er det noen som kan forklare meg vindskjermenes ideell høyde eller hva som skjer ved forskjelligehøyder. Hvordan kan jeg finne den beste høyden.
Har nylig kjøpt en Burgman AN 250. Denne har uorginal høy vindskjerm som jeg syns støyer mye. Allerede ved 50 km/h starter støy og det øker med hastighet. Luft kommer tidlig ned i nakken samt en følelse av vind som dytter bakfra. Mitt ønske er mindre støy og vekk med ubehagelige lufta i nakken.
Vindskjermen går nesten loddrett opp på toppen(siste 10 cm). Høres for meg ikke lurt ut. Vil Givi sin skjerm være bedre? eller kanskje den orginale. Kan nevne at jeg ikke rager veldig høyt over bakken, er ca 172 cm.
Mvh
Kitzo
Vindskjerm størrelse, hva er best?
Jeg har kun erfaring fra Gamle Blå og ettermontering av Spitfire vindskjerm på den. Der viste det seg at jo rettere jeg justerte skjermen, jo mere støy og turbulens ble det. La jeg skjermen mer ble det stille, men da forsvant det meste av vindbeskyttelsen. 

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Det beste er nok en vindskjerm som buer bakover først, og så litt oppover helt på slutten. Det gir god aerodynamikk, mens en mer flat skjerm som står "rett opp" selvfølgelig gir mye støy og mye luftmotstand. Hadde en liten "bug spoiler" på Banditen, en liten skjerm som bare bøyde seg mer og mer bak, gikk nesten horisontalt de siste cm.. Den var veldig fin, ingen støy, tok av for vinden mot brystkassa, men ikke så mye for hjelmen. Ettersom jeg har en forholdsvis bra støyisolert hjelm ble imidlertid ikke hjelmsus noe nevneverdig problem.
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Jeg skjønner ikke hva du mner? I den ene setningen sier du "ingen støy", og i den neste så gir du inntrykk av at hjelmsuset er like stort som uten skjerm?bandit wrote:Det beste er nok en vindskjerm som buer bakover først, og så litt oppover helt på slutten. Det gir god aerodynamikk, mens en mer flat skjerm som står "rett opp" selvfølgelig gir mye støy og mye luftmotstand. Hadde en liten "bug spoiler" på Banditen, en liten skjerm som bare bøyde seg mer og mer bak, gikk nesten horisontalt de siste cm.. Den var veldig fin, ingen støy, tok av for vinden mot brystkassa, men ikke så mye for hjelmen. Ettersom jeg har en forholdsvis bra støyisolert hjelm ble imidlertid ikke hjelmsus noe nevneverdig problem.
AtW
Ja, var kanskje litt merkelig formulert. Og et litt merkelig fenomen også, for jeg kan ikke huske at hjelmsus var noe problem, selv med den lille bugspoileren. Men jeg har kjørt sykler med stor vindskjerm som støyer mye mer enn uten vindskjerm i det hele tatt! Hvis man er litt uheldig, kommer vindvirvlene rett mot visiret nesten uansett hvor stor vindskjerm du har. På min GPZ900R merker jeg stor forskjell på om jeg sitter løst "henslengt" (mye vindstøy), eller om jeg retter opp ryggen litt (tilnærmet null vindstøy). Det kan jo virke som det støyer mindre fordi luften rundt hjelmen ikke blir forstyrret av luftstrømningene rundt vindskjermen..
'05 Honda CBR 1000RR