Har tenkt å bytte ut min gode gamle ninja med noe litt mer moderne, og jeg er veldig i tvil om hvilken sykkel som blir min neste..
Det står mellom en 95-98 mod CBR1000F eller 96-98 YZF 1000 Thunderace.. Har lest masse artikler og omtaler vedrørende CBR'en, og hadde nesten bestemt meg for at dette skulle bli min neste sykkel. Men de siste dagene har jeg tenkt mer og mer på Thunderacen, og jo mer jeg tenker på den, jo mer attraktiv blir den..

Og da tenker du helt sikkert "Det er jo to ganske forskjellige sykler, så det kommer helt an på hva du skal bruke sykkelen til".. Og det tenker jeg også mye på.. Jeg har lyst på en sykkel som er sprek. Men "sprek" er jo veldig relativt, og kommer an på hva man er vant med fra før, ikke sant? Vel, jeg er vant til omtrent 120hk fordelt på ca 220kg tørrvekt. Og dette er sprekt NOK for all del, men jeg blir ikke direkte lei meg om den nye sykkelen er enda et lite hakk piggere.. Mye vil jo alltid ha mer..

CBR har 135hk på ca 225kg tørrvekt. Altså litt bedre vekt/effekt forhold. I tillegg skal den ha fenomenale langtur-egenskaper, hvilket gir en stor stjerne i margen for mitt vedkommende. Ikke minst fordi det er lettere å få min bedre halvdel med på lengre turer hvis jeg kan friste med god sittekomfort..
Jeg vil helt klart ha en SPORT-TOURING, dvs en sykkel som både har sportslige egenskaper, men som også er velegnet til 50 mils dagsetapper UTEN å ødelegge ryggen. CBR blir dermed et veldig "trygt" valg, og jeg vet at jeg vil kunne trives godt med denne sykkelen. Det eneste som trekker litt ned, er at den er forholdsvis tung (og den har litt "gubbesykkel" preg over seg).. I og med at jeg bruker sykkel til og fra jobb hver dag i sommerhalvåret, er det fint om sykkelen er enkel å tråkle mellom bilene/kjørefeltene også..
Thunderracen ser ut til å være et hakk nærmere "sport" enn "touring" sammenlignet med CBR. Den er for det første en god del sprekere, og en god del lettere (145kg, 200kg tørrvekt). Dessuten er den minst like pen som CBR'n..
Det store spørsmålet blir vel dermed: Er Thunderacen egentlig en SPORT-TOURING sykkel, eller er det "bare" en SPORT sykkel? Med andre ord, kan denne måle seg med CBR hva angår fører- og passasjerkomfort på lengre turer? Eller er den mer lik R1 med ekstremt stive dempere, knallhard sadel, og en sittestilling som gir deg krampe i leggene før du har kommet ut på hovedveien?

Først og fremst, appellerer jeg til dere som har kjørt/eid Thunderace'n, da jeg allerede vet en god del om CBR.. Jeg tviler ikke på de sportslige egenskapene, men hvordan er komfort, sittestilling osv??