E85 (Bioetanol) på Mc?

Prat om tung MC.
quattrojan

E85 (Bioetanol) på Mc?

Post by quattrojan »

Hei. noen som vet om det er trygt med E85 på Mc? ser i grunnen ikke hvorfor det ikke skulle være det, men innspill hadde vært fint.

Har prøvd å blande inn ca 35% E85 på bilen (Audi S6 2.2T) og det ga meget gode resultater, spesielt på ladetrykk og jevnt drag/gange over hele registeret... så på neste fylling blir det 50/50 med 98 og E85... 120 oktan kan jo ikke skade:)

Men over til bike.. noen som har prøvd? min 99/00 Gixxer 750 skal muligens mates med dette i dag:):)

(søkte her inne på E85 uten resultat)
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Hvor får du tak i bioetanol da? :-k
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Post by ninja-mannen(c) »

Det har vel ikke noe for seg å bruke E85 på sykkelen din så lenge du ikke har turbo eller økt kompresjon. Den må vel dyses om/ombestykkes om den skal gå like bra med E85 som med vanlig 95. Hvor mye koster E85? Har hørt noe om ca.15,- Tror den er mye billigere enn vanlig bensin i Sverige og det burde den vert her til lands også siden den er så miljøvennlig. Sjekk ellers: http://sporthoj.com/forum/search.php?searchid=4032340
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Litt off topic :)

Jeg har en kompis som har jobbet som mekaniker en del år. Han sir at den dere 95 ultima eller v-power osv "spiser" opp flotørene i tankene på både mc og bil!

Har vært mange "reprasjoner" på slikt etter slikt drivstoff kom.

Er dette mulig? eller er det ei skrøne?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
quattrojan

E85

Post by quattrojan »

selges foreløpig bare på Statoil ved Storo.. prisen er usle 8,59 pr liter...

sånn jeg har forstått det så er jo høyt oktantall alltids bra mtp forbrenning.. det motvirker tenningsbank

Nå er jeg mer inni biler enn mc'er akkurat på det området, men mange biler har bankesensorer som detektere tenningsbank og dermed retarder styreenheten tenningstidspunktet som igjen gir dårligere effekt.. som nevn tidligere så gav dette bra utslag på min bil (men den har jo turbo og har mer nytte av oktantallet)

Hvordan dette er på en Mc med injection er jeg usikker på.. har disse bankesensorer.. er tenningsbank eksisterende i det hele tatt på mc?

jeg skal i allefall prøve en 50/50 blanding med 98/E85 på min 99/00 Gixxer 750 og komme med en tilbakemelding... raser det så raser det:) (noe jeg sterkt tviler skjer)
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

LordShaft wrote:Litt off topic :)

Jeg har en kompis som har jobbet som mekaniker en del år. Han sir at den dere 95 ultima eller v-power osv "spiser" opp flotørene i tankene på både mc og bil!

Gubben prøvde v-powerbensinen EN gang på V-Maxen sin. Og aldri mer, den ble helt idiot. Og etter det har vi ikke turd å fylle slikt på noen av kjøretøyene. Harleyene får sin vanlige 98 og Mustangen helt ordinær 95.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Magnalf
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)

Post by Magnalf »

Den Røde Fare wrote:

Gubben prøvde v-powerbensinen EN gang på V-Maxen sin. Og aldri mer, den ble helt idiot. Og etter det har vi ikke turd å fylle slikt på noen av kjøretøyene. Harleyene får sin vanlige 98 og Mustangen helt ordinær 95.
Haha for noe tull. :) Det er akkurat samme bensinen og den kommer fra samme tanken utpå Slagen (hvertfall i vestfold) og sikkert til mange andre steder på østlandet. Dette er fra sikre kilder inne på raffineriet :) Dette med V-Power og Ultima osv er bare salgstriks...helt på trynet
Road Rider c" ,)
Pollti

Post by Pollti »

Stemmer det Mægnalf sier. Det som gjøres forskjellig fra sist Shell kom med spesial bensin(hvis en kan kalle det det) er at nå doseres tankbilene på fylleracken. Sist så doserte sjåførene ved levering hos bensin pusheren. Om det var unøyaktig dosering ved levering eller om det var andre ting ved bensinen fant de aldri helt ut av.
Ihvertfall fikk enkelte bilmerker mere motorproblemer enn andre og produktet ble tatt ut av sirkulasjon. Dosering av tilsetnings stoff er vanskelig å få ordentlig til.
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Re: E85

Post by ninja-mannen(c) »

quattrojan wrote: jeg skal i allefall prøve en 50/50 blanding med 98/E85 på min 99/00 Gixxer 750 og komme med en tilbakemelding... raser det så raser det:) (noe jeg sterkt tviler skjer)
Den raser nok ikke. Den vil bare gå litt dårligere siden energiinnholdet er mindre i metanolen.
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Magnalf wrote:
Den Røde Fare wrote:

Haha for noe tull. :) Det er akkurat samme bensinen og den kommer fra samme tanken utpå Slagen (hvertfall i vestfold) og sikkert til mange andre steder på østlandet. Dette er fra sikre kilder inne på raffineriet :) Dette med V-Power og Ultima osv er bare salgstriks...helt på trynet
"Noe" må jo oljeselskapene finne på for å få solgt "sin" bensin. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
adoniz

Re: E85

Post by adoniz »

quattrojan wrote:selges foreløpig bare på Statoil ved Storo.. prisen er usle 8,59 pr liter...

sånn jeg har forstått det så er jo høyt oktantall alltids bra mtp forbrenning.. det motvirker tenningsbank

Nå er jeg mer inni biler enn mc'er akkurat på det området, men mange biler har bankesensorer som detektere tenningsbank og dermed retarder styreenheten tenningstidspunktet som igjen gir dårligere effekt.. som nevn tidligere så gav dette bra utslag på min bil (men den har jo turbo og har mer nytte av oktantallet)

Hvordan dette er på en Mc med injection er jeg usikker på.. har disse bankesensorer.. er tenningsbank eksisterende i det hele tatt på mc?

jeg skal i allefall prøve en 50/50 blanding med 98/E85 på min 99/00 Gixxer 750 og komme med en tilbakemelding... raser det så raser det:) (noe jeg sterkt tviler skjer)
For å komme tilbake til topicen:

Det er vel kun turbomotorer som har knocksensor. Grunnen til at du får knock er pga at drivstoffet anntenner av seg selv bla pga for høy kompresjon. Dette skjer da altså uten at tennpluggen tenner. Da tennes drivstoffet før stemplet har nådd toppen. En sugemotor trenger ikke knocksensor siden kompresjonen stort sett er den samme.

Derfor vil du ikke ha no utbytte av høyoktanbensin på en mc med sugemotor.
rufse

Post by rufse »

Jeg er nesten sikker på at om man blander 50/50, vil det gå helt bra 8)
adoniz

Post by adoniz »

JA, Men HVORFOR?`

Du får bare en bensin som er vanskeligere å tenne på..
Keihin

Post by Keihin »

http://www.agriculture.state.ia.us/e85q&a.html

Her står det blandt annet at man får typisk 5% mer hk :)

Men man finner også:
Will I hurt a gasoline-only vehicle if I use E85?
Yes. Longer-term use of E85 in gasoline-only vehicles may cause damage because of the incompatibility of the alcohol fuel with the parts in gasoline-only engines. Performance and emissions will also be compromised.
Om disse hestene kommer fra at motorstyringen er justert for høyere oktan, eller om det er pga bedre forbrenning har jeg ikke funnet ut.

Såvidt jeg vet har de fleste moderne biler bankesensorer i dag, og MC ikke. Men en original uchippet motorstyring vil ikke utnytte mer enn 95 oktan. Chipper man vil den utnytte 98, så skal man utnytte E85 som er opp mot 105 oktan kreves spesiell motorstyring. Fyller man så bensin med lavere oktan vil bankesensoren slå jevnlig, noe som de fleste påstår kan være skadelig over tid.

Jeg skal ihvertfall holde meg unna. Ser ikke helt store nytten når det koster såpass mye og gir en del mer forbruk. Vininga går vel nesten opp i spinninga, og det er før motoren raser ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Keihin

Post by Keihin »

Mer lesestoff:

http://www.answers.com/topic/e85

http://www.e85fuel.com/e85101/faq.php

Ser at de fleste sterkt fraråder langvarig bruk av stor prosentandel etanol da det vil gi korrosjon i mye av drivstoffanlegget.

I første artikkelen er det nevnt en del om fordelene rundt dette på turboladede motorer. Samt en link til et Subaru Impreza WRX eksperiment. http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=803341
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply