Slark i styret / wobbling
Slark i styret / wobbling
Har merket en økende tendens til wobbling på styret (når jeg slipper det), samt at styret "klakker" over ujevnheter og ved moderat bremsing. Det er helt tydelig at det er en liten slark en eller annen plass, og sannsynligvis er dette også hovedårsaken til wobblingen.
Jeg strammet øvre styrelager en kvart omdreining, akkurat nok til at det ble bittelitt motstand når jeg svinger styret fra side til side. Dette hjalp merkbart mot wobblingen og klakkingen, men 100% bra ble det ikke.
Hvordan er det med nedre styrelager? Har aldri vært borti dette noen gang. Er dette noe som må skiftes ut, eller er det konisk og "justerbart" slik som det øvre styrelageret? Og sist men ikke minst, hvordan kan jeg vite om det er øvre eller nedre styrelager som har slark?
Jeg strammet øvre styrelager en kvart omdreining, akkurat nok til at det ble bittelitt motstand når jeg svinger styret fra side til side. Dette hjalp merkbart mot wobblingen og klakkingen, men 100% bra ble det ikke.
Hvordan er det med nedre styrelager? Har aldri vært borti dette noen gang. Er dette noe som må skiftes ut, eller er det konisk og "justerbart" slik som det øvre styrelageret? Og sist men ikke minst, hvordan kan jeg vite om det er øvre eller nedre styrelager som har slark?
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Du strammer begge styrelagrene når du strammer. Det nedre lageret trekkes opp av nedre gaffelbrygge og det øvre lageret presses ned av skiva under mutteren du strammer med. 

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Det var jo en praktisk løsning
Når jeg setter sykkelen på midtstøtta og får en kar til å presse ned bakhjulet, kan jeg fremdeles merke litt dødgang når jeg skubber/drar i gaffelbeina. Så da er det vel bare til å stramme en kvart omdreining til, og se om det hjelper. Merker en svak motstand når jeg svinger styret fra side til side, men ettersom det ikke er knepping/ujevnheter i lageret, har jeg vel fremdeles litt til å gå på..

Når jeg setter sykkelen på midtstøtta og får en kar til å presse ned bakhjulet, kan jeg fremdeles merke litt dødgang når jeg skubber/drar i gaffelbeina. Så da er det vel bare til å stramme en kvart omdreining til, og se om det hjelper. Merker en svak motstand når jeg svinger styret fra side til side, men ettersom det ikke er knepping/ujevnheter i lageret, har jeg vel fremdeles litt til å gå på..

'05 Honda CBR 1000RR
Saken er vel å stramme til du ikke har slakk lenger. Men lagerne kan være ødelagt eller utslitt. Hvis det er lagre med løse kuler på din sykkel, kan det jo være en ide og skifte til koniske pinnelagre. Det er uansett bedre med LITT for stramme lagre, enn lagre med slakk. Da får lagrene mer juling i dumper etc. i tillegg til at det er leit å kjøre med.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Strammet lageret ytterligere nå. Faktisk så mye at det er merkbar motstand i styret ved krypekjøring (i motsetning til før). Ulempen er at sykkelen begynner å "gynge" på framhjulet når jeg har litt nedlegg. I stedet for at hjulet bare "rister av seg" ujevnhetene i veien, forårsaker humpene nå at styret begynner å svaie litt frem og tilbake - ikke så kjekt når man ligger i 100kmt+ i en sving..!
Er det sånn det føles å kjøre med styredemper også??
Forøvrig ser jeg at akkurat det samme fenomenet rammer disse karene:
http://media.putfile.com/Isle-of-Mann-TT-2005
Du ser det tydelig de første sekundene av videosnutten..!

Forøvrig ser jeg at akkurat det samme fenomenet rammer disse karene:
http://media.putfile.com/Isle-of-Mann-TT-2005
Du ser det tydelig de første sekundene av videosnutten..!
'05 Honda CBR 1000RR
Du har strammet litt i meste laget. Styredemper vil ikke gi helt samme følselse da det er progressiv demping, men tror du har noe annet som gir wobbel på din siden det ikke er borte med overstrammet lager.
Hva er status på dekk og hjullager? Sykkelen er vel ikke akkurat ny, så sjekk også lagre/foringer i baksvingen.
Hva er status på dekk og hjullager? Sykkelen er vel ikke akkurat ny, så sjekk også lagre/foringer i baksvingen.
Dekkene er halvslitte, tenker å bytte ut begge til våren. Når det gjelder hjullagre vet jeg ikke. Er det mulig å finne ut status på disse uten å plukke av hjulet? Men jeg tror også det er noe annet som er problemet, ikke minst ettersom jeg fremdeles merker litt "klakking" - selv med styrelager i strammeste lager..
Tror jeg slakker litt på styrelageret nå, og så bytter jeg hjullagre i løpet av vinteren..
Tror jeg slakker litt på styrelageret nå, og så bytter jeg hjullagre i løpet av vinteren..
'05 Honda CBR 1000RR
Hjullagrene er enklest å sjekke med hjulet i lufta. Bare ta tak og bryt frem og tilbake, så merker du fort evt. slakk.
"Halvslitte" dekk kan være nok til å gi litt wobbel.
Klikk kan det være uansett, da indre ring på øvre lager ikke sitter fast, og dermed kan ha en liten toleranse å flytte seg på. Min gamle FZR var slik, alltid litt klikk, men ikke noe bevegelse. Lagrene er ikke gåen med mindre styret "henger" i midten.
"Halvslitte" dekk kan være nok til å gi litt wobbel.
Klikk kan det være uansett, da indre ring på øvre lager ikke sitter fast, og dermed kan ha en liten toleranse å flytte seg på. Min gamle FZR var slik, alltid litt klikk, men ikke noe bevegelse. Lagrene er ikke gåen med mindre styret "henger" i midten.
Hm. Men når jeg tar tak i gaffelbeina og skubber/drar, merker jeg en liten slark, selv om styrelageret er overstrammet. Ikke antydning til wobbling nå lenger og styret "henger" ikke på midten, men merker likevel slarken når jeg bremser.. 
Kan det være slark mellom innerbeina og ytterbeina på demperne??

Kan det være slark mellom innerbeina og ytterbeina på demperne??
'05 Honda CBR 1000RR
Demperne ble overhalt for en måned siden, skiftet ALT av foringer på demperne da. Demperne har ikke svettet en dråpe etter at jeg byttet foringer og simringer, så oljenivået skal være korrekt. Demperne føles veldig tight og fin ved kjøring også..Tvinitla wrote:Slik du beskriver problemet kan nok slark i foringene i gaffelbeina være problemet.bandit wrote:Kan det være slark mellom innerbeina og ytterbeina på demperne??
Har du riktig nivå på gaffeloljen ?
'05 Honda CBR 1000RR