Valgets kvaler
Merket ikke noe til dette da jeg prøvde den men jeg var jo bare ute og koste meg også da.
Men gjelder dette alle motorer eller bare bokser motorer?
K1200S har jo ikke bokser motor men en vanlig rekke firer som riktig nok har hele 55graders vinkel men.
Er det i så fall bare denne sykkelen som har dette problemet?
Og vil ikke dette være avhengig av forholdet mellom motorens turtall og hastigheten? Altså hvilket gir man har sykkelen i?
Men gjelder dette alle motorer eller bare bokser motorer?
K1200S har jo ikke bokser motor men en vanlig rekke firer som riktig nok har hele 55graders vinkel men.
Er det i så fall bare denne sykkelen som har dette problemet?
Og vil ikke dette være avhengig av forholdet mellom motorens turtall og hastigheten? Altså hvilket gir man har sykkelen i?
-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Gjelder det der med at motoren på Bimmer'n roterer "med kjøreretningen" også for Bimmere med bokser? Altså at rotasjonen i motoren virker mot/med nedlegget?

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Dette kan da umulig ha noe med motoren å gjøre i det hele tatt. Om det er slik som her beskrevet, så ville jeg peke på kardangen.
Det som er litt merkelig, er at Bike har kjørt en langtidstest av denne sykkelen (kjørt 30.000) med ulike sjåfører, men jeg kan ikke huske at dette var nevnt av noen av dem. Jeg tror faktisk at Bike's testpiloter er ganske drevne.
Det som er litt merkelig, er at Bike har kjørt en langtidstest av denne sykkelen (kjørt 30.000) med ulike sjåfører, men jeg kan ikke huske at dette var nevnt av noen av dem. Jeg tror faktisk at Bike's testpiloter er ganske drevne.
Tror det er noen misforståelser ute og går her. Adoniz mener at veivakselen på BMW roterer på tvers av kjøreretningen (altså at veivakselen er parallell med kjøreretningen). Dette betyr at gyroeffekten vil "vri" sykkelen om dens lengdeakse (roll på flyspråket) ved akselerasjon. Dette gjelder uavhengig av om motoren er boxer-, rekke- eller V-motor. Jeg vil påstå at denne gyroeffekten er neglisjerbar ved konstant turtall. I praksis betyr dette at en MC med langsgående veivaksel lener seg litt mere til den ene siden for å motvirke gyroeffekten (eller dreiemomentet, som er to sider av samme sak) på motoren. Akkurat samme problem har du i helikoptre, bare i mye større grad. Har du tenkt over hva halerotoren er til?FSJFrank wrote:Motoren roterer "litt" raskere enn hjula. Derfor blir gyroeffekten større av en motor enn av hjula.ATWindsor wrote:Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skulle få en sånn effekt om motoren roterer "langs med" kjøreretningen. Kan du forklare litt nærmere hvorfor det er sånn? Hjulene roterer jo feks også med kjøreretningen, men det er jo ikke noen liknede effekt pga det.adoniz wrote: Bmw har motor som roterer med kjøreretningen, noe som er helt tragisk i svinger, når motoren får moment vrir sykkelen seg, og legger seg mer ned(i venstresving da). Kjører du mot høyre, løfter den seg opp pga kreftene i motoren. De
AtW
MC-motorer som er tverrstilte forårsaker også gyroeffekt, men under akselerasjon påvirker ikke dette sykkelen sideveis. For å ta en eksempel så har vel alle sett amerikanske muskelbiler som ruser på dragstripa. Ved gasspådrag "vrir" karosseriet seg motsatt vei av rotasjonsretningen på motoren. Du kan også prøve dette hjemme: Ta løs forhjulet på tråsykkelen din. Grip akselen med begge hender og roter hjulet. Prøv å vri på hjulet og se hva som skjer.

Eller man kan se det på en vanlig bil, motoren vrir seg ved gasspådrag.
For en mc med tverrstilt motor spiller det inn hvilken vei motoren går også, med tanke på bakhjulskjøring. På min xj1100 går motoren "feil vei", dette gjør at den er rimelig lei å få opp forhjulet, noe jeg personlg synes er helt greit.
Det er et bra moment på en motor som skal holdes igjen. Kan tenke meg en boss hoss vrir seg en del. Og det synes veldig godt på en dragracer som dominator er inne på.
Så en langsgående motor på mc kan umulig være optimalt....
For en mc med tverrstilt motor spiller det inn hvilken vei motoren går også, med tanke på bakhjulskjøring. På min xj1100 går motoren "feil vei", dette gjør at den er rimelig lei å få opp forhjulet, noe jeg personlg synes er helt greit.
Det er et bra moment på en motor som skal holdes igjen. Kan tenke meg en boss hoss vrir seg en del. Og det synes veldig godt på en dragracer som dominator er inne på.
Så en langsgående motor på mc kan umulig være optimalt....
Men K1200S som det her er snakk om har en 4 cylindret motor på tverrs som alle andre sykler. Eneste uvanlige er vinkelen.lassie wrote: Så en langsgående motor på mc kan umulig være optimalt....
Hvorfor blir da denne sykkelen utsatt for denne vridningen?
Er det kardangen eller motorens vinkel som gjør det?
Er dette noe også vanlige sykler også har? Hvorfor er det i så fall trukket fram som noe negativt på denne sykkelen?
Ja, akkurat, det er jo endel mer logisk, men da er det jo snakk en rotasjon som er på tvers av kjøreretningen, ellers er jeg enig i at dreiemoment og gyroeffekt mer eller mindre er to sider av samme sak, selv om jeg personlig ville brykt gyroskopisk effekt om det faktumet et det er vansklig å vri et roterende legme sidelengs (i forhold til rotasjonen), altså i en sykkels tilfelle, at det vil være vanskligere å steile(?).Dominator wrote:Tror det er noen misforståelser ute og går her. Adoniz mener at veivakselen på BMW roterer på tvers av kjøreretningen (altså at veivakselen er parallell med kjøreretningen). Dette betyr at gyroeffekten vil "vri" sykkelen om dens lengdeakse (roll på flyspråket) ved akselerasjon. Dette gjelder uavhengig av om motoren er boxer-, rekke- eller V-motor. Jeg vil påstå at denne gyroeffekten er neglisjerbar ved konstant turtall. I praksis betyr dette at en MC med langsgående veivaksel lener seg litt mere til den ene siden for å motvirke gyroeffekten (eller dreiemomentet, som er to sider av samme sak) på motoren. Akkurat samme problem har du i helikoptre, bare i mye større grad. Har du tenkt over hva halerotoren er til?FSJFrank wrote:Motoren roterer "litt" raskere enn hjula. Derfor blir gyroeffekten større av en motor enn av hjula.ATWindsor wrote: Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skulle få en sånn effekt om motoren roterer "langs med" kjøreretningen. Kan du forklare litt nærmere hvorfor det er sånn? Hjulene roterer jo feks også med kjøreretningen, men det er jo ikke noen liknede effekt pga det.
AtW
MC-motorer som er tverrstilte forårsaker også gyroeffekt, men under akselerasjon påvirker ikke dette sykkelen sideveis. For å ta en eksempel så har vel alle sett amerikanske muskelbiler som ruser på dragstripa. Ved gasspådrag "vrir" karosseriet seg motsatt vei av rotasjonsretningen på motoren. Du kan også prøve dette hjemme: Ta løs forhjulet på tråsykkelen din. Grip akselen med begge hender og roter hjulet. Prøv å vri på hjulet og se hva som skjer.
AtW
Nå bruker ikke jeg så fine ord på dette her. Men, det jeg mener er momentet som skal holdes igjen når en motor aksellerer. Hvis ikke motoren hadde sitti fast ville den snurret rundt, og kjøretøyet stått stille. Det er disse kreftene som motorfestene skal holde igjen. Desto mer kraft motor gir til drivhjul, desto mer kraft holdes igjen av motorfester. Dette vil jeg kalle moment. Når dette momentet trykker sykkelen ned i front, blir det vanskelig å steile, drar det sykkelen opp i front blir det lettere, dytter det sykkelen ned til siden vil det bli tungt å holde sykkelen oppreist etc....nei, jeg er ikke flink til å forklare hva jeg mener
Men, nå er det jo tydeligvis tverrstilt rekkemotor hovedinnlegger snakket om på denne bmw`en, og da har denne sykkelen ikke det problemet. Kardangen gir ikke denne virkningen, så på den sykkelen kan man være trygg. Godt desmo fikk rettet på oss

Men, nå er det jo tydeligvis tverrstilt rekkemotor hovedinnlegger snakket om på denne bmw`en, og da har denne sykkelen ikke det problemet. Kardangen gir ikke denne virkningen, så på den sykkelen kan man være trygg. Godt desmo fikk rettet på oss