Gåen pære = sikring som ryker ???

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Jalmar

Gåen pære = sikring som ryker ???

Post by Jalmar »

Var på en tur i går utsatt for at frontlyset slokna. Dette skjedde når jeg slo på fjernlys. Alt lys foran ble borte. Har tre lys foran; parklys, nærlys og fjernlys i hver sin lykt med hver sin pære. Disse er alle underlagt samme sikring.

Det viste seg at sikringen hadde gått. Jeg skiftet sikring, og alt virket slik det skulle, helt til jeg slo på fjernlyset igjen. Da røyk sikringen og alt ble mørkt igjen.

I dag har jeg vært ute i garasjen for å sjekke opp litt. Jeg trodde kanskje at det var fjernlysbryteren som var synderen i og med at sikringen røyk hver gang jeg brukte den bryteren. Sjekket bryteren, men den var i orden. Fulgte så ledningene fra bryter og kontrollerte alle kontakter og skjøter. Alt virket helt greit. Sjekket så pæra i fjernlyset, men også den var helt grei.

Så startet jeg motoren. Lizzie har automatisk kjørelys, så nærlys og parklys tennes når motoren starter. Skrudde på fjernlys, og sikringen røyk igjen. Skifta til ny sikring, og startet opp igjen. Da så jeg at parklyset ikke lyste. Skiftet pæra i parklyset, og dermed var problemet løst! Plutselig virket alle lys og brytere uten at en eneste sikring røyk. :shock:

Så til mitt spørsmål til de som måtte ha greie på elektriske fenomener: Er det virkelig slik at en gåen parklyspære kan være årsaken til at lys-sikringen går når man slår på fjernlys??? :smt017
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Ja, det er jo tydelig at det er det. :wink:

Min teori er at det var overledning i pæra, slik at det trakk mer strøm enn normalt. Når du så skrur over til fjernlys så er det et punkt der både park, nær og fjern lyser samtidig. Da blir det for stor belastning på sikringen og den går.

Jeg vedder ikke mer enn max en tier på denne teorien da.. :)
Jalmar

Post by Jalmar »

Var omtrent samme teorien som min gamle fader kom med. Høres jo fornuftig ut. Parklyspæra er av den typen som ikke har metallsokkel, men kun noen ståltråder som stikker ut av glasset. Og sikringen som sørger for lys i lampene er på 10 A.

Jeg får høre med verkstedet i morra. Det er første gang jeg har vært borti at sikringen går når ei pære tar kvelden. Heretter får jeg ta med meg både sikringer og pærer. :lol:

Takker for teorien, og tar gjerne imot flere teorier eller utdyping av gjeldene teori. :D
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
sveiva
MC: NÅ: Honda cb1000r-09
Tidligere: Kawasaki ER6F-06 wrf 450-04,Fj 1200-97, transalp-87,kh 100-84
Sønner 7og 3 år: TTR 50 -07

Post by sveiva »

Det stemmer. En kortsluttet pære gjør at sikringen ryker. Det kan og skje at sikringen ryker når en pære ryker, dette pga. den høye amperen i det øyeblikket pæra ryker... :!:
Jalmar

Post by Jalmar »

Takker for svar. :D

Verkstedet bekreftet teorien, og alt fungerer slik det skal nå. Så lærte jeg litt i denne saken også.
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Yngvejos

Post by Yngvejos »

Siden det samme skjedde 2 ganger bør du sjekke 2 ting.

1. At du ikke bruker for sterk pære. på en 10A sikring kan du trekke 120W og jeg regner med at det er flere ting som trekker strøm mens langlyset er på.
2. At + ledningen på langlyset er hel og ikke er kortsluttet til ramma.
Mvh
Yngve
Husqvarna sm-125s
Post Reply