Trim av Suzuki Marauder GZ 125

Prat om lett MC.
Post Reply
Daasbak

Trim av Suzuki Marauder GZ 125

Post by Daasbak »

heisann.

jeg sitter her med en Suzuki Marauder GZ 125 99mod og syns denne drar altfor dårlig, den går såvidt over 100 km/t på flatmark uten motvind. :(

dette er en 4-takter som desverre bare har 11 HK.
så jeg er veldig sugen på å få litt mere HK ut av denne, har dere noen tips til trim av denne?
jeg har forresten vert hos min nærmeste Suzuki forhandler (der jeg kjøpte den) å spurt om det er noen som lager effektanlegg til denne, men de kunne ikke finne noen=/

takker på forhånd for svar =)
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Vet ikke om noen enkle tiltak, men har du mulighet til å sveise igjen potta kan det kanskje ha litt effekt å fjerne all inmaten met unntak av støydempingen som ligger bak "gitteret" som er satt inn mot veggen i potta.
Da har motoren i hvertfall ingen motstand når den skal presse eksosen ut.
Går den dårligere må du kjøpe et luftfilter som slipper inn mer luft enn det orginale, kanskje til og med dyse om så du får nok bensin inn i systemet.
Uansett får du i alle fall en mye grommere lyd av å gjøre det, effektøkningen får du helelr se på som en bonus, for jeg er ikke 100% sikker på at det vill hjelpe merkbart. Men 11HK er lite selv til 4-takt å være :P

Du sier at den knapt klarer 100km\t på flat vei osv. Hvilket gir og hvilket turtall har du? Det er jo ikke akkurat noen fartsmaskin du har, og i og med at du bare har 5 gir så kan det hende du må dreve om for å kjøre fortere. Toppfarten jeg finner på diverse nettsider er oppgitt til 105km\t, så...
Daasbak

Post by Daasbak »

Ja, det er jo en mulighet det også=) takker for tips ;)

når jeg har 100 km/t med den ligger jeg som regel i 4. gir, på ganske høyt turtall:P denne sykkelen har ikke sånn "turtalls måler" så jeg vet ikke helt eksakt turtall:P
når jeg girer opp i 5. gir synker både farten og turtallet en del, og det tar seg ikke opp igjen for å si det slik, så det er ikke så ofte jeg ligger i 5. gir:P (bare når jeg cruiser sakte rundt i 50 - 60 km/t:roll:)

jeg har forresten hørt at det vil hjelpe å bytte topp, er dette noe jeg bør vurdere? noen som har peiling på hvordan dette gjøres, og hvor mye det vil hjelpe?
Post Reply