Oppfordrer til debatt!!! Terje A --> NMCU, TT mfl

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Astaroth

Post by Astaroth »

Det er fullt mulig han selv også har vinklet dette på en negativ måte for MC-førerene, jeg har ikke fått med meg alt innholdet...

Jeg ville bare påpeke at det hele diskusjonen baserer seg på, er riktig - man blir selv skadet like ofte ved å kjøre MC som å kjøre beruset. Jeg fikk intrykk av at mange mente dette var feil.
Image
liffen

Misbruk av statistikk!

Post by liffen »

Jeg har studert litt metode/statistikkbruk og kan konstatere følgende:
"En kan aldri bruke et gruppegjennomsnitt for å si noe sikkert om individet".
I tråd med dette kan man si at selv om statistikken peker mot at mc-førere har en relativt høy risiko for å dø i trafikken (ca som 0,8 i promille), sier ikke dette noe om den enkelte mc-fører.

Det er mange idioter som kjører mc og som tar masse sjanser. Disse drar ulykkesstatistikken opp. Jeg er også glad i fart, men kjører etter forholdene og forsøker å forutse at mine harde medtrafikanter ikke alltid overholder trafikkreglene. I tillegg til aktiv kjøring (med huet), trener jeg også (særlig i starten av sesongen) på nødbrems og kontrastyring.

ALLE MC-FOLK BURDE TRENE PÅ NØDBREMS OG KONTRASTYRING, I TILLEGG TIL Å VÆRE FORUTSEENDE!

Ja jøss det er noe alle kan etter å ha tatt lappen.... Men skal ferdigheter fungere må de trenes på regelmessig. Jeg tror at hvis alle mc-førere:

- Trener regelmessig på sine kjøreferdigheter (altfor mange tror de kan bremse eller svinge unna - helt til de ligger i grillen på en trailerjævel).
- Bruker hodet aktivt under kjøring (jeg tenker alltid på at en bil kan komme i mitt felt rundt neste sving - dette har også skjedd to ganger... - fyllekjøring...)
- ikke er naive i forhold til harde trafikanter (biler bryter trafikkregler, særlig vikeplikt, regelmessig).
- kjører etter forholdene (ny asfalt er glatt i regnvær osv... dette vet ikke alle som kjører mc desverre).
- innser sin dødelighet (en del gir faen - tror de er usårbare...).
så ville vi få en radikal nedgang i mc-ulykker. Jeg kjørte idiot selv, helt til jeg tryna på en dieselflekk i regnvær. Ble heldigvis ikke skadet - sykkeln ble fin igjen for 6000,-. FLAKS - da lærte jeg. For uflaksen finnes og det kan godt hende at jeg dør en dag på mc jeg også. Jeg vil iallefall gjøre mitt for at sjansen er så liten som mulig og derfor trene på hva jeg gjør når uflaksen forsøker å dra meg til :twisted:hælvete :evil:.

Jeg synes det er synd at media ikke fokuserer mer på at det er forskjell på fornuftig og ufornuftig mc-kjøring, virker som om folk flest ikke helt ser at det er en viktig forskjell. Ulykkene skjer jo som oftest ved ufornuftig mc-kjøring og da finnes det eksempler på kjøring som jeg tror kan sammenliknes med en høyere promille enn 0,8....

Er folk enige i dette resonnementet eller mangler jeg noe? :roll:
Last edited by liffen on 27 Jun 2006 15:35, edited 1 time in total.
rufse

Post by rufse »

"ALLE MC-FOLK BURDE TRENE PÅ NØDBREMS OG KONTRASTYRING, I TILLEGG TIL Å VÆRE FORUTSEENDE! "

Dette tipset er jeg enig i. Selv trener jeg ofte på hard oppbremsing, og unnastyring under oppbremsing.
Kan vel nevne 1 episode, der denne trening ble min redniong.

Tidlig i april i år, kom jeg kjørende ned Inndalsveien. Her finnes mange kryssende gater, både med og uten lysregulering. Da trafikken krøp seg avgårdet, valgte jeg å legge meg på utsiden (med blinklyset på). Farten var jo høyere enn hva bilistene holdt (ca. 50km/t). Uten forvarsel, svingte en bil til venstre rett foran meg. Fikk dradd inn for/-og bakbremsen umiddelbart, og styrt til venstre for å få noen ekstra centimeter å stoppe på. Fikk kontakt, men da var farten redusert til et minimum, og jeg slapp fra det med skrekken.
Hadde jeg ikke innøvd dette på forhånd, tror jeg utfalle fort kunne endt med store personskader..!

Føler meg som en meget habil mc-fører, da jeg kjører "365"dager i året. Har gjort det i snart 20 år nu (har ikke bil). Men en god fører, kjenner sin begrensning.....

Min klare oppfordring er ; Tren ofte opp dine ferdigheter på et lukket område, særlig brems, unnastyring, akselerasjon og balanse
liffen

Trene nødbrems og unnastyring

Post by liffen »

Lukket område er ikke dumt ved trening. Det er heller ingenting i veien for å trene på en oversiktlig veistrekning med null trafikk.
Post Reply