ventiljustering
ventiljustering
Hva bør intervallene på ventiljustering til zx6r ligge på?
Ca pris på verksted med synking og justering?
Ca pris på verksted med synking og justering?
er det ikke hver 24.000 da
Mener på det!

Mener på det!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
YouTube
MyRoute-app
- ninja-mannen(c)
- MC: Kawasaki ZX6-R `03
- ninja-mannen(c)
- MC: Kawasaki ZX6-R `03
Hvor viktig er det å følge intervallene på ventiljusteringen? (skjønner at motor kan skjære seg pga klaring og at det brenner seg fast..)
Men "skal" det gjøres hver 12000 eller pleier dere å kjøre til det må gjøres? Tenker at det ikke er noe vits å betale for 6,5 arbeidstimer+ evt deler hvis det ikke er behov for det.
Hva pleier dere å gjøre?
Men "skal" det gjøres hver 12000 eller pleier dere å kjøre til det må gjøres? Tenker at det ikke er noe vits å betale for 6,5 arbeidstimer+ evt deler hvis det ikke er behov for det.
Hva pleier dere å gjøre?
- Speedy Gonzales
- MC: Z1000 08
Jeg kan ikke si jeg skjønner hva du spør om. Om man skal følge intervallene eller gjøre det når det "skal" gjøres? Hva får deg til å tro at det er forskjell? Intervallet er en kontroll. Ikke sikkert noe må justeres, men det skal kontrolleres.ZX6R wrote:Hvor viktig er det å følge intervallene på ventiljusteringen? (skjønner at motor kan skjære seg pga klaring og at det brenner seg fast..)
Hva pleier dere å gjøre?
Du vet tydeligvis også om følgene ved ventiler som ikke lukker pga manglende justering, så du har svart utmerket godt på ditt eget spørsmål

- Speedy Gonzales
Keihin wrote:Jeg kan ikke si jeg skjønner hva du spør om. Om man skal følge intervallene eller gjøre det når det "skal" gjøres? Hva får deg til å tro at det er forskjell? Intervallet er en kontroll. Ikke sikkert noe må justeres, men det skal kontrolleres.ZX6R wrote:Hvor viktig er det å følge intervallene på ventiljusteringen? (skjønner at motor kan skjære seg pga klaring og at det brenner seg fast..)
Hva pleier dere å gjøre?
Du vet tydeligvis også om følgene ved ventiler som ikke lukker pga manglende justering, så du har svart utmerket godt på ditt eget spørsmål
Hehe

Det er bare slik at noen ganger er det enkleste å bare spørre om ting Keihin

Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
- Speedy Gonzales
Sant det..ZX6R wrote:Lenge siden skoletider, blir vanskelig å formulere seg da...![]()
Skulle egentlig fram til akkurat det du sa, at det holdt å kontrollere mest sannsynlig...
Fort gjort å slenge inn spørsmål her før man tenker seg om...
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
Kawasaki z1000 08 mod
Ventiler
Når du har kjørt motoren en stund vil ventiltallerken, sete, koner og evt. vippetøy bli noe slitt. Dette fører til at klaringen mellom vippearm og ventilspindel øker gradvis. Poenget med en oppsatt kontroll etter et gitt antall gangtimer/km er nettopp å kompensere for denne slitasjen slik at ventilene åpner og lukker til nøyaktig riktig tid og at slitasje på vippetøy/ventil ikke skal komme ut av kontroll. Dere har sikkert hørt på gamle biler som ikke har justert ventilene på en stund at det tikker. Poenget med at det skal være en liten klaring skjønner dere sikkert. Det skal være rom for materialutvidelse i.f.m. varme.
Mitt råd er: Selv om teorien ikke alltid stemmer i praksis vil dere normalt måle en noe større klaring mellom vippetøy og ventilspindel ved oppsatt kontroll. Leverandøren har ved tester funnet ut når ventilklaringen normalt er blitt så stor at det bør etterjusteres/kontrolleres. Følg disse rådene uten at du nødvendigvis skal stoppe midt i en rundkjøring fordi km telleren viser "nu er det dags".
Klaringen kan ikke bli midre uten at justeringen endrer seg p.g.a. dårlig låsing etc. Skjer dette og ventilene ikke lukker helt, har du et stort problem med brenning av både ventiler og seter. Pass derfor godt på at du låser godt etter justering.
Mitt råd er: Selv om teorien ikke alltid stemmer i praksis vil dere normalt måle en noe større klaring mellom vippetøy og ventilspindel ved oppsatt kontroll. Leverandøren har ved tester funnet ut når ventilklaringen normalt er blitt så stor at det bør etterjusteres/kontrolleres. Følg disse rådene uten at du nødvendigvis skal stoppe midt i en rundkjøring fordi km telleren viser "nu er det dags".
Klaringen kan ikke bli midre uten at justeringen endrer seg p.g.a. dårlig låsing etc. Skjer dette og ventilene ikke lukker helt, har du et stort problem med brenning av både ventiler og seter. Pass derfor godt på at du låser godt etter justering.
Re: Ventiler
Joda, i mange tilfeller blir klaringen mindre. Det skyldes at ventilen og ventilsetene blir slitt. Da kommer ventilen nærmere kamaksler/vippearmer, og klaringen blir mindre. Dette vil gi ventiler som ikke lukker slik de skal hvis man ikke justerer. Ideelt sett burde antagelig shimsene mellom ventil og pusher vært laget av et så dårlig materiale i forhold til ventil og pusher at de blei slitt slik at klaringen faktisk ble større. For dette er et mye mindre problem enn for liten klaring.kybelole wrote:
I de tilfellene jeg har vært borti har jeg uten unntak måttet skifte til tynnere shims for å øke klaringen. Mulig det er forskjell mellom motorfabrikatene alt ettersom hvilke materialer som brukes i ventiler/ventilseter.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar er på sporet her, og forklaringen er enkel og konsekvent:
Er motoren av lettmetall vil toppen slites mest, og dermed minker klaringen til løfterne inntil de blir liggende og ventilen ikke lukker.
Det er vel fint lite/ingen av nyere sykler fra Japan som _ikke_ har lettmetallsmotorer tenker jeg, uten at jeg vet sikkert.
Er motoren av lettmetall vil toppen slites mest, og dermed minker klaringen til løfterne inntil de blir liggende og ventilen ikke lukker.
Det er vel fint lite/ingen av nyere sykler fra Japan som _ikke_ har lettmetallsmotorer tenker jeg, uten at jeg vet sikkert.