CBR 1000F - fordeler/ulemper?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

CBR 1000F - fordeler/ulemper?

Post by bandit »

Hei!

Leker med tanken på å bytte ut sykkelen til neste sesong. Vil ha noe som er sprekt/lettkjørt, men samtidig komfortabelt for både fører og passasjer på lengre turer. Alt under 750cc utgår derfor med "skyhøye kneskritt". Tenker å bevege meg inn i prisklassen +- 60.000kr, ikke eldre enn 1993 mod.. Angående effekt, vil jeg helst ha minst 100hk + mva.. :twisted:
Har en 900cc nå, og må si jeg i utgangspunktet ikke er fristet til å gå ned til 750cc. Er så deilig å ha skikkelig trekkraft hele veien fra 3000rpm!

Vurderer sykler som VFR 750/800, GSX1100F og CBR1000F. VFR'en ligger som regel ganske høyt i pris synes jeg, og GSX-F har en litt svær og merkelig utformet baklykt..? Har tenkt mer og mer på CBR1000F, denne må da kunne betegnes som en av de "friskere" i sport-touring klassen med sine 135 gamp? Og Honda-merket borger jo for kvalitet og driftssikkerhet, eller hur? Hvis det er noen som har erfaring med CBR1000F og/eller tilsvarende sportstourere, setter jeg pris på om dere vil noen erfaringer om disse syklene..! :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
@drenalineJunki£
Posts: 446
Joined: 22 May 2005 22:18
Location: Lier

Post by @drenalineJunki£ »

Har jo selv en sånn CBR1000F (litt eldre men) Sykkelen i seg selv er jo sprek som du sier med 135 hk, og hvis det er en ting de er kjent for så er det at de starter og går og går og går og går og........ u get my drift.
Hvis jeg må komme med ett men så må det være at den veier jo 225 kilo, så noen lett bysykkel er det ikke.
Selv er jeg MEGET fornøyd med denne!, stortrives på sykkelen både på småkjøring alene, eller på turer sammen med kona. :wink:
83' VF1100 Custom

2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI

2008 Touran 2.0 TDI excl

1988 Chevy Blazer S10 4.3

Båt 1: 17 fot Daycruiser

Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop

U only live ones.... Use it!

Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

GPZ'n min veier 256kg med full bensintank, olje, kjølevæske osv. Omtrent 230kg tørrvekt. Jeg synes den er relativt "lettkjørt", det er i alle fall ikke noe problem å tråkle gjennom bytrafikk, eller å ligge på midtstripa i rushtrafikken med den. Kontrastyring er min venn, for å si det sånn.. Jeg er selv en ganske "fullgrown man" på nærmere 100kg, og litt ekstra vekt i sykkelen slår dessuten positivt ut på komforten på lengre turer. Så alt i alt tror jeg ikke vekten blir noe problem, og det tar jo litt tid å venne seg til en ny sykkel uansett.. Hvis jeg ender opp med CBR1000F, blir det 1994 modellen eller nyere (liker bl.a hekken på den litt bedre enn på <1993 modellen).. Hvordan er sittestillingen forresten? Har prøvd en GSX750F en gang, og den føltes akkurat passe framoverlent, kan du sammenligne sittestillingen på CBR'n med den? Føles det som du sitter "oppå" eller "inni" sykkelen? Jeg foretrekker sykler jeg sitter "inni", mer naturlig å legge seg ned i svinger osv..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Stein-Rune
Posts: 1
Joined: 11 Mar 2006 22:24

Post by Stein-Rune »

@drenalineJunki£ wrote:Har jo selv en sånn CBR1000F (litt eldre men)
Må bare slenge meg på! :D Jeg har også en strøken CBR1000F fra 1987 som er i samme farger som din! Jeg er også veldig fornøyd, men henger meg på at sykkelen er veldig tung, noe som kan være et problem for litt uerfarne.

Når jeg først "har deg på tråden" så må jeg våge meg til å spørre: Har du brukerhåndbok til denne sykkelen?
Jeg mangler til min sykkel og leter etter noen som vil låne ut/selge eller er villige til å kopiere... Jeg har forgjeves lett etter noen for download.

Dersom du vet om linker for brukerhåndbok for download så hadde jeg blitt svært takknemlig!
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: CBR 1000F - fordeler/ulemper?

Post by Dominator »

bandit wrote:Hvis det er noen som har erfaring med CBR1000F og/eller tilsvarende sportstourere, setter jeg pris på om dere vil noen erfaringer om disse syklene..! :wink:
Les signaturen min sier jeg bare :wink:
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Ja, ZZR virker fin den også, og så er det jo til og med "riktig" merke, hehe.. Men jeg er ikke så stor tilhenger av integrerte blinklys, så jeg synes hekken på ZZR ser litt snål ut. Det samme gjelder VFR'en.. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
@drenalineJunki£
Posts: 446
Joined: 22 May 2005 22:18
Location: Lier

Post by @drenalineJunki£ »

Du lener deg forholdvis godt fremover på cbr'en
83' VF1100 Custom

2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI

2008 Touran 2.0 TDI excl

1988 Chevy Blazer S10 4.3

Båt 1: 17 fot Daycruiser

Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop

U only live ones.... Use it!

Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Mener at CBR fra 1990 og utover har en litt mer avstresset kjørestilling enn de tidligere utgavene. Men nå har jeg bare prøvesittet en 88 modell mens jeg har eid en 93 modell i 5 år. Så det blir litt synsing.
Post Reply