunne begynne på det trafikalske nå, at han synes jeg var god på det tekniske. Så da er det mer trafikk på onsdagen :) Var heller ikke så ekkelt å kjøre med to på sykkelen som jeg hadde trodd.. Var også lettere å holde blikket oppe, siden man har mange ting å følge med på..

Merker forresten at det er god forskjell på å kjøre i byen med sykkel og bil. Kjører jo ikke bil med hjelm, og tenker over trikkeskinner så veldig mye..

Kjørte litt på plassen inne der etterpå, og prøvde meg litt på kontrastyring og sånt, er fortsatt litt ekkelt når du gjør det bevisst..

Ellers er det veldig gøy å kjøre når det går så fort fremover og man lærer mye :)

Første posten blir nå oppdatert med kostnader så langt, så de er lette å finne for andre som lurer på priser :idea:
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Entusiastisk prøvde jeg å fortelle dama litt om hvordan det hadde vært på første kjøreturen i trafikk.. Og svaret jeg fikk var: Å.. Og hvor harry hun syntes det var med folk i fullt kjøreutstyr, for det hadde hun sett tidligere samme dagen.. Tror litt bearbeiding må til.. Særdeles lite autofili ute og går der, klager nemlig også på hvor ubehagelig det orginale sportsunderstellet på bilen min er også..

Neste kjøretime er forresten onsdag, og da er det enda en tur ut i trafikken. Jeg gleder meg iallefall :D
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Da var enda en kjøretime i trafikk unnagjort. Neste time mandag. Og nå er jeg så sliten at neste fornuftige oppdatering i bloggen kommer etter neste kjøretime :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Hatt kjøretime i dag og :)

Kjørte enda en runde på Tøyen/Grünerløkka, og det gikk litt bedre denne gangen. Men sliter fortsatt litt med å få full oversikt over alt, og få det til å gå smooth..

Oppdatert kostnader i første post..
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Her i Oslo høljer det ned akkurat nå.. Og jeg har kjøretime om litt over to timer.. Har blitt overrasket positivt over det å kjøre på våt asfalt og vanndammer, men å kjøre i høljeregn, nei takk :cry:
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Regna heldigvis ikke så ille under kjøretimen. Var litt regn akkurat ved oppvarminga og litt balanseøvelse før det bar ut i trafikken.. Og det funket så mye bedre! Alt gikk glatt, og vi tok oss en tur ut på rv4 mot Gjøvik. Så da fikk jeg testet litt motorveihastigheter og.. Veldig uvant for en som bare har grisekjørt rundt på jordet hjemme.. Fortsatt litt å bli vant til med av og påkjøringsfelt i høy hastighet, og bli vant til de vonde speilene.. Ser mye bedre i speilene på bilen, selv om kjøresykkelen har fire.. Blir vel kanske bedre uten en bakpå i gul vest..

Nå tror jeg virkelig jeg bør lese litt på teorien :) Burde kanskje lest bilteorien om igjen også?
Last edited by supermons on 22 Jun 2006 09:42, edited 1 time in total.
Post Reply