Drev? Dyse?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Drev? Dyse?

Post by Moses »

Hei, folks!
Er ny her.

Neste uke er det vel på tide å hente TZR'en min. Helt ny :lol:

Har noen rar uttrykk som jeg gjerne vil ha forklart:

Dyse
Er det tilliat?
Ulempe?

Drev
Er det tillat?
Ulempe?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

All form for modifikasjoner av kjøretøyet som får den til å gå fortere enn 45km/t er forbudt. En moped skal kun gå i 45km/t, end of story. :)
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Post by Moses »

Skjønner at jeg var hos forhandleren i dag og spurte om det samme.

Han var temmelig sikker på at bytting av drev var tilliat.
Men da jeg spurte om dyse var han litt usikker.

Nå er jeg ganske temmelig forvirret ass :cry:
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Hvis byttet ditt av drev gjør at sykkelen går fortere enn 45 km/t er det, og forblir ulovlig :wink: Men jeg ser for meg at hvis du drever den om til å gå seinere enn den den gjør orginalt, så kan det være du slipper unna med det :)

Med å skifte drevet kan du oppnå to ting:

Lavere hastighet<------>høyere aks.

Dysen skifter du bare etter behov. Hvis du ikke gjør noen modifikasjoner med sykkelen ville jeg ikke byttet dysen. Denne skal/bør du skifte etter at motoren har skiftet ytelsene sine og derfor bør få forrandret bensinmengden. Ved orginale ytelser------>orginal dyse. Mange tror at bytte av dyse er trimming i seg selv, det er det ikke.
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Lavere hastighet og høyere aks, eller høyere hastighet og lavere aks. Funker begge veier Winalot :wink:
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Post by Moses »

Ønsker meg høyere fart.. Helst sånn rundt 60..
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Mange plomberte mopeder, bla. nyere Derbier, har for liten dyse. Dysen er en liten metallskrue i forgasseren, som bestemmer hvor mye bensin motoren skal få, om du ikke visste det. Derfor vil den yte dårlig, og det er også større sjanse for å skjære den, vil jeg tro. Skifte av drev er ikke tillatt, men du vil muligens klare 60 om du setter på et med høyere utveksling (flere tenner). Bytt framdrevet, det er enklest, men spørs om det blir for tungt for motoren å dra hmm.

hvilken moped har du?
Yamaha Aerox 2004

Image
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Post by Moses »

hvilken moped har du?
Yamaha TZR..
du vil muligens klare 60 om du setter på et med høyere utveksling (flere tenner)
Tillat? Sorry meg men.. :oops:
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

å øke efekten på moped, uansett korleis du velger å gjere det er ulovlig.
Men om du skifter dyse eller drever om med eit par tenner, så er det meget vanskelig å bli tatt for i kontroll :wink:
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Moses wrote:
hvilken moped har du?
Yamaha TZR..
du vil muligens klare 60 om du setter på et med høyere utveksling (flere tenner)
Tillat? Sorry meg men.. :oops:
Stemmer det Smalalabb sier.
Du trenger ikke å være flau elns fordi du ikke vet det... :roll: Derfor det finnes forum.
Yamaha Aerox 2004

Image
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Gjør det enkelt, fjern alle plomber (skal gå i ca. 80) då. Lær deg triksene til politi/veivesen så blir oddsen langt mindre for å bli tatt.
Har hørt utallige tilfeller der de får små 16-17 åringer til å innrømme det ved å skremme de.

Kommer de med rampa (sånn greie de bruker til å sjekke hvor fort mopeden går, sånn at de har konkret bevis) får du bare ta straffen som en mann. Eventuelt prøve å kuke mopeden mens de ikke ser sånn at den ikke starter :P
- Skyt her -
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Post by Moses »

Takk, folks! Da har jeg fått svar på alt det jeg lurte på..
Får nok bare tenke meg om på hva jeg skal gjøre da.. Kanskje fjerne plombe og sette på turtallsperre
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

http://www.biltilsynet.no/artikkel.php?artnr=1
Sånn, no skal det hvertfall ikkje vere tvil!
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

nabb! du har ikke mye peiling! en orginal TZR går jo 60km/t orginalt! du vet knapt hva et drev er og en dyse? så skal du ha deg racing sykkel, kjøp scooter så alle andre som ikke har peiling :) neida..

En dyse er ikke trimm, det bare regulerer bensin inntaket! jo mer motor, jo større dyse.... Drev er et tannjul! 8) var jeg deg hadde jeg kjørt den inn, så bare festet på efektanlegg! om du liker og skru og dile mye, kan du smelle på mere trimm! men da må du skru offte ;) lykke til!
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Post by Moses »

en orginal TZR går jo 60km/t orginalt!
No way? Det må da være feil? :shock:
Post Reply