Dispensasjon etter mistet førerkort?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
rogna

Dispensasjon etter mistet førerkort?

Post by rogna »

Til vanlig overholder vi fartsgrensene, men som de fleste kjører også vi over grensen en gang i blant og en enda sjeldnere litt for mye over grensen...

Har aldri hatt noe tull tidligere men nå sitter vi jaggu meg begge to uten førerkort! Passe dumt og unødvendig dette, men vi blir nok bare nødt til å deale med det. :cry:

(Finnes vel formildende for yrkessjåfører og lignende men det hjelper ikke oss.)

Problemet blir bringing og henting av barn som skal i barnehagen.
Finnes det en eller mulighet for å få dispensasjon for f.eks kjøring av til og fra barnehagen eller lignende :?:
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Tviler jeg sterkt på.

De fleste har mange gode grunner for hvorfor nettopp de har behov for å beholde kortet, jobb, praktisk ting osv.

Om det er slik at å miste kortet medfører "tragedie og masse problemer", bør man kanskje legge det inn i sine beregninger før man vrir på rulla eller pusher pedalen for langt ned.

Speeding er kalkulert risiko. Sometime you win, sometime you loose.

That's life
Last edited by Banditbiker on 22 Jun 2006 23:32, edited 1 time in total.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tviler også sterkt på dette da det blir en familiesak. Enten må dere ordne med buss, taxi(jævla dyrt i lengden ja), barnepasser med førerkort osv.. Det finnes måter og ordne dette på, men om man er yrkessjåfør så mister man jobben på flekken om man ikke kan kjøre :)
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Dag Erik Pedersen (syklist) klarte å få tilbake lappen etter å ha mistet den under en Chrysler promotion turn'e.

Grunnen til at han fikk den igjen var at han var trener for det Italienske landslaget og fikk en Italiensk ambassadør til å søke Norske myndigheter på vegne av seg. Skal vel litt til at dere har tilsvarende kontakter men man vet jo aldri... :idea:

Polti i Larvik ble ganske snytt da de stoppet ham i bilen (de var jo sikre på at han hadde mistet lappen for lang tid).

Om lappen er vekk for en lenger periode har det jo stått noen stykker i VG om folk som drar til Øst Europa og tar lappen der :idea: Så lenge det er et land innenfor EU så er dette et "smutthull" for folk som har mistet lappen. Mynighetene er klar over dette "smutthullet" så det tar nok ikke lang tid før det skjer noe med loven (tror ikke det har skjedd noe enda). Leste om dette for ca 3-5 mnd siden.
rufse

Post by rufse »

Om du hadde vært riktig smart, hadde du stukket innom en politistasjon umiddelbart etter at den ble fratatt. Der kunne du fått ustedt et dublikat - som du da kunne kjørt på.... :D
Selvsagt ikke helt lovlig, men sjansen for at en evt. politimann ville dobbeltsjekket deg ved en kontroll, er svært liten...
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

En kompis av meg fikk lov å kjøre fra Håkonsværn (marine base i bergen) til hjemmet sitt da han mistet lappen i en fartskontroll..

jaja, da går eg og legger meg .. skal bli GODT. HEY!" 8)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Keihin

Post by Keihin »

Hvis dere bare har kjørt "pent", dvs f.eks. kun blitt tatt i en ren laser på landeveien og ikke (i mine øyne) satt liv i fare, så skriv søknad! Dette hjelper ofte, da det faktisk er mennesker (noen av de) som jobber som aktorer.

Jeg fikk lappen tilbake tidligere fordi jeg skulle flytte...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Acehole
MC: Kawasaki Versys

Post by Acehole »

Det var litt anderledes i mitt tilfelle, men jeg slapp å miste lappen.

Kort fortalt tok jeg en råstygg forbikjøring av en sivil politibil, før jeg gasset på til ca 130 i 60-sone (for ordens skyld var det bil jeg kjørte).
Blålysa kom på og jeg tenkte faen..
"Det verste jeg noengang har sett" var det første politimannen sa :(

Nå er jeg riktignok utstyrt med gullstrupe, men likevel var det litt imponerende at jeg klarte å prate meg unna dette.

Jeg skulle mistet lappen i minst 2 år pluss bøter i XXL-klassen, men jeg sa at jeg var dønn avhengig av bilen i jobben og fortalte så mye piss som jeg klarte å finne på.

Det hele endte en halvtime etterpå at jeg fikk beholde lappen, fikk null bot og bare en "ikke kjør sånn mer" :D

Så - er du i ferd med å miste lappen så prat høl i øra med "det er så synd på meg piss" til politimannen og så lar han være å anmelde deg om du er heldig :D
Winalot

Post by Winalot »

Beklager hvis jeg er uhøflig eller noe slikt nå om jeg sier dette, men et såpass tåpelig trekk av politimannen har jeg aldri hørt om før. Hvis reglene allikevel skal være strenge, kan det i det minste være rettferdig spør du meg :roll:
Image
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Det vil bli vist skjønn i slike saker. Spesielt hvis det er barn inn i bildet som det går ut over.

Det er gjort i mange saker før dette.
Winalot

Post by Winalot »

Det er sikkert rett det du sier, men er en en fører av et kjøretøy mener iallefall jeg at en er voksen nok til å ta konsekvensen av egen handling. Hvis en foretar slik kjøring at en kjører 70 km/t fortere enn fartgrensen, og i tillegg tar en "råstygg forbikjøring" så vil iallefall ikke jeg ha slike folk på veien. Hvis jeg blir tatt i å kjøre for fort, noe som jeg sikkert blir en eller annen gang, så vil jeg synes den er kjip men jeg vil iallefall akseptere følgene av den. Jeg håper iallefall selv at jeg er moden nok til det :roll:
Image
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Jaja. Vet hva jeg ville gjort. Man kjører ikke dårligere fordi lappen er inndradd, og rutinekontroller i forbindelse med henting og bringing i barnehager skjer neppe. Størst risk for rutinekontroll om kveldene og i helgene...Så får man bare oppføre seg, og holde seg unna uhell. Evt alleiere seg med en kompis og bruke hans navn/fødselsnr. og skylde på glemt sertifikat om noen skulle spørre....
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Winalot wrote:Det er sikkert rett det du sier, men er en en fører av et kjøretøy mener iallefall jeg at en er voksen nok til å ta konsekvensen av egen handling. Hvis en foretar slik kjøring at en kjører 70 km/t fortere enn fartgrensen, og i tillegg tar en "råstygg forbikjøring" så vil iallefall ikke jeg ha slike folk på veien. Hvis jeg blir tatt i å kjøre for fort, noe som jeg sikkert blir en eller annen gang, så vil jeg synes den er kjip men jeg vil iallefall akseptere følgene av den. Jeg håper iallefall selv at jeg er moden nok til det :roll:
Det var ikke ment som svar til deg Winalot, men på hovedinnlegget :wink:

Tar vi det du svarte på fra acehole så er jeg helt enig med deg.
Kjører man slik så bør man få straff.
Acehole
MC: Kawasaki Versys

Post by Acehole »

Til dere som syns at politimannen gjorde feil i mitt tilfelle her vil jeg si følgende:
Hadde jeg mistet lappen i minst 2 år og fått kjempebot hadde jeg gått rundt og vært så eitrandes forbanna i årevis og jeg vet at jeg hadde gitt en god faen i om jeg hadde lappen eller ikke og kjørt likevel - med de konsekvenser det kunne medført.

Det som skjedde satt en så sinnsyk støkk i meg og jeg er voldsomt glad for den avgjørelsen politimannen gjorde at jeg har i de nesten to årene som har gått siden kjørt som et lam.
Jeg bryter svært skjelden fartsgrensene og er en eksemplarisk bilitst og MC-fører på alle måter!
Han fikk meg til å respektere loven ved å gi meg en sjanse til - og den sjansen skal jeg aldri misbruke!!!

Så jeg vil si at politimannen gjorde det rette ved å la meg slippe med en advarsel fordi:
Jeg har fortsatt lappen.
Jeg kjører veldig pent nå (det gjorde jeg ikke før).
Jeg ville vært drit forbanna på de tåplige norske myndighetene resten av mitt liv og gudene vet hva jeg hadde funnet på da.. :D
Winalot

Post by Winalot »

Hadde alle bare vært som deg med tanke på oppførsel, hadde det ikke vært behov for noe mer reaksjoner enn advarsel :lol:
Image
Post Reply