Kriz wrote:teori og virkelighet er to forskjellige ting
10 m/s^2 er fint oppnåelig bremsekraft også i praksis, ellers vil jeg på geneerellt grunnlag si at teori er lagd nettopp med det ene målet i øyet å beksrive praksisen. 3 m/s^2 er som sagt elendig nedbremsing, enten bremser du alt for lite kraftig, ellers så har du enormt dårlige dekk, jeg anbefaler deg sterkt å få undersøkt dekket, or om du har så dårlig grep er det en høyst reell sikkerhetsrisiko for deg.
ATWindsor wrote: 3 m/s^2 er som sagt elendig nedbremsing, enten bremser du alt for lite kraftig, ellers så har du enormt dårlige dekk, jeg anbefaler deg sterkt å få undersøkt dekket, or om du har så dårlig grep er det en høyst reell sikkerhetsrisiko for deg. AtW
Til sammenlikning er en normalbrems (helt alminnelig og behagelig nedbremsing) på omlag 2 m/s^2. Likeledes ligger også en normalakselerasjon på omlag 2 m/s^2.
ATWindsor wrote: 3 m/s^2 er som sagt elendig nedbremsing, enten bremser du alt for lite kraftig, ellers så har du enormt dårlige dekk, jeg anbefaler deg sterkt å få undersøkt dekket, or om du har så dårlig grep er det en høyst reell sikkerhetsrisiko for deg. AtW
Til sammenlikning er en normalbrems (helt alminnelig og behagelig nedbremsing) på omlag 2 m/s^2. Likeledes ligger også en normalakselerasjon på omlag 2 m/s^2.
Men det var dette med teori og praksis da
Man trente jo på dette når man tok lappen og på oppkjøring. 3 m/s^2 er 32 meters bremselengde fra 50 km/t, og 10m/s^2 er 10 meters bremselengde fra 50. Tilsvarende for 80 er 82 meter og 25 meter. Dere kan jo huske tilbake hva dere ligger nærmest.
Disse tallene er jo basert på folks reelle bremselengder.