Bandit

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Overhaling av dempere..

Post by bandit »

Igår fikk jeg overhalt demperne, med hjelp fra Arve og "speedy gonzales 2".. Det tok myye lenger tid en nødvendig pga en idiotisk og sterkt misvisende tegning i Haynes manualen..! Jeg foreslår at de flytter delene markert i den grønne ringen opp dit pilen viser!! (se bilde nedenfor)

Vi stresset i flere timer med å sette sammen demperen, og kunne ikke fatte og begripe hvorfor vi ikke fikk innerbenet helt ned i bunnen av demperen, så vi kunne skru den fast til ytterbenet med bunnskruen.. Det var naturligvis desto mer kjekt når vi endelig skjønte hvor problemet lå, men hadde jeg fått tak i han som har laget den tegningen i Haynes manualen igår er det ikke godt å si hva jeg hadde gjort med han..!

Jeg byttet alle delene innenfor den røde sirkelen på tegningen..

Image

Jeg venter fortsatt på å få eksosmanifolden levert tilbake fra de som skal sveise på festet til lambdasonden, så der røk uansett sjangsen for å skru sammen sykkelen før ferien. Idag reiser jeg til Kreta, og blir der en drøy uke. Hadde ikke tenkt å ta med meg laptop'en til syden, så da kommer en oppsummering av sommerferien min i neste uke.. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ja disse tegningene er ikke alltid til å stole på, men du får jo en ferie som lønn for strevet :lol:
bandit

Post by bandit »

Nå har vi begynt monteringen av sykkelen igjen. Demperne og framhjulet er på plass. Ettersom gjengene på bunnpluggen ble dratt over (brukte ikke momentnøkkel, men dro IKKE hardt til), måtte vi gå en ekstrarunde med den. Plukket den av, gjenget opp og satte inn en helicoil. Tror det ble veldig bra, og regner med den skal holde tett. Nå gjenstår det å montere bunnpannen igjen, clutchhuset må på plass, noen oljerør må tilkobles (hater de banjoene som må skrus så sinnsykt hardt til) og så er det bare å hive på olje på motor og i dempere, så får vi se om ting er på stell. Målet i første omgang er naturligvis at motoren skal bli helt fri for oljelekkasje, og at demperne blir "god som ny" igjen.. Da får jeg hvertfall kjørt sykkelen litt før sesongen er over. Men det er nok å gjøre på utover høsten og vinteren.. Skal montere instrumentet som leser av lambdaverdien, justere og sykronisere forgasserne, bytte til miniblinkers osv osv.. Er litt lei av at det hele tiden er noe som må gjøres, men jeg prøver å se positivt på det, lærer noe nytt hele tiden.. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

bandit wrote:Er litt lei av at det hele tiden er noe som må gjøres, men jeg prøver å se positivt på det, lærer noe nytt hele tiden.. 8)
Lurer på hvordan de med ny sykkel har det. Går de og venter på at det skal bli noe å skru på :smt017
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Noen begynner å "skru dem ihjel" med det samme,mens andre bare kjører til det skjer noe som må fikses. Så da vet du det Ragnhild. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
bandit

Post by bandit »

Startet den idag, og tok en liten prøvetur med den. Hadde dessverre ikke nok bremsevæske liggende, så det er litt luft i systemet --> tam frambrems. Ellers ser det (ved første øyekast) ut til at jeg har fått bukt med oljelekkasjen fra både motor og dempere..! So far, so good!! 8)

På mandag skal jeg få ut resten av luften i bremsekretsen, og så skal jeg gi sykkelen en grundig vask. Kjører uten kåpedelene rundt motoren en ukes tid, så jeg kan avdekke eventuelle lekkasjer. Men jeg håper og tror ting er på stell nå. Var deilig å høre motorlyden igjen..! :D
'05 Honda CBR 1000RR

Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Desmo wrote:Noen begynner å "skru dem ihjel" med det samme,mens andre bare kjører til det skjer noe som må fikses. Så da vet du det Ragnhild. :wink:
Hørtes kjent ut :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
bandit

Post by bandit »

Sykkelen føles mye mer lettkjørt nå som demperne er på stell, og MYE mer fast i fisken. Ikke så rart ettersom det nesten var tomt for olje før demperne ble overhalt.. Dessverre ble det ikke helt fullgodt på den ene siden av motoren, en pittelitten glipe akkurat der hvor blokken møter bunnpannen. Det VAR nok helt tett, men så ble det en liten sprekk igjen da jeg måtte dunke av bunnpannen for å gjenge opp til bunnpluggen. Litt kjedelig, for da må jeg tappe motoren for olje for n'te gang. Må også bytte kobberskivene på bunnpluggen og oljerørene fra oljekjøleren (dette har jeg liggende). Sååå jeg tror jeg ser på snaue to timers jobb for å få sykkelen 100% fri for oljelekkasje + en halvtime for å lufte bremsesystemet. :?

Har tenkt å bruke samme motoroljen på nytt, i og med at den er helt ny og fin. Får ikke kjøpt bremsevæske før på mandag, så da satser vi på at sykkelen blir i "strøken" stand i løpet av mandag ettermiddag. Å som jeg gleder meg til å kunne konstatere at sykkelen er fri for oljelekkasje..! :)

PS. Blir mer og mer fristet til å gi hele sykkelen et nytt strøk med lakk, kanskje svart blank med litt metallic hadde gjort seg.. Det blir liksom prikken over i'en, da er sykkelen i topp teknisk stand + veldig fin å se på. Burde gjøre sykkelen mer lettsolgt også, når den tid kommer. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

bandit

Post by bandit »

Tidligere denne uka fikset jeg oljelekkasjen fra motoren, det gikk fint med litt ekstra kjemisk metall. Så da skulle vel alt være i orden? Men neida, det formelig rant olje utav tilkoblingene til oljekjøleren. Gjengene på oljekjøleren var fucked på innsiden, store sprekker og greier.. Prøvde å fikse det, men fant ut at det var håpløst. Ny brukt oljekjøler ble bestilt, og sannelig kom den i posten idag! Har skrudd den på, og nå ser det endelig ut til at dagen er kommet! IT'S ALIVE!! IT'S ALIIIIVE! Og ingen flere oljemerker på asfalten. På toppen av det hele fant jeg ut hvorfor "termometeret" bare viste kald motor hele tiden, så nå er den også i orden! Nå skal jeg ut og KJØRE en liten kveldstur..! Ahh, deilig 8)
Last edited by bandit on 01 Aug 2006 08:22, edited 1 time in total.
'05 Honda CBR 1000RR

Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Nydelig Bandit, så da blir det tur på oss på mandag da hvis bare været tillater det :D
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
bandit

Post by bandit »

Tok nok en kveldstur idag, en runde innom Zachen og litt svingete omveier hjem igjen. Sykkelen føles nydelig, og etter at jeg vasket og polerte den ser den nydelig ut også - i mine øyne hvertfall!

Image

Image

Image
'05 Honda CBR 1000RR

bandit

Post by bandit »

Ser ut til at stålplasten holder, sykkelen er fri for oljelekkasje etter hva jeg kan se hvertfall.. Gjenstår nå å finjustere og synkronisere forgasserne, montere miniblinkers litt penere, og stramme styrelageret. Merker en "klakking" ved bremsing + at sykkelen har lett for å wobble, så jeg antar det er øvre styrelager som må etterstrammes..(?) I tillegg er og blir frambremsen tam, og jeg har mistanke om at den gradvis blir dårligere selv om jeg ikke kan se tegn til lekkasje.. Selv om det ikke er 100% forskriftsmessig (full effekt ved 2/3 vandring på hendelen) er det i alle fall forsvarlig å kjøre med inntil videre..

Ellers.. Mye jobbing på meg om dagene. Typisk at jeg må jobbe tre 13-timers dager på rad de tre fineste/varmeste dagene i året :evil:

Apropos, jeg må tilbake til jobbingen...
'05 Honda CBR 1000RR

bandit

Post by bandit »

Nå har vi hatt nydelig sommervær i over to uker i strekk her i Bergen (bortsett fra én regnværsdag). Kjører sykkel til jobb hver dag, er helt nydelig! Forleden dag kom det en kar inn i rundkjøringen på noe jeg tror må ha vært en ZX7R. Han skulle samme veien, så det ble store smil og höga varv hele veien til jobb den dagen gitt.. Er utrolig imponert over at min gamle Ninja lett holder følge med nyere R-sykler både på flaten og gjennom svingene (såfremt jeg ikke møter noen med mer hår på pungen enn meg, og med "Rossi" tatovert på skinka)..! Merker at kjøreferdighetene mine har blitt utviklet i løpet av sesongen. Kan kjøre raskere svinger med større nedlegg enn hva jeg gjorde forrige sesong. Bare så synd det ikke finnes noen bane her i Bergensområdet :?
Skulle gjerne holdt meg til fartsgrensen på landeveien jeg, hvis jeg kunne øvd meg på svingteknikk på en bane..! Men hvordan skal man bli flinkere til å mestre sykkelen hvis man alltid ligger i 60 i 60-sona? Er jo ikke mer enn 10% av potensialet i sykkelen (og dekkene) som blir brukt da! Fartsgrensene her i området er ganske fornuftige - hvis det er klink is og snøstorm! :evil:
'05 Honda CBR 1000RR

rekorden

Post by rekorden »

Lurer på om det er mulig å snike seg inn på gocartbanen på Eikås på kveldstid...
Der kan en øve seg på nedlegg og svingteknikk, men noen høye hastigheter blir det derimot ikke, siden banen er såpass liten.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
bandit

Post by bandit »

Tror ikke Eikås er så bra. Den er jo veldig liten som du sier, dessuten ligger det ofte grus og jord i veibanen.. Den er jo beregnet på gokart, så svingene er veldig krappe og veldig tette, du skal ha litt hår på pungen før du kjører kneskrapersvinger der..! :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

Post Reply