Mellom tung som full.effekt

Prat om mellomtung MC
David <3 Aprilia RS125
Posts: 11
Joined: 25 Jul 2006 20:00
Location: Drangedal

Mellom tung som full.effekt

Post by David <3 Aprilia RS125 »

Hei, jeg har lett lappen nå, men skal ta mellom tung når jeg blir 18-19 en gang. Vet at de kan ha max 34hk, men tviler på at jeg gidder å ha det i lengda. er det noe stress å få tak i en full effekt 600ccm feks, som er registrert som mellom tung (34hk) ? elr er det ganske vanskelig ?
Now: Aprilia RS125 2006 Modell Black
CDI sperre tatt
2stk 30cm Blå katoder
Bilde: Min Aprilia RS125 2006 Black

X: Aprilia RS125 2003Mod ca.30HK
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Lett. Men dumt.
David <3 Aprilia RS125
Posts: 11
Joined: 25 Jul 2006 20:00
Location: Drangedal

Post by David <3 Aprilia RS125 »

Hvorfor mener du det ?
Now: Aprilia RS125 2006 Modell Black
CDI sperre tatt
2stk 30cm Blå katoder
Bilde: Min Aprilia RS125 2006 Black

X: Aprilia RS125 2003Mod ca.30HK
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Lett, fordi det bare er å gjøre det.

Dumt, fordi det har sine konsekvenser. Dreper du noen så blir det regress på forsikringen og du står erstatningsansvarlig, lappen ryker osv osv
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Tenk deg denne situasjonen: Du har en fulleffekt 600 registrert som mellomtung. Så kræsjer du med en fotgjenger. Fordi du er en normalt oppegående kar, har du fullt sikkerhetsutstyr på deg idet du fyker overende, så alt går bra med deg. Men det gjør det ikke med fotgjengeren. Hun blir lam fra nakken og ned pga ryggbrudd, men overlever. Heldigvis. Problemet er at forsikringen din, som normalt ville dekket kostnadene du har påført kvinnen og hennes familie, ikke er gyldig fordi du har jukset med registreringen (som er grunnlaget for forsikringen). Følgelig står du personlig
ansvarlig, ikke bare for egne økonomiske tap, men også for det du har påført kvinnen: Tapt arbeidsfortjeneste resten av livet, ekstrakostnader pga ombygging av hus etc etc. Vi snakker om store beløp.

Og det bare fordi du heller ville kjøre fulleffekt på en sykkel som er registrert som mellomklasse.

Så ja. Du kan gjøre det, og de er lette å få tak i. Du kan også ganske greit fjerne plombene. Og altså: Veldig dumt å innlate seg på. Men valget er ditt, selvfølgelig.
David <3 Aprilia RS125
Posts: 11
Joined: 25 Jul 2006 20:00
Location: Drangedal

Post by David <3 Aprilia RS125 »

jaja, det har jeg tenkt over ofte, har trimmet en del på min forje RS125 og tenkt mye på det. Er jo akkurat samme greia bare med mindre motor.
Now: Aprilia RS125 2006 Modell Black
CDI sperre tatt
2stk 30cm Blå katoder
Bilde: Min Aprilia RS125 2006 Black

X: Aprilia RS125 2003Mod ca.30HK
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Du får litt flere hester mellom beina med en 600, da. Men som sagt: Valget er ditt.
David <3 Aprilia RS125
Posts: 11
Joined: 25 Jul 2006 20:00
Location: Drangedal

Post by David <3 Aprilia RS125 »

Jepp, det er det. Ville bare få vite litt om fakta her å der før jeg bestemmer meg =)
Now: Aprilia RS125 2006 Modell Black
CDI sperre tatt
2stk 30cm Blå katoder
Bilde: Min Aprilia RS125 2006 Black

X: Aprilia RS125 2003Mod ca.30HK
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt lett mc til du var ca. 19 år, og tatt mellomklasselappen til den tid. Så tar du å kjører som mellomtung, og lærer sykkelen å kjenne til du blir 20 år. Da kan du regge den som fulleffekt og du har sikkert en del erfaring når det gjelder å beherske motorsyklen fullt ut :)
Yamaha Aerox 2004

Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nei Adler, da må han vente til han er 21år. 2 år med mellomtung ELLER 21 år. Første som inntreffer.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Det tenkte jeg ikke helt over når jeg skrev innlegget.
Yamaha Aerox 2004

Image
David <3 Aprilia RS125
Posts: 11
Joined: 25 Jul 2006 20:00
Location: Drangedal

Post by David <3 Aprilia RS125 »

Noe jeg ikke helt forstår, nå har jeg lett lappen, så vist jeg oppgraderer til mellom når jeg blir 18. Kan jeg da ta tung når jeg blir 20 ? (da har jeg hatt mellom i 2år) elr må en vente til 21 uansett ? :S
Now: Aprilia RS125 2006 Modell Black
CDI sperre tatt
2stk 30cm Blå katoder
Bilde: Min Aprilia RS125 2006 Black

X: Aprilia RS125 2003Mod ca.30HK
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du trenger ikke ta noe som helst. Det skjer automatisk, og koster INGENTING. Symbolet på ditt sertifikat ser helt likt ut likegyldig om du har mellomtung eller tunglappen. Eneste måten Onkel Blå vet at du har mellomtung, er å sjekke din alder, óg når du tok lappen.
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

Gixxerman wrote:Nei Adler, da må han vente til han er 21år. 2 år med mellomtung ELLER 21 år. Første som inntreffer.
ta mellomtung som 18 åring, så får man tung som 20åring automatisk, siden man har hatt lappen i 2 år.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg har skrevet riktig, bare tenk deg om :wink:
Post Reply